lokeland Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Fikk en lekkasje i chipset-blokka som jeg knoter litt med å fikse. Tror det er nippelen, men skal nok få fikset det. Problemer er at det tok litt tid før jeg merket lekkasjen. Lekkasjen var ikke stor, men vannet kom snikende og rant på HK. Så jeg har hatt vann på hovedkortet mitt mens det var "i bruk", rettelse, mens jeg prøvde å starte den. Jeg merket problemer litt før men slo PCen av for å legge meg. Demonterte igår alt ut av kabinettet og satt det opp for "inspeksjon" på avlastningsbordet mitt. Prøvde å mekke ltit med nipler og slanger på chipset-blokka, men fikk igjen en lakkasje som var kraftigere enn den forrige og fikk enda mer vann på hovedkortet, som da heldigvis ikke var koblet til strømforsyningen. Jeg har tørket med papir, Q-tips og hovedkortet er ikke særlig villig til å fungere virker det som og må derfor kjøpe nytt om ikke hovedkortet plutselig blir glad i meg igjen. Men hva gjør jeg når sånt skjer, og hva kan jeg gjøre nå for å kanskje få det til å fungere? Skulle egentlig på LAN i helga så dette er virkelig kjipt. =/ Forresten er chipsetblokka fra Asetek. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Få tak i noe isopropanol eller rødsprit, som du fyller på en dusjflaske. Spray så området som er berørt av vannet, og heng deretter kortet til tørk en dag eller to. Med litt flaks, så vil kortet fungere igjen! Riktignok under forutsetninger av at vannet ikke har forårsaket spenninger på ville veier og dermed knerta en eller annen komponent. Det er i alle fall verdt et forsøk! Isopropanol / rødsprit har den egenskap at de suger til seg fuktighet / vann, og fordamper relativt fort. Dermed vil du fortere bli kvitt vannet som fortsatt kan ligge å lure på steder det ikke er så lett å oppdage dette. Lykke til! Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Det koster litt å bytte ut 10 hurtigkoblinger Klikka.. Men jeg har vært inne på tanken. Gir meg mulighet til tykkere slanger også! Takk for rådet Skrue, skal finne fram ei dusjflaske og litt rødsprit etter mattetentamen imorra, så kanskje det blir LAN på meg i helga. Er veldig frista til å bytta ut alle niplene og selge de og slangene. Går vel ikke opp i opp når jeg kjøper nye nipler og slanger, men jeg har inntrykk av at det er mye bedre. Er nå lutal ei av hurtigkoblingsløsningene til Asetek. Om det har kosta meg et hovedkort jeg rett og slett ikke har råd til å erstatte den nærmeste framtid, kommer jeg nok til å kjøpe nye nipler i rent raseri og savne en oppegående PC til jeg får nok penger til et nytt HK. Men takk for råd, begge to! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 De koblingene skal jo i utgangspunktet være helt tette da! Det som av og til skjer, er at slangen ikke er dyttet helt på plass i nippelen, eller at den er skjevt kappet. Mål i alle fall dybden i nippelen, og merk av tilsvarende mål på slangen. Er dybden f.eks 20mm, setter du et tusjmerke 20mm inn på slangen, målt fra enden av denne. Når du nå dytter slangen inn i nippelen, MÅ merket på slangen ligge overrett med utløserringen på nippelen! Først da er den skikkelig på plass i nippelen. Og som sagt; slangen må være kappet så rett som mulig i enden! Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Har erfart det du påpeker før Skrue. Så nå dytter jeg dem godt inn og de er kappet 90grader og er helt perfekt. Gjengeteipen på niplene ser helt grei ut, så jeg mistenker en knekt bit i funksjonen som låser slangen eller noe i den duren. Problemer er bare det at jeg har lite lyst til å demontere blokker fra hovedkortet for så å helle ut alt og kikke. Så jeg skal prøve på å gjøre litt uten at jeg skrur av blokkene. Tror jeg skal investere i en tynn, silikonslange istedenfor de UV-røde som fulgte med da jeg kjøpte det brukt. De UV-røde er jo bare møkk og faenskap, bare sjit. Noen anbefalinger til silikonslanger eller andre slanger som kan erstatte disse møkkagreiene fra 3dfxcool? Og et spørsmål. Hva jeg gjør jeg hvis plexitoppen på blokkene sprekker opp rundt niplene? Ser det skjer litt på CPU-blokka, men har ingen lekkasje der heldigvis. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Du kutter ut en ny topp av plexi er bare å bruk den gamle som mal, så gjenger du det ut. Eller så kan det vel testes med f.eks . litt silokon Til å kutte slangene kan du bruke en rørkutter Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Plexien er litt tykk, men kan se hva den lokale glassmestern kan fikse. Men smart idè, kan da også lage en topp som passer til CPU-festet på HKet (om jeg ikke kjøper nytt) som nå er demontert fordi blokka festes med to skruer (to, hvorfor ikke 4? neida, de "beste" hulla er fylt igjen ser det ut som), noe som gir et dårlig feste som gjør at blokka glir og jeg vil vedder mye på at trykket fra kobberblokka blir klin gærent fordel på CPUen. Men om jeg skulle ha byttet ut noen nipler for å få bredere dimensjon på slangene, mellom hvilke komponenter burde det isåfall være? Har en vanntank med Eheim-pumpe i, enkel radiator og CPU/GPU/Chipsetblokk. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Ok, bra. Umiddelbart kan jeg ikke forstå at en knekt bit i festemekanismen skal kunne gi en lekkasje? Prinsippet for slike "push-in" nipler er at den har en O-ring som tetning. Dermed skal det egentlig ikke bety noe om en bit i låsemekanismen faller av. Nå kjenner jeg riktignok ikke til detaljene for akkurat de niplene du har, men vil tro at de fungerer som jeg antyder. Om så er, må du ikke finne på å bruke silikonslanger! Tetningen i slike nipler er basert på at slangen har en viss stivhet, slik at du dermed oppnår et tilfredsstillende press / tetning mellom O-ring og slange. En silikonslange er derimot vesentlig mykere, og vil aldri kunne gi det samme forholdet mot O-ringen! Om plexitoppen sprekker rundt niplene, er det egentlig ikke så mye du kan gjøre. Forsøksvis kan du jo dryppe en dråpe superlim av tynneste utgave ned i sprekken, i håp om at den vil tette en evnt lekkasje. Men det kan jeg uansett ikke garantere. Alternativet er jo å få kjøpt eller laget en ny plexitopp. Edit: Kom litt skjevt ut her ser jeg. Klikka rakk jo å legge et svar imellom. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 OK, my bad når det gjelder låsefunksjonen på nippelen. Har ikke kikket så forferdelig mye ned i dem. Når det gjelder silikonslangene har jeg tenkt på det du sa med stivhet. Problemet er at jeg har en kronglete plassering av komponentene og litt fleksible slanger hadde hjulpet mye. Blir nesten frista til å prøve å kjøpe silikonslanger, montere på kobberrør i riktig dimensjon i endene for å koble til niplene. Men det gidder jeg nok ikke. Hva er alternativet om jeg vil ha en tynnere slange som er mer fleksibel og ikke er UV-rød. Må forresten nevne at den lille UV-rød væska med antialgemiddel osv. som trasker rundt i vannkjølingsystemet mitt, skaper mye gris. Blir som støv når det tørker ved lekkasjer og spesielt i pumpa blir det grisestygt. Tror jeg dropper den å kjøpere noe annet gitt. Heller UV-blå væske og ACfluid. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Jeg opplevde å få vann på mitt hk under lekkasjetesting. Prøvde å tørke det så godt jeg kunne, men det ble dannet korrosjon i minneportene. Heldigvis var både den lekke chipsetblokka og hovedkortet kjøpt på databutikken, så de erstatta begge deler Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Lekkasjetesting bør vel fortrinnsvis foregå utenfor maskinen? Om man er usikker på koblinger, blokker etc, så bør hele systemet monteres sammen før det settes på plass. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Lekkasjetesting bør vel fortrinnsvis foregå utenfor maskinen?Om man er usikker på koblinger, blokker etc, så bør hele systemet monteres sammen før det settes på plass. 5980117[/snapback] Hehe, kanskje det, men ikke når en skal på LAN om 3 timer! Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Hehe, det får'n si. Vel, jeg fant iallfall litt silikon hjemme og det funka fint så nå er det null lekkasje! Skrudde bare opp blokka og påførte med Qtips. Lenke til kommentar
haakie Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Fungerte pcen etter lekkasjen? Hvor lenge tror du silikonen kommer til og vare før det lekker igjen? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 PCen fungerer! Fantastiske greier. Men fikk litt ekstra penger, så jeg selger hovedkortet og grafikkortet for å kjøpe klin nytt (kjøpte brukt før) slik at jeg får tilgang til PCI-E. Går også med tanker om å lage vannblokk selv. Men jeg finner ikke igjen TDX-tråden til Skrue! Tenkte også å lage en tynn vannblokk til grafikkortet slik at det ikke tar så mye plass. Men prøver å finne ut hvilket design som passer med nipler på siden av blokka og ikke over slik som på min nåværende blokk. Det tar mye plass! Så jeg tenkte en enkel "u-sving" med hullperfomeringer. Som topp tenker jeg på plexi for enkelhetens skyld. CPU-blokka skal festes på samme måte som denne . Tenkte på en skrue med gummispiss. Selveste festet lager jeg bare av no metall jeg har liggende. Men jeg har et lite spørsmål! Hvordan tetter jeg blokkene uten å lime de klin fast, slik at jeg kan demontere dem senere slik som med mine nåværende Asetek blokker? Der brukes det en form for O-ringer, men det er jo litt kinky å mekke selv. Chipsetblokka tror jeg vil få et helt enkelt, standard design. Det er ikke sikkert det her blir noe av, men har veldig lyst. Så det kan hende jeg tar en stor risk å selger hele vannkjølingssystemet (untatt raddisene) å bygger selv. Av verktøy tenkte jeg å bruke drillbenken på skolen. De har også kobberplater der som jeg sikkert kan få litt av. Selveste kobberblokkene kjøper jeg fra Danmark. Tips, råd? Vi trenger virkelig en innføringstråd for folk som vil lage DIY blokker o.l.! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Her har du sånn i farten en link til "Prosjekt TDX-klone": http://www.hardware.no/tester/kjoling/pros...tdx-klone/15440 Mulig jeg kan svare mer utdypende på spørsmålene dine siden, men akkurat nå har jeg ikke tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå