Gå til innhold

får faen ikke til TV antenne!

Anbefalte innlegg

Hei, har et stor problem angående tvantenna vår hjemme. Vi valgte å bytte ut ledningen fordi vi trengte en lengre ledning, og skjøting ville bare forårsake signaltap.

Etter litt knoting fikk vi det endelig til, men så brått slutta det å virke. Jeg setter fingern min på at det var mutter som spikra i ledningen da hu skulle feste den, men hun nekter for det! :p

anyway, poster noen bilder som viser hvordan det er lagt opp.

Litt uklare bilder, men trur dere skjønner tegninga. Vedder på at noen kommer til å reagere på "skjøten", den var der fordi vi trudde kabelen var ødelagt når den ble spikra inn i, så derfor kuttet den på begge sider og "skjøta" sammen. Lurer litt på om det er der feilen ligger..

post-41565-1145550195_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, altså.. Er ikke noe rart at du ikke har så mye signal, siden alt der strider mot skjermings-loven .. Den skjøten der var jo ikke bra i det heletatt. Du får kjøpt skjøtestykker til 20-30kr på el-kjøp, der du skrur fast ledningen i begge ender. En bedre og ryddigere måte å skjøte på :) I tillegg ville jeg ha anbefalt en kåpe utenpå den pluggen der.

P.S .. Prøv å unngå banneord i topic

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

hehe, takk for svar. Kåpe kommer, men har ikke satt på den sålenge jeg ikke fikk til dritten.

Skjøten er der bare for å sjekke om kabelen funker.. Noe den ikke gjorde, for den funka nemlig ikke før jeg skjøta heller, trur det var fordi det ble slått en spiker igjennom. Kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar

Du kan da ikke vise et så elendig arbeid offentlig :|. Coax er no drit når det kommer til signaltap så jeg vil si det er bedre å skifte ut hele kabelen enn å skjøte her og der. De pluggene må du også være forsiktig med. Pass på at isolasjon ikke kommer i kontakt med kobber, og tett den mest mulig (mao ikke la masse kobber være eksponert før "skruehullet") og bruk kåpe.

Hvis du har noe slik og må få tekniker på besøk så er det ikke gratis :p

Lenke til kommentar

Kjøp en slik skjøte-plugg med skruer i hver ende. Koster 39,50 kronasjer (jeg er på jobb nå og har dem rett bak meg :p )

Som en over nevnte må du kutte av platikken, brette isolasjonen bakover (over platikken), avisolere senterlederen og tre pluggen over. Du trenger ikke å skru, fordi de er såpass trange.

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar

bruker en F plugg til å skjøyte antenne kabelen med jeg, funker toppers det ;)

dem er egentlig beregna til å kople til bak på sattelitt tunere med, men funker toppers til vanlig bakkesendings signaler oxo

koster ikke mange kronene, husker ikke om det var clas eller biltema jeg kjøpte dem på men tror dem selger dem på begge butikkene

post-36952-1145717082_thumb.jpg

EDIT: om denne skal være ute der det er regnvær osv anbefaler jeg å ta en krympestrømpe over, det fåes oxo på biltema eller clas

Endret av Firesky
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

F connectorene Firesky viser er klart å foretrekke framfor "RF connectorene" (i hermetegn, da jeg ikke er sikker på spesifikt navn) BeFs viser til.

Med en F connector får du max kontaktflate uten å måtte ty til skruer eller annet verktøy i det hele tatt. Du avisolerer bare kabelen, og skrur pluggen på. Fantastisk!

Edit : Trådstarters kabling er forresten det aller værste jeg har sett i mine år som svakstrømsmontør.

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...