Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi: NaOH+HCl- trenger hjelp med forsøk

Anbefalte innlegg

Har prøve muntlig i morra, og da har jeg tenkt å a med et kjemiforsøk. NaOH+HCl skal blandes, men jeg er usikker på om man kan blande dem sammen? Har en følelse at de skal blandes 50/50 med vann for seg selv før de blandes sammen. Stemmer dette?

EDIT: Retta en vesentlig stor feil, NaOH+HCl, ikke NaCl+H20 :wallbash:

Endret av Diff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NaCl er salt (natrium klorid)

H2O er vann

du lager saltvann... hipp hurra for et forsøk...

eller har jeg dummet meg lodrett ut?

du tenker kanskje på å blande HCl sammen med vann, det er en base tror jeg... base i vann går ann, eller var det syre, eller hva fan...?!

nei, jeg kapitulerer på dette området desverre, ga opp 3KJ på videregående midt i året også... tok heller engelsk somprivatist, og fikk 2 på eksamen i det... tjohoo... det var da livet mitt i kortversjon.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

så det er riktig ja, fint var det, for jeg begynnte å kjenne svetteperlene trille på panna og forestillte meg at norges nest største forum kom til å le av meg til jeg lå på knærne i gråt og tryglet for å leve....

det er forresten saltvann i tårene, så da hadde jo jeg også gjort dette forsøket...

salt, hva har du tenkt å tynne med? salt er et mineral, NaCl er det du har på bordet i spisestuen din hver dag... det finnes i alt fra brød til farris (tror jeg)

og skal du tynne ut vann....? nei, hiv det sammnme...

du kan jo si det at når saltet løser seg opp blir det en homogen løsning, og den er ikke mettet, du kan mette den, den er mettet når man ikke kan løse opp mer salt i vannet. det er også mulig å lage en løsning som er overmettet, men det krever høye temperaturer og høyt trykk, og den løsningen vil være veldig ustabil, altså hvis du beveger det litt, så vil alt krystallisere seg.

Na+ og CL- dannes i glasset, dette er ioner.

(det at det heter homogen er når du ikke kan se at det er 2 stoffer blandet sammen, altså når saltet har "smeltet" i vannet. og d band seg likt ovealt.. putter du sand i vann, da kan du se de ulike stoffene i vannet (sand og vann) og den løsningen er heterogen. homo = lik, hetero = ulik)

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

1NaOH(aq) + 1HCl(aq) --> 1NaCl(aq) + 1H2O(l)

det er der du får NaCl fra... fordi du får det når du blander NaOH og HCl...

:cool:

oppgaveeksempler:

1: Hvor stor mengde NaCl blir laget av 0,25mol NaOH?

Forholdet er 1:1 i reaksjonsligningen, derfor blir det laget 0,25mol NaOH.

2: hvor store mengder HCl trenger man for å lage 0,5mol NaCl?

Forholdet er 1:1 i reaksjonsligningen, derfor trenger man 0,5mol HCl.

3: Hvilke mengde NaCl vil bli laget av 20g NaOH?

molare massen til NaOH er 23+16+1 = 40g/mol

mengde NaOH er: 20g / 40 g/mol = 0,5mol

Forholdet er 1:1 i reaksjonsligningen, derfor blir det laget 0,5mol NaCL

okey... dette var bare for å gjøre opp for alt det teite jeg skrev i stad... kan skrive flere også... vet ikke hva slags nivå dette er på

en til da:

hvor mye HCl trenger man for å lage 19,5g NaCl?

MM NaCl: 23+35,5 = 58,5g/mol

mengde NaCl: 19,5g / 58,5g/mol = 0,33mol

Forholdet er fortsatt 1:1, derfor trenger man også 0,33mol HCl:

masse til HCl som vi trenger blir derfor: 0,33mol * (1+35,5)g/mol = 12,16g

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...