Gå til innhold

Oppgraderingstips til maskinen?

Anbefalte innlegg

Til tross for at jeg jobber i Hardware.no så har jeg ikke like god kontroll på alt av hardware. Derfor må jeg nesten forhøre meg her om noen har noen bra tips til hva jeg bør vurdere å oppgradere på maskinen min.

Bygde meg en maskin for 2 år siden som nå har disse spesifikasjonene:

-Pentium 4 2.60 GHz CPU

-1 GB minne

-2 x IDE disker, disse begynner å dra på årene og har begynt å lage diverse klakkelyder.

-NVIDIA Geforce FX 5900XT skjermkort.

SKjermkortet er godt og vel et år gammelt, men fungerer fint til WOW og Battlefield 2, da jeg ikke er en pro-gamer klarer jeg meg egentlig med det.

Men CPUen sørger for at maskinen blir en direkte varmeovn, noe som ikke er helt optimalt på varme sommerdager.

Det jeg har tenkt på er blant annet:

2 GB minne, 1 10k RPM disk til OS (SATA), en vanlig til annet rot.

Etter at jeg gikk fra Celeron 1.3 til P4 med hyperthreading har jeg blitt glad i slike systemer. Så jeg ønsker enten en dualcore CPU eller et dual CPU system.

Noen gode tips/anbefaligner? :)

PS: Jeg er lei av varmeovner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Dersom du skal oppgradere nå er det nok ingen vei utenom en X2..

Ja.. jeg vet jeg "messer" litt for mye om dagen, men jeg er virkelig..virkelig imponert over min X2 3800+ (innkjøpt før påske)..

Akkurat som trådstarter har jeg en del erfaring med Intel P4...både NW og "varmeovner" (Prescott).. også Dual core ("Smithfield").

Dersom du vil ha med deg RAM og skjermkort kan du jo satse på ett rimelig demokort... slik jeg har hatt god hell med.. til flere A64-system..

Min X2 3800+ yter svært bra i ett MSI K8N Neo2 Platinum hk.. sammen med ett Powercolor X800XT PE.

Selv overklokket til 2.65Ghz blir CPU/system knapt "lunkent".. kjølt ned med en (nesten) lydløs Mist 92mm montert på en Thermalright XP90cu..

Dersom du kan vente.. og uansett skal ha nytt hk,..skjermkort..DDR2.. kan du jo vurdere S775 og Conroe..som kommer seinere i år.

Det vil i tilfelle ikke bli spesielt billig.. :hrm:

Lenke til kommentar

Skjermkortet føler jeg at er godt nok for nå. Det er av typen komponenter jeg oppgraderer når jeg trenger det. Oppgradering av alt annet derimot er en litt tyngre affære.

Er tross alt og greit om det blir en litt fornuftig pris på alt sammen ;)

Lenke til kommentar

Siden du sier du er fornøyd med 5900XT så er det ikke store sannsynligheter for at du vil trenge SLi. Siden du også ønsker å beholde kortet som antagelig har AGP grensesnitt så foreslår jeg:

ASRock 939Dual-SATA2 Som støtter både AGP GFX og PCI-E for senere oppgradering av grafikkort.

X2-3800 CPU

Minne er vel stortsett bare å velge et 2GB sett om du ikke tenker å overklokke.

Raptor diskene er de raskeste, men en Hitachi Deskstar T7K250 250 GB er ikke mye dårligere og veldig mye bedre GB/Pris.

Lenke til kommentar

dessverre går ikke AMD og DDR2 så godt sammen før til mai da AM2 kommer. ellers ser det bra ut men med mindre du har veldig dårig råd så ville jeg absolutt ha oppgradert skjermkortet! spessielt siden du spiller BF2!

vil annbefale deg denne ramen: https://prisguiden.no/product.php?product_id=39575

bygde ett system på ett DFI Ultra-d og slike brikker samt annet snikk snakk og det funker utrolig bra!

https://prisguiden.no/product.php?product_id=43128

du kommer garantert til å merke forskjelden fra FX 5900 og 7600GS :D

må bare annbefale deg dette da forskjellen er såpass enorm!

selv om du har sagt at du klarer deg med FX 5900 må jeg bare annbefale deg nytt grafikkort.

Lenke til kommentar

*klask*

Presterte å endre til nye DDR2 brukker ja, skal finne en erstatter der ;)

SWAT dude...: Alle tips tas selvsagt imot :)

Tok og skiftet over til 4X512 brikker (DDR1), samt fjernet en ekstra SATA disk da jeg tross alt kan beholde IDE diskene til det blir noe tull med de. Så lenge jeg har en ny OS disk tipper jeg at alt ligger bra ann :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du bør nok heller satse på ett dual kit på 2x1024MB...

f.eks. disse.

Da har du muligheten til å oppgradere seinere (dersom 2GB skulle ble for lite)..samt at du kan kjøre 1T ist. 2T (som du må med 4 brikker).

Asrock kortet krever nok litt mer enn vanlig interesse (for å fintune), men bortsett fra det er det jo ett knallkjøp.. ref. den lange tråden om dette hk'et.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Du må antagelig kjøre 2T uansett på ASrock kortet. Få som greier 1T stabilt. Prøvd med X2-3800 og 2x1GB brikker. Ytelses forskjellen er da ikke stor/sjelden merkbar.

Ville uansett kjøpt ett dual kit på 2x1024MB. Koster da også ca det samme som 4x512.

5958485[/snapback]

Ikke glem at AMD systemer kjører mer stabilt på 1024MB ram moduler, dette gir en liten ytelsesøkning fra 512Mb moduler, ikke mye ytelse men endel stabilitet.

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra? Akkurat det tviler jeg nemlig så smått på :)

Er hovedsakelig ingen grunn til at jeg har valgt 512 brikker, men da vet jeg hvertfall at jeg greit kan putte de over til filserveren min hvis jeg kjøper mer etterhvert.

Lenke til kommentar
Hvor har du det fra? Akkurat det tviler jeg nemlig så smått på :)

Er hovedsakelig ingen grunn til at jeg har valgt 512 brikker, men da vet jeg hvertfall at jeg greit kan putte de over til filserveren min hvis jeg kjøper mer etterhvert.

5958580[/snapback]

Dette har jeg fått bekreftet når jeg kjøpte min PC.

Dette mente Lenniz som er 1337 på hardware og Daffodil på CG forumet.

Min Kingston 1x1024 brikke kjører veldig stabilt på 2-3-3-7 @ 5/6 divider pga OC.

Noe som er bra for brikker med standard CL3

Lenke til kommentar

Gjør oppgraderingen delvis.

Har bestilt en 76GB 10K RPM Raptor disk, samt en gigabyte til med minne (2x512 sett), så får jeg ta HK/CPU etterhvert, rekner nesten med at jeg vil oppleve en viss forbedring bare på HD/RAm oppgraderingen så da er jeg fornøyd ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...