Gå til innhold

Excel (regneark) og beskyttelse av opphavsrett

sim

Anbefalte innlegg

Jeg driver litt med et prosjekt der jeg er interessert i å kunne kontrollere hvem som kan bruke visse excel-dokumenter.

Bedriften det er snakk om har opp igjennom fått utviklet en del nytte verktøy i form av regneark av sine ansatte. De er nå interessert i å finne en enkel måte å dele disse med andre ansatte. En av bekymringene med et slikt system har vært beskyttelse av disse regnearkene.

Ansatte i bedriften skal ha lese-tilgang til regnearkene og de skal også ha mulighet for å videreutvikle dem. Problemet er at man enkelt kan lagre regnearkene på sin lokale disk. Regnearkene er ment som verktøy som gjør bedriften mer ettertraktet og det er ikke ønskelig at ansatte som slutter eller starter i et annet selskap skal kunne ta med seg disse regnearkene i sin personlige verktøysboks.

Finnes det noen løsninger på dette problemet? Jeg er ikke interessert i å beskytte regnearket med 15.000 passord og fingeravtrykk fra 15 sjefer. De skal være enkle å ta i bruk så lenge man skal ha tilgang til det.

En jeg snakket med hadde utviklet en datosperre for regnearkene. Jeg er litt usikker på hvordan denne fungerer. Jeg har ikke særlig erfaring med Excel, men ser for meg at det var en eller annen macro-/VBA-kode.

Er det noen som har pønsket på noe lignende tidligere eller som evt. har noen tips til hvordan dette kan løses? Poenget er at det skal være brukervennlig for dem som skal ha tilgang til det.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Dette er close to impossible dersom du snakker kritisk sikkerhet. De fleste løsninger er slik:

Du må bruke en god del finurlige VBA-makroer, som sjekker at fila befinner seg i det og det miljøet (er på server, bedriftens fellesområde finnes etc) og som lukker dersom ikke. Andre makroer kan forhindre kopi-lim av sensitive områder, og andre ting man ikke ønsker.

Problemet så er at makroer kan deaktiviseres. Så man må forsikre seg om at makroer faktisk er aktivert. Dette gjøres oftest ved at en makro gjør fila funksjonsdyktig ved åpning, og ubrukelig igjen ved lukking -hvilket krever at åpnemakroen må være aktivisert for at fila skal virke.

Slikt er ganske gøy da, du får utløp for mye destruktiv kreativitet. Men det er kanskje ikke det første prosjektet man skal lære programmering i.

Alt i en Pc kan hackes, også slike ting. De har man lite annet å støtte seg til enn opphavsrett og eiendomsrett -men det apparatet er riktig godt utbygget i et sivilisert samfunn.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Office 2003 har Information Rights Management (IRM):

http://office.microsoft.com/nb-no/assistan...0397891044.aspx

5956223[/snapback]

Dette så jo litt interessant ut. Jeg har ikke så stor mulighet for å teste dette akkurat nå, men skal se nærmere på dette.

Hei

Dette er close to impossible dersom du snakker kritisk sikkerhet. De fleste løsninger er slik:

Du må bruke en god del finurlige VBA-makroer, som sjekker at fila befinner seg i det og det miljøet (er på server, bedriftens fellesområde finnes etc) og som lukker dersom ikke. Andre makroer kan forhindre kopi-lim av sensitive områder, og andre ting man ikke ønsker.

Problemet så er at makroer kan deaktiviseres. Så man må forsikre seg om at makroer faktisk er aktivert. Dette gjøres oftest ved at en makro gjør fila funksjonsdyktig ved åpning, og ubrukelig igjen ved lukking -hvilket krever at åpnemakroen må være aktivisert for at fila skal virke.

Slikt er ganske gøy da, du får utløp for mye destruktiv kreativitet. Men det er kanskje ikke det første prosjektet man skal lære programmering i.

Alt i en Pc kan hackes, også slike ting. De har man lite annet å støtte seg til enn opphavsrett og eiendomsrett -men det apparatet er riktig godt utbygget i et sivilisert samfunn.

HTH. Beste hilsen Harald

5956235[/snapback]

Jeg var selv inne på tanken med makroer osv., men det er som du sier litt knot og krever sikkert masse arbeid.

Eierne av disse regnearkene vet at regnearkene kan hackes om man virkelig ønsker dette. Det er heller ikke hovedproblemstillingen. Man vil bare at det skal være _vanskelig_ for ansatte å ta med seg verktøyene når de slutter/går over til andre bedrifter.

Noen som har linker til gode sider der man kan lese om dette? Microsoft sine sider er jo stort sett umulige å få noe nyttig ut av.

Jeg søker litt videre.

Igjen, takk for gode og hjelpsomme svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...