-sealiNe- Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Heisann Jeg har en selvbyggd pc. Meg jeg har ett svært irriterende problem. Når jeg skrur av og og på pcen min så må jeg ha windows xp cden min inni for at jeg skal komme meg inn på windows. Viss ikke jeg har xp cden inni så får jeg denne feilmldingen: DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Noe lignende det der. Værgang jeg skrur på pcen må jeg gjennom installasjonen av xp. Dette tar meg 6-7 min, disse 6-7 minsa må jeg vente før jeg kommer meg inn i windows veldig irriterende Noen som aner hva problemet kan være? Jeg har prøvd å formatere, gå inn i bios og skifte på devices bl.a first boot device som står på Floppy hoss meg. Men selvom jeg skifter den til harddisk så er problemet fortsatt der Jeg har også prøvd å reparere windows men det har heller ikke funka. Kan det være en feilkobling inni kanskje? Jeg har hatt pcen min i 1 og 1 halvt år nå og har aldri greid å fikse problemet Takk for alle svar SPECCS: Hovedkort: ABIT IC7-MAX3 Skjermkort: ATI X800XT Ramm: 2,5gig OS: XP professional Lenke til kommentar
Patz Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Står disken som master på primær IDE-kanal? Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Ikke helt sikker på om det er dette du mener men... IDE Channel 1 Master: None IDE Channel 1 Slave: None IDE Channel 2 Master: LITE-ON DVD-RW LDW-4 IDE Channel 2 Slave: ST3160022A IDE Channel 3 Master: None IDE Channel 4 Master: None Har alltid trodd dette er problemet men har aldri greid å skifte på de forsjellige tinga her Lenke til kommentar
Patz Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Den skal være IDE channel 1 master. Sett jumperen på disken til master og sett kabelen i IDE channel 1. Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Den skal være IDE channel 1 master.Sett jumperen på disken til master og sett kabelen i IDE channel 1. 5967362[/snapback] Er dette garantert problemet? Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Den skal være IDE channel 1 master.Sett jumperen på disken til master og sett kabelen i IDE channel 1. 5967362[/snapback] Kan du prøve å forklare litt mer hehe Lenke til kommentar
Patz Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Er dette garantert problemet? Nei Den skal være IDE channel 1 master.Sett jumperen på disken til master og sett kabelen i IDE channel 1. 5967362[/snapback] Kan du prøve å forklare litt mer hehe 5967464[/snapback] På hardisken er det en jumper som kortslutter to pinner, den bestemmer om disken skal være master eller slave, det pleier å stå et klistremerke el.l. på disken som forklarer det. Sett kabelen fra disken i den andre IDE-kontakten (den står på secondary nå) Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Er dette garantert problemet? Nei Den skal være IDE channel 1 master.Sett jumperen på disken til master og sett kabelen i IDE channel 1. 5967362[/snapback] Kan du prøve å forklare litt mer hehe 5967464[/snapback] På hardisken er det en jumper som kortslutter to pinner, den bestemmer om disken skal være master eller slave, det pleier å stå et klistremerke el.l. på disken som forklarer det. Sett kabelen fra disken i den andre IDE-kontakten (den står på secondary nå) 5967534[/snapback] Jeg fiksa problemet... det var bare det at CD romm var master og Harddisk var slave... Men jeg hadde ikke mer kabler så jeg tok en av dem gammle pcen og gjorde Harddisken om til Master og cdrommen om til master 2... men får ikke problemet lenger! Sånn ser det ut nå IDE Channel 1 Master: Harddisk IDE Channel 1 Slave: None IDE Channel 2 Master: CR-ROMM Osv.. Osv.. Men tusentakk for hjelpen... Endelig kvitt dette problemet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå