Gå til innhold

Kraftig maskin, under 15000 (veit jeg maser)

Anbefalte innlegg

Hei igjen (med stor vekt på igjen)

Jeg maser vel kanskje litt nå, men det får bare være. Jeg hadde ei tråd gående på detta, men maskina har kommet inn i et nytt stadium av planlegginga, og budskjettet mitt har gått opp fra "under 11000" til "under 15000". Og det skal jeg holde. Anslaget ligger i skrivende stund på 14980. Ikke mye takhøyde nå, med andre ord :dontgetit:

Her ligger "framdriftsplanen". Det jeg hovedsakelig trenger er å vite om jeg er helt fullstendig på viddene, og også gjerne om komponentene funker sammen.

CPU kommer nok til å gå opp til 920 eller 930, men jeg venter på priskutt før jeg sier noe om det. Kommer til å kjøpe inn en HDD til (3-500 GB) og noe RAM (1/2 GB), men det blir etterpå, for å spre utgiftene.

-GG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette ser ganske greit ut men personliv ville jeg hatt et Asus hovedkort med Ai-NOS som gjør at du kan overklokke i %, utrolig enkelt man går bare inn i biosen og stiller overclock på 15% feks, men husk at frekvensen på minnet går ned jo mer du overklokker. Det minnet du har funker utmerket.

Ellers ville jeg hatt en 20" skjerm pga. oppløsning på 1600 x 1200 noe som vil være bedre for deg i 3D studioer, videoredigering, Photoshop etc, den trenger heller ikke være særlig dyrere enn den du har valgt feks.

Håper du har en annen harddisk i tillegg for som regel så er ikke 160 GB nok i lengden.

Lenke til kommentar

AMD alternativ

Ant. Beskrivelse Slett

Samsung 19" LCD 940B sort/sølv 2 995,00

Abit KN8-Ultra, nForce4 Ultra,Socket-939 850,00

Microsoft Windows XP Home OEM 795,00

OCZ 2048MB Dual Channel Value series 1 595,00

Seagate 250GB S-ATA II NCQ 7200RPM 3GB/S 695,00

BenQ DVD-Brenner DW1650 Sort 350,00

Club3D Geforce 7900 GT 256MB PCIe 2 695,00

Antec Sonata II Piano sort "quiet" m/PSU 1 095,00 450W PSU

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2 Ghz BOXED 3 095,00

Tot: 14 165,00 (inkl. mva.)

Netshop tar 370 kr for å sette den sammen

2 gig ram

7900GT skjermkort

"dårligere" skjerm

Lenke til kommentar
AMD alternativ

Ant. Beskrivelse Slett 

Antec Sonata II Piano sort "quiet" m/PSU 1 095,00      450W PSU 

2 gig ram

7900GT skjermkort

"dårligere" skjerm

5957218[/snapback]

Oppsettet er veldig bra. Det eneste jeg ville endret er harddisken til en WD eller Samsung. CPUen og skjermkortet er veldig gode valg.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Jada, veit det der med AMD, men det er egentlig ikke aktuelt. Legger ikke opp til AMD vs. Intel her.

@ skjerm: Noen forslag? Den jeg har her er dyr, men den kom bra ut i testene (og designet passer til rommet)

@ brenner: den er dyr fordi den går på S-ATA. Det er vel nesten verdt det? Jeg har en slags IDE-fobi.

5959788[/snapback]

Jeg ser ingen fordel med en DVD-brenner på SATA, siden den ikke vil være raskere eller bedre, men bare dyrere.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Jeg liker tynne kabler ;) Men får vurdere å ta en IDE-brenner og bruke det jeg sparer inn der på en større HDD eller bedre CPU.

Skjønner ikke helt hva som er problemet med Intel. Er egentlig forskjellene så store som folk skal ha det til (her vil jeg helst se noen relevante tester og sammenlikninger)? Den billigste X2 som jeg kommer over i prisguiden ved første øyekast koster nesten 3000 spenn, hvis ytelse/pris-forholdet til AMD skal være så mye bedre enn intels må da den CPUen tilsvare en... Pentium D 950? Blir det ikke noe sånt? (jeg bare lurer, jeg er på ingen måte en Intel-fatanist, bare litt realist ;) )

Lenke til kommentar
Oppsettet er veldig bra. Det eneste jeg ville endret er harddisken til en WD eller Samsung. CPUen og skjermkortet er veldig gode valg.

Hilsen,

efikkan.

5957711[/snapback]

Errrr.... Hvorfor bytte til WD eller Samsung? Det er og blir et dårligere valg en Seagaten... Ta mitt ord for det... Samsung disker = Bråk og trøbbel, WD = Bråk og ganske treige! Har to WD 250 disker og en 250 GB Seagate :thumbup: og WD diskene klarer ikke å holde følge med Seagaten! :cry: Og som dere ser Ingen Samsung Spinpoint på min liste... har en 120 GB disk liggenans ett eller annet sted... DØD! :thumbdown:

Om du velger AMD eller Intel er bare hva du føler for å bruke... så lenge man ikke har Vista eller liknede 64-bits oprative system, så har ikke 64-bit så mye å si...

Hilsen LordWolfy

Endret av lordwolfy
Lenke til kommentar
Er egentlig forskjellene så store som folk skal ha det til (her vil jeg helst se noen relevante tester og sammenlikninger)? Den billigste X2 som jeg kommer over i prisguiden ved første øyekast koster nesten 3000 spenn, hvis ytelse/pris-forholdet til AMD skal være så mye bedre enn intels må da den CPUen tilsvare en... Pentium D 950? Blir det ikke noe sånt? (jeg bare lurer, jeg er på ingen måte en Intel-fatanist, bare litt realist ;) )

5965628[/snapback]

Ja, forskjellene er der. Særlig når det gjelder spill, men også en del andre oppgaver. Men samtidig er det et spørsmål om ikke Intel (særlig med D805) gir klart best pris/ytelse av DualCore løsninger. A64 X2 3800+ ligger omtrent fra kr 2 500 (boxed), mens D805 fra ca 1 100 (boxed). AnandTech sin test som er vist til, gir X2 3800+ fra 10 - 34 % bedre ytelse.

Men prismessig bør man ta i betraktning at HK til Intel jevnt over er dyrere enn til AMD. Dvs. er kravet passivt kjølt til AMD blir prisforskjellen relativt liten.

Om du velger AMD eller Intel er bare hva du føler for å bruke... så lenge man ikke har Vista eller liknede 64-bits oprative system, så har ikke 64-bit så mye å si...

Hilsen LordWolfy

5971178[/snapback]

D805 er 64-bits meg bekjent.

G.G:

Bruksomådet er vel det viktigste når det gjelder å ta valget.

- Er spill det viktigste, ville mitt valg i dag vært singelcore AMD (gir også best pris/ytelse, 3700+ er vel et meget godt valg)

- Er ytelse over hele fjøla viktig, ville mitt valg vært DC AMD, primært X2 4400+

- Er musikk, encoding, bildebehandling viktigst og pris ikke viktig, X2 4400+

- Er generell ytelse uten særlig vekt på spilling til lavest mulig pris viktig, samt at DC er viktig, ja da ser jeg D805 som et godt valg. D920 ytes såpass lite mer at den må ned i ca 1 300 kr før den er aktuell. D805 er også kjent som en god klokker.

Ellers er jeg usikker på om det er rett å velge Abit AW8-MAX, når ABIT AW8 koster ca 300 kr mindre. Husk at vi er i et skifte med sokkel på AMD, og nye CPU-serie hos Intel. Noe som gjør at neste enhver cpu-oppgradering vil kreve nytt HK.

Det er også et godt argument for å velge den HK/CPU kombinasjonen på PCI-E plattformen som gir best pris/ytelse, og velge gode komponenter på resten. Da er det lettere å argumenter for utskifting av HK/CPU om 1 1/2 til 2 år.

Velg en 250 GB HD. Jeg er svært fornøyd med Seagate.

Kabinettet er pent, men et rimeligere alternativ kan være Cooler Master Cavalier 3. Ca 600 kr, jeg har et og er svært godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Errrr.... Hvorfor bytte til WD eller Samsung? Det er og blir et dårligere valg en Seagaten... Ta mitt ord for det... Samsung disker = Bråk og trøbbel, WD = Bråk og ganske treige! Har to WD 250 disker og en 250 GB Seagate :thumbup:  og WD diskene klarer ikke å holde følge med Seagaten! :cry:  Og som dere ser Ingen Samsung Spinpoint på min liste... har en 120 GB disk liggenans ett eller annet sted... DØD! :thumbdown:

5971178[/snapback]

Jeg har prøvd veldig mange harddisker, og de aller fleste nyere modeller fra WD. De nyeste WD-diskene (untatt Raptor) er langt stillere enn Seagate, og er også raskere. Du har tydeligvis misforstått, eller ikke prøvd nyere disker, siden både Samsung og WD er stille og raske. Om du var uheldig med en disk, så må du ikke tro at alle er dårlige.

Raptor bråker mye, koster mye og er ikke merkbart bedre enn en god 7200rpm-disk.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Errrr.... Hvorfor bytte til WD eller Samsung? Det er og blir et dårligere valg en Seagaten... Ta mitt ord for det... Samsung disker = Bråk og trøbbel, WD = Bråk og ganske treige! Har to WD 250 disker og en 250 GB Seagate :thumbup:  og WD diskene klarer ikke å holde følge med Seagaten! :cry:  Og som dere ser Ingen Samsung Spinpoint på min liste... har en 120 GB disk liggenans ett eller annet sted... DØD! :thumbdown:

5971178[/snapback]

Jeg har prøvd veldig mange harddisker, og de aller fleste nyere modeller fra WD. De nyeste WD-diskene (untatt Raptor) er langt stillere enn Seagate, og er også raskere. Du har tydeligvis misforstått, eller ikke prøvd nyere disker, siden både Samsung og WD er stille og raske. Om du var uheldig med en disk, så må du ikke tro at alle er dårlige.

Raptor bråker mye, koster mye og er ikke merkbart bedre enn en god 7200rpm-disk.

Hilsen,

efikkan.

5971713[/snapback]

har jo denne da

https://prisguiden.no/product.php?product_id=28581

Lenke til kommentar
AMD alternativ

Ant. Beskrivelse Slett  

Antec Sonata II Piano sort "quiet" m/PSU 1 095,00      450W PSU  

2 gig ram

7900GT skjermkort

"dårligere" skjerm

5957218[/snapback]

Hilsen,

efikkan.

5957711[/snapback]

Jeg mener fortsatt at dette oppsettet er veldig mye for penga :)

Selv har jeg segate hd som jeg er fornøyd med. Er også fornøyd med WD raptor.

Jeg har ikke erfaring med de nyeste wd/samsung så er det bedre så er det jo bare å bytte ut med en WD feks.

Lenke til kommentar

Takk for veldig mange nyttige svar! :)

Her var det masse å ta opp til vurdering ja. I kronologisk rekkefølge:

CPU: Ser ut til at 805 eller 920 passer best til mine bruksområder. To nyhetsartikler her på HW.no oppgir litt forskjellig angående hva 900 lander på i første kutt (i den ene står det forresten at de skal kuttes... i dag? :p ). Jeg har sett 209$ oppgitt for både 920 og 930 på flere steder, så jeg holder meg til den. Da vil den med dollarkursen fra fredag ende opp på 1365 kroner og 71 øre. I så tillefelle kan jeg kutte ned andre steder (IDE-drev...) og klare å presse den inn i mitt 15000kr-budsjett (jeg har bestemt meg for å slå meg selv hvis jeg vurderer noe over 15 høvdinger, da jeg har brutt 5 andre budsjetter og ikke vil ta 16000).

HDD: WD har visst ikke kommet så godt ut i 7200-snurr-klassen? Har hørt at den er en varm bråkebøtte som rister (les: vibrasjoner) så invollene fyker veggemellom. Uansett koster den litt mer enn de andre (hvis jeg ikke husker feil nå). Jeg lar valget intil videre bli uforandret, men skal prøve å få inn 250GB. (ellers finnes det jo 15000-snurr-SCSI som er fine til OS :dribble:)

HK: @Bolson: Godt poeng med MAX eller ikke. Ser imidlertid ikke ut som Netshop selger ikke-MAX-varianten, og hvis jeg skal kjøpe fra flere steder kommer jeg nesten til å bruke opp innsparingen på frakt og porto. Hva er forresten forskjellene mellom MAX den som ikke pryder seg med en sådan betegnelse?

-GG

Lenke til kommentar
HK: @Bolson: Godt poeng med MAX eller ikke. Ser imidlertid ikke ut som Netshop selger ikke-MAX-varianten, og hvis jeg skal kjøpe fra flere steder kommer jeg nesten til å bruke opp innsparingen på frakt og porto. Hva er forresten forskjellene mellom MAX den som ikke pryder seg med en sådan betegnelse?

-GG

5973339[/snapback]

Netshop hadde et dårlig utvalg med 945, 955 og 975 kort til 8xx og 9xx CPU er for Intel. Særlig mangelen på i945 kort er påtagende. Dette ville fort vekk vært en besparing på 800 kr for gode kort (og holder til CPU-valgene dine, i alle fall etter Abit sine sider).

Ellers er vel forskjellen på MAX eller ikke at MAX har 2xGB lan og litt flere tilkoblinger her og der, eks FireWire (sjekk spes. på Abit sine sider). Ekstra porto på et hk ligger vel på +100 kr. Og du kan få i955x kort ned i under 1 300 kr.

Jeg synes faktisk i955x kortene er i dyreste laget, når man vet at man får gode kort til AMD A64 X2 til ca 900 kr, dvs at mesteparten av prisforskjellen på CPU-en er borte i HK.

Ellers er faktisk min erfaring at dersom man bygger selv, kan det i mange tilfeller lønne seg å handle fra to nettbutikker (Selv iberegnet frakt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...