Hubbert Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Jeg tviler forresten på at Kina kommer til å bli det landet som kommer til å vinne en eventuell priskrig på bensin 5958715[/snapback] Tror nok ikke det er som om det var en auksjon og vinneren "fikk" bensinen, all den tid det er mer enn én liter til salgs. Og har dem først en trillion dollar i reserver, og oljen handles i dollar, og dem har årlig vekst i etterspørsel etter olje på 10% grunnet økonomisk vekst og en økende bilpark, så eh jo, dem kommer nok til å stikke av med en del. Med det resultat at prisene fyker noe så jævlig til helvetet at råolje-meglerne springer skulder til skulder mot toalettet på råvarebørsen i New York for å runke. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Og har dem først en trillion dollar i reserver, og oljen handles i dollar, og dem har årlig vekst i etterspørsel etter olje på 10% grunnet økonomisk vekst og en økende bilpark, så eh jo, dem kommer nok til å stikke av med en del. Med det resultat at prisene fyker noe så jævlig til helvetet at råolje-meglerne springer skulder til skulder mot toalettet på råvarebørsen i New York for å runke. 5958785[/snapback] Det er ingen tvil om at Kina kommer til å få mye bensin, men de for nok neppe nok til å dekke etterspørselen i landet Hehe :!: Lenke til kommentar
Hubbert Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Det er ingen tvil om at Kina kommer til å få mye bensin, men de for nok neppe nok til å dekke etterspørselen i landet 5958814[/snapback] Sant nok, men jeg tror du ser pointet. La oss for morro skyld ta et annet lite regnestykke da. Si at forventet årlig økning i etterspørselen er 2%, og at når vi når topp-punktet for oljeproduksjonen kan vi forvente oss en årlig nedgang på 5%, samt at personlig transport står for 20% av forbruket av olje, og at fleksibiliteten i etterspørselen sier at en økning i pris på 10% medfører en reduksjon i forbruk på 1%. Da driter vi glatt i den delen av oljen som ikke blir brukt direkte av forbrukerne, fordi kostnadene for den blir ført videre til dem (litt kjapt og galt, men dritt i). Og så har vi at etter et år må folk redusere kjøringen sin med 35%, og prisene stiger da med 350%. Alt for forenklet, men hei, matte er gøy. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 "Har ikke bil så det går ikke utover meg" Hvor egoist kan man bli?? Du vil altså at godt over halvparten? av Norge skal betale mer penger til staten for at du skal få det bedre? Hva med de som må betale de pengene? De fleste i Norge eier faktisk en bil, og hvorfor skulle penga som vi bilkjørere betaler gå til et gode for de som ikke har betalt noe for det? Pengene går det allerede, nemlig nye veier Så hvorfor skulle man skifte det? Det er faktisk maaange veier i Norge som trenger seriøs oppussing Fjortiss rånere... For det første så er det ingen fjortisser som råner (), og de ungdommene som råner, plager det deg noe særlig? Hadde det ikke vært for de hadde staten mistet en god del penger 30kr literen, vet du... Før det kommer til å skje er jeg død All politikk handler om egoisme og grådighet. Det er bare å akseptere. Kunne pakket meningene mine inn i en mer fin pakke og kanskje argumentert mer med miljøpolitikk eller noe, men eg gidd ikke. Jeg forstår godt ditt perspektiv som bileier, men det er ikke mitt problem. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 All politikk handler om egoisme og grådighet. Det er bare å akseptere. Kunne pakket meningene mine inn i en mer fin pakke og kanskje argumentert mer med miljøpolitikk eller noe, men eg gidd ikke. Jeg forstår godt ditt perspektiv som bileier, men det er ikke mitt problem. 5958899[/snapback] Ikke ditt problem? Trur ikke du sier det samme den dagen du havner i en trafikkulykke der årsaken var gamel bil i dårlig stand. Biler kommer alltid til å eksistere. Så hvorfor ikke la folket få muligheten til å fornye den? Lenke til kommentar
magicus Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 All politikk handler om egoisme og grådighet. Det er bare å akseptere. Kunne pakket meningene mine inn i en mer fin pakke og kanskje argumentert mer med miljøpolitikk eller noe, men eg gidd ikke. Jeg forstår godt ditt perspektiv som bileier, men det er ikke mitt problem. 5958899[/snapback] Ikke ditt problem? Trur ikke du sier det samme den dagen du havner i en trafikkulykke der årsaken var gamel bil i dårlig stand. Biler kommer alltid til å eksistere. Så hvorfor ikke la folket få muligheten til å fornye den? 5958923[/snapback] Biler i dårlig stand må selvfølgelig komme seg av veien. Det er det eøs-kontrollen er til for. Men kanskje som du sier så trenger vi strengere krav til bileiere. Har sett en del vrak som noen kjører rundt i.. I mitt tidligere innlegg gjorde jeg rede for bakgrunnen til mine synspunkter på hvorfor jeg forsvarer en høy bensin pris. Jeg har aldri ment at folk ikke skal fornye bilen sin..? Hvor tok du dette fra. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) All politikk handler om egoisme og grådighet. Det er bare å akseptere. Kunne pakket meningene mine inn i en mer fin pakke og kanskje argumentert mer med miljøpolitikk eller noe, men eg gidd ikke.Jeg forstår godt ditt perspektiv som bileier, men det er ikke mitt problem. Siden det ikke er ditt problem så skal alle andre betale skjorta av seg? Hva hadde du sagt hvis noe du bruker hver dag hadde gått opp i pris? Har sett en del vrak som noen kjører rundt i.. Og det har vel ingenting med prisen av bil i Norge å gjøre Samtidig sparer det miljøet og kanskje eg til og med vil slippe å se så mange fjortiss rånere som cruise rundt og kappkjører etc. Syns alle vi ikke-bileiere burde gå sammen og drive litt lobby for dyrere bensinpris. På den måten kan staten kutte ned på skattene og avgiftene på mer vanlige ting som mat etc. Eller de kan bruke de ekstra bensin pengene til å tilby ett ekstra godt velf.tilbud. Fjortis-rånere? Får du anfall hver gang du ser en litt modifisert bil som ruser motoren eller er du en av de "against automobile"? Har du noen gang kjørt bil? Endret 20. april 2006 av Pels Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 All politikk handler om egoisme og grådighet. Det er bare å akseptere. Kunne pakket meningene mine inn i en mer fin pakke og kanskje argumentert mer med miljøpolitikk eller noe, men eg gidd ikke. Jeg forstår godt ditt perspektiv som bileier, men det er ikke mitt problem. 5958899[/snapback] Ikke ditt problem? Trur ikke du sier det samme den dagen du havner i en trafikkulykke der årsaken var gamel bil i dårlig stand. Biler kommer alltid til å eksistere. Så hvorfor ikke la folket få muligheten til å fornye den? 5958923[/snapback] Biler i dårlig stand må selvfølgelig komme seg av veien. Det er det eøs-kontrollen er til for. Men kanskje som du sier så trenger vi strengere krav til bileiere. Har sett en del vrak som noen kjører rundt i.. I mitt tidligere innlegg gjorde jeg rede for bakgrunnen til mine synspunkter på hvorfor jeg forsvarer en høy bensin pris. Jeg har aldri ment at folk ikke skal fornye bilen sin..? Hvor tok du dette fra. 5958955[/snapback] Det ser man enkelt... Når man ikke er intressert i å lette på noen avgifter, og heller skyve prisene i været, så resulterer det med at folk kjører bilen sin så lenge den går. Og det er ikke all verdens kunst å få en bil gjennom en Eu kontroll. For det stilles ikke så strenge krav til eldre biler. For min del så kunne gjerne bensinprisen vært 15 kr. Men jeg hadde satt pris på litt mere svenske bilpriser for eksempel. Da kunne vi klart å fornyet bilparken relativt bra, som hadde resultert til mindre CO utslipp, tryggere biler, mindre dødsulykker. Staten kunne også gjort et tilsvarende stunt som i 1996 om jeg ikke husker feil. Å heve vrakpanten til 6000,- eller noe, for å få ryddet litt ekstra. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Sånn jeg ser det hadde det beste vært og ha prisforskjell på bensinen i byene og på landet. I byene har man maaange andre måter og komme seg fram på (godt kollektivtilbud, som regel ikke så lange avstander), mens på landet er det mildt sagt sugent... Her jeg bor er det sånn at hvis du skal til byen med buss, så har du en sjanse på å komme deg dit. kl 0730 om morgenen... Hubbert, ser poenget ja Siden det ikke er ditt problem så skal alle andre betale skjorta av seg? Hva hadde du sagt hvis noe du bruker hver dag hadde gått opp i pris? Slenger meg på denne jeg Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Finnes det noen gunstige avgiftsordninger for hybridbiler? Det burde jo være veien og gå for alle parter? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Finnes det noen gunstige avgiftsordninger for hybridbiler? Det burde jo være veien og gå for alle parter? 5959519[/snapback] Det er ingen avgiftsfritak for hybridbiler nei, men AP prøver å få gjennom et lovforslag som skal likestille hybridbilene med nullutslipps-biler (el biler). I USA har det siden 2001 vært avgiftsfritak på 3400 dollar (vel 20 000kr) på hybridbiler Linker: http://www.elbil.no/modules.php?name=News&...=article&sid=48 http://www.bilsamfunn.no/article/view/0370...__903124599937/ Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Jeg kommer nok til å kjøpe meg en hybrid når jeg en gang skal gå til innkjøp av mitt første kjøretøy. Bykjøringen går for det meste på strøm, men det er greit å ha litt power når man freser på motorveien nå og da. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 DU? BIL? Men LarsP da, jeg trodde det var noe du skydde som pesten??... Vel - det får'n si Apropos drivstoffpriser, jeg så på lokale nyheter igår og de hadde en reportasje om akkurat dette hvor de intervjuet ett transportfirma her i Sandnes - De brukte 1.6millioner liter diesel hvert år, noe som betyr at en økning f.eks på 63 øre betyr 1 million kroner bare i økte drivstoffutgifter. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Og som en følge av at drivstoffprisene går opp, så vil omtrent ALLE tjenestene i Norge gå opp. Portoen stiger sikkert, transportprisene stiger, togprisene stiger, bussprisene, båtprisene, flyprisene .. osv.. Og når transportprisene stiger, så stiger også prisene i butikken, og da må folket på stortinget ha høyere lønn, også blir avgiftene satt opp.. Ond sirkel Endret 21. april 2006 av BeFs Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 For meg er ikke bensinen billig før den er nede på 6-7 kroner igjen. Alt under 10 kroner er akseptabelt. Alt over er dyrt! Lenke til kommentar
Hubbert Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 For meg er ikke bensinen billig før den er nede på 6-7 kroner igjen. Alt under 10 kroner er akseptabelt.Alt over er dyrt! 5962972[/snapback] Fett, men du kan trekke fram lommetørklet ditt og vinke farvel til den industrielle revolusjon, for fra og med 2004 stiger prisene på fossile kilder jevnt og trutt. Før du dauer ligger prisen på 60 kroner literen. Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 For meg er ikke bensinen billig før den er nede på 6-7 kroner igjen. Alt under 10 kroner er akseptabelt.Alt over er dyrt! 5962972[/snapback] Fett, men du kan trekke fram lommetørklet ditt og vinke farvel til den industrielle revolusjon, for fra og med 2004 stiger prisene på fossile kilder jevnt og trutt. Før du dauer ligger prisen på 60 kroner literen. 5963241[/snapback] ALDRI! Jeg skal være en sytete grinebiter til prisen stabiliserer seg under 10 kr. Lenke til kommentar
Hubbert Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 ALDRI! Jeg skal være en sytete grinebiter til prisen stabiliserer seg under 10 kr. 5963264[/snapback] God strategi. Du får slenge på med en trussel om boikott av ExxonMobile mens du er i gang, da. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 2 kr literen, er en begynnelse. Lenke til kommentar
Kaasen Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Bensin prisene er skyhøye! helt sykt! burde ligge på 7-8 kr.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå