Gå til innhold

Bensinprisen nå til dags,,dyrt eller greit nokk?


Anbefalte innlegg

Synes utrolig synd på de som bor i distriktene og lider grunnet den latterlig høye bensinprisen. Det er ufyselig å høre byfolk komme med kommentarer som "hvorfor tar dere ikke buss?" og "miljøet har godt av høye bensinpriser". Det er naivt å tro at høye bensinpriser vil føre til mindre forurensing. ENDA mer naivt er det faktisk å tro at en puslenasjon som Norge kan gjøre NOEN SOM HELST forskjell i internasjonal målestokk. :shrug:

 

Bensinprisene er alt for høye (kommer det fra en som aldri har kjøpt en liter bensin i hele sitt 21 år lange liv).

5956139[/snapback]

 

 

Det er nemlig litt vanskelig for oss som gjerne må dra en halvtimes tid til et sted, og bussen går to ganger om dagen.

 

Men bil har vi ikke råd til å kjøre. Fordi bensinen er latterlig dyr. Så vi går? Bruker et par timer til og fra skolen hver dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nemlig litt vanskelig for oss som gjerne må dra en halvtimes tid til et sted, og bussen går to ganger om dagen.

 

Men bil har vi ikke råd til å kjøre. Fordi bensinen er latterlig dyr. Så vi går? Bruker et par timer til og fra skolen hver dag?

5956918[/snapback]

Er akkurat sånn her også ;)
Lenke til kommentar
Det er nemlig litt vanskelig for oss som gjerne må dra en halvtimes tid til et sted, og bussen går to ganger om dagen.

 

Men bil har vi ikke råd til å kjøre. Fordi bensinen er latterlig dyr. Så vi går? Bruker et par timer til og fra skolen hver dag?

5956918[/snapback]

Er akkurat sånn her også ;)

5956927[/snapback]

Det finnes mennesker utenfor Oslo. ;)

Lenke til kommentar

Synd det er helt greit med 15kr liter. kunne tatt 30 kr literen for alt eg bryr meg. Har ikke bil så går ikke utover meg. Samtidig sparer det miljøet og kanskje eg til og med vil slippe å se så mange fjortiss rånere som cruise rundt og kappkjører etc. Syns alle vi ikke-bileiere burde gå sammen og drive litt lobby for dyrere bensinpris. På den måten kan staten kutte ned på skattene og avgiftene på mer vanlige ting som mat etc. Eller de kan bruke de ekstra bensin pengene til å tilby ett ekstra godt velf.tilbud.

Lenke til kommentar
Det finnes mennesker utenfor Oslo. ;)

5956930[/snapback]

Langt utfor også, Nord Norge :wee:

 

 

Synd det er helt greit med 15kr liter. kunne tatt 30 kr literen for alt eg bryr meg. Har ikke bil så går ikke utover meg. Samtidig sparer det miljøet og kanskje eg til og med vil slippe å se så mange fjortiss rånere som cruise rundt og kappkjører etc. Syns alle vi ikke-bileiere burde gå sammen og drive litt lobby for dyrere bensinpris. På den måten kan staten kutte ned på skattene og avgiftene på mer vanlige ting som mat etc. Eller de kan bruke de ekstra bensin pengene til å tilby ett ekstra godt velf.tilbud.

5958126[/snapback]

"Har ikke bil så det går ikke utover meg" Hvor egoist kan man bli?? Du vil altså at godt over halvparten? av Norge skal betale mer penger til staten for at du skal få det bedre? Hva med de som må betale de pengene?

 

De fleste i Norge eier faktisk en bil, og hvorfor skulle penga som vi bilkjørere betaler gå til et gode for de som ikke har betalt noe for det?

 

Pengene går det allerede, nemlig nye veier :) Så hvorfor skulle man skifte det? Det er faktisk maaange veier i Norge som trenger seriøs oppussing ;)

 

Fjortiss rånere... For det første så er det ingen fjortisser som råner (:tease:), og de ungdommene som råner, plager det deg noe særlig? Hadde det ikke vært for de hadde staten mistet en god del penger :)

 

30kr literen, vet du... Før det kommer til å skje er jeg død ;)

Lenke til kommentar
Leit å høre at du regner med å dø om seks år.

 

Du får bruke den lille tiden du har igjen så godt du kan, da.

5958418[/snapback]

Det kan da umulig koste 30kr/l om seks år :ermm:

Inflasjonen kommer nok ikke så raskt på oss.

Jeg tror ikke den koster så mye for om hvertfall 20 år :) Og innen den tid har man sikkert funnet opp en erstatning for det (bortsett fra gass og diesel) :)

 

Vel med mindre gjennomsnitts lønna har økt meg 60 %, kommer Norges befokning til å kreve at bensinavgiften avskaffes ;)

Lenke til kommentar
Det kan da umulig koste 30kr/l om seks år :ermm:

 

Nej jeg skal nå ikke være påståelig, men med en dobbling i pris (på råolje) på to år (2004-2006), så blir jo prisen i 2012 en tredobbling av hva den er idag.

 

Selvsagt holder ikke dette regnestykket vann, da vi snakker om råolje og ikke bensin, men på den annen side tar vi heller ikke i betraktning mulige politiske problemer eller om produksjonen faktisk klarer å holde tritt med etterspørselen.

 

Noe den ikke vil gjøre.

 

Så det er etter mitt syn mer sannsynlig at vi vil se 30 kr/l innen fire år.

Lenke til kommentar
Nej jeg skal nå ikke være påståelig, men med en dobbling i pris (på råolje) på to år (2004-2006), så blir jo prisen i 2012 en tredobbling av hva den er idag.

 

Selvsagt holder ikke dette regnestykket vann, da vi snakker om råolje og ikke bensin, men på den annen side tar vi heller ikke i betraktning mulige politiske problemer eller om produksjonen faktisk klarer å holde tritt med etterspørselen.

 

Noe den ikke vil gjøre.

 

Så det er etter mitt syn mer sannsynlig at vi vil se 30 kr/l innen fire år.

5958560[/snapback]

Selv om oljeprisen tredobles vil den neppe overstige 30kr/l for bensin. Som sagt over, av en dobling av oljeprisen har bensinprisen økt med ca 2 kr.

 

Politiske problemer er det verre med, hvert fall hvis G.W.B for fortsette å gå til krig som han gjør. Etterspørselen kommer nok til å stige veldig, siden Kina utvider bil-parken sin med flere millioner årlig...

 

At bensinen kommer til å nå 30 kr/l i løpet av 20 år tviler jeg ikke på, men i løpet av 4 år? :nei:

Lenke til kommentar
Selv om oljeprisen tredobles vil den neppe overstige 30kr/l for bensin. Som sagt over, av en dobling av oljeprisen har bensinprisen økt med ca 2 kr.

 

Sier vi at den opprinnelige prisen var 10 kr, og vi havnet på 12, så er det +16%.

Men da glemmer vi at det er 80% skatter og avgifter i bensinprisen, så egentlig er det 100% økning i reell pris.

 

At bensinen kommer til å nå 30 kr/l i løpet av 20 år tviler jeg ikke på, men i løpet av 4 år? :nei:

5958617[/snapback]

 

Det er en mulighet.

 

Hvis produksjonen ikke dekker etterspørselen, blir det konkurranse om prisen på verdensbasis.

 

Den som betaler mest, får.

Lenke til kommentar

Hjernen min kortsluttet. Men like før den kortsluttet så sa den meg at vi i Norge, på grunn av våre høye avgifter på bensin, vil oppleve en mindre voldsom økning av bensinprisen enn andre land med lite eller ingen avgifter på bensin. Kan noen si meg om hjerna mi fortalte meg sannheten?

Lenke til kommentar
Kan noen si meg om hjerna mi fortalte meg sannheten?

5958703[/snapback]

 

Gi denna mannen en sigar.

 

Men la oss videre si at bensinprisen havner på 20 kr/l før vi reduserer avgiftene.

 

Da vil en økning på en krone i pris tilsvare +5%. Senker vi da avgiften med en krone, reduserer vi den med 12,5%, videre 14%, 16,7%, osv.

 

Da i lys av at tapte inntekter for staten, i forhold til økningen i kjøpekraft for innbyggerne, vil stå i et misforhold av 250%, 280%, 334% osv., er det mulig at våre opplyste folkevalgte heller vil argumentere for at "ja nå utgjør jo avgiftene bare 40% og før var dem 80% så slutt å klage", og anyway så kommer prisen bare til å stige, så eh vel.

 

Gudene vet, men at FrP kommer til å kaste seg over dette som de opportunistiske konkursrytterne dem er, finnes det nok liten tvil om.

Endret av Hubbert
Lenke til kommentar
Sier vi at den opprinnelige prisen var 10 kr, og vi havnet på 12, så er det +16%.

Men da glemmer vi at det er 80% skatter og avgifter i bensinprisen, så egentlig er det 100% økning i reell pris.

5958667[/snapback]

Hmm... Okei. Stemmmer vel det :)

 

Hvis regjeringen ikke surrer noe vannvittig, vil de nok redusere avgiftene på bensin sånn at de ikke blir alt for høye ;)

 

 

Det er en mulighet.

 

Hvis produksjonen ikke dekker etterspørselen, blir det konkurranse om prisen på verdensbasis.

 

Den som betaler mest, får.

Klart det er en mulighet, det er også en mulighet at jeg skal bli Professor i matte i løpet av seks år, men er det sannsynlig? Nei :)

 

Produksjonen kommer nok ikke til å dekke etterspørselen hvis utviklingen i Kina fortsetter som den gjør nå. Jeg tviler forresten på at Kina kommer til å bli det landet som kommer til å vinne en eventuell priskrig på bensin ;)

Lenke til kommentar

Noen sier at bensinen er billigere enn andre land i forhold til hva vi tjener. Men slutt å se på kun EN mofo brikke av gangen. Se helheten.

Vi er verdens dyreste land å bo i, vi har den dyreste maten, og høye skatter. Når alt dette blir lagt sammen i henhold til et forbruk av en normal familie så spiller det ingen rolle for hvor rike vi er. for da lander vi på 7 plass! Hvor fett er det ? Søta bror ler av oss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...