Gå til innhold

Tjener i hjemmenettverk

gibs

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å investere i en ny tjener i hjemmenettverket. Hovedformål er filserver (film, bilder, musikk, spill til xbox'er++), men det kan jo fort hende at formålet utvides...

Før har jeg kun kjørt diverse gamle bokser (som opprinnelig var standard desktop maskiner). Ytelsesmessig er det jo ikke noe stort problem med slikt gammelt oppsop, men det er jo rimelig uryddig. Og mye hardware er jo gammelt og går i stykker stadig vekk, og det føles jo rimelig meningsløst å stadig "flikke" på disse gamle greiene...

Derfor ønsker jeg å hive alt på sjøen og investere i _en_ boks med nok diskplass for en god stund. Jeg er slett ingen guru på hardware - tvert om, men kan en del om software. Har sett for meg følgende innkjøpsliste:

Kabinett: Cooler Master Stacker Kabinett Sort

Kabinett tilbehør: 2 * Cooler Master 4 i 3 modul

PSU: Fortron Source Epsilon 700W, Blå Vifte, Active PFC, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

HK: MSI P4N SLI-FI - hovedkort - ATX - nForce4 SLI Intel

Prosessor: Intel Pentium 4 650 3.4GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

Minne: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 1024MB CL4 Unbuffered,2.1V,128Megx64,240pin,800mhz

Diskkontrollere: 2 * Promise SATA 300 TX4 4P , NCQ/TCQ

Disker: 6 * Seagate Barracuda 7200.9 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Optisk: Samsung DVD-brenner SH-W163A SATA Black OEM

Så har jeg ytterligere plass til 6 disker i fremtiden...

Boksen vil bli installert med Linux (Redhat tenker jeg) og RAID er jeg ikke interessert i.

Noen kommentarer til dette oppsettet? Kanskje det ikke virker serlig godt sammen engang? Som sagt er jeg dummy på dette, så sammensetningen er lagd ut i fra litt lunsj-surfring på Komplett.

Takker og bukker for all feedback!

/gibs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver faktisk å planlegger noe av det samme som deg.

Det jeg har nå er ganske likt det oppsettet du har satt opp. Problemet med denne løsningen er overføringshastigheten på PCI bussen.

Så hadde jeg vært deg, hadde jeg lagt litt mere penger i hovedkort, med støtte for PCI-X, eventuelt kjøpt ett hovedkort med støtte for PCIe 4x, for så å kjøpe ett skikkelig kontrollerkort som støtter 8x hardisker rett ifra boksen, vanligvis vil du da sitte igjen med i hvertfall 1, 16x PCIe port som du kan bruke til ett nytt kontrollerkort hvis du får bruk for det.

Skal se om jeg ikke kan få satt sammen ett oppsett i morra tidlig, så kan vi sammenligne oppsett og målsetninger.

Lenke til kommentar

Hvis bruksområdet ditt er det du beskriver her og at du i det minste ikke kan se for deg noen enormt prosessorkrevende applikasjoner i fremtiden, så vil jeg mene at du har tatt godt med vann over hodet på CPU siden. Videre så er argumentet til en tidligere post om hastigheten på PCI-busen bare å droppe. Vi har akkurat entret en tid hvor gigabit nettverk begynner å bli standard, og siden det ikke ligger noen klar arvtager for dette over kobberkabler klar, så vil jeg påstå at ytelsen for nettverkslagring vil holde i denne maskinens levetid. Ellers vil jeg hoppe på tanken med å heller gå for ett kontrollerkort som støtter 8/12 disker istedenfor 2.

Lenke til kommentar

Zerge: du mener altså at 133 MegaByte/s er nok, når du plasserer 2x kontrollerkort, pluss ett nettverskort som skal dele på denne båndbredden. Nå skal jeg ikke gå mere inn på hvordan oppsettet mitt er per idag, men jeg mener de ekstra kronene det koster å få PCI-X eventuelt PCIe, er vel anvendte penger.

EDIT: Jeg forstår fortsatt ikke hva kobernettverk har med dette å gjøre. Si man har gbit nettverkskort, teoretisk hastighet 125 MegaByte/s, da har du plutselig slukt opp hele båndbredden til PCI bussen, hva skal da kontrollerkortene bruke? Hvis det er dette du tenker på så er jeg med på tankegangen.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Vel, så lenge vedkommende har sagt at han ikke er interessert i raid, så vil jeg mene det at 133MBps er nok throughput for for en slik enkel nettverkslagring.

5965374[/snapback]

Zerge: Si du har 6x hardisker som står på kontrollerkort på PCI bussen, pluss gbit nettverkskort som også står på pci bussen.

Det blir altså 133 MB/s / 3(2x kontrollerkort+gbit nettverkskort). Da er vi nede i 44 MB/s, fremdeles ser det faktisk greit ut for gbit nettverket, 1/3 av ytelsen er kanskje litt dårlig, men det er ikke her det værste slår inn, for si du skal overføre fra 4 av de hardiskene som står på kontrollerkortene, da må du dele 44 / 4 = 11 MB/s. Ok, vi er nå nede i 100mbps hastigheter, men uansett si at alt dette ikke betyr noe(det gjør det jo egentlig ikke i og med at jeg har brukt skitne midler for å komme frem til tallene), hvorfor skal han ikke putte litt ekstra penger i hovedkortet når han først er i gang? Vi er jo begge enige i at han skal gå for ett skikkelig kontrollerkort.

Lenke til kommentar

Vel, i utgangspunktet er jeg en veldig gnien "pris/ytelse" person, og følgelig ville jeg personlig aldri gått for dyre komponenter. Uansett er det jo godt at det finnes stemmer for flere sider av en sak:) Nå virker det jo som om vedkommende har bestemt seg for å bruke en del penger på en slik server, så jeg vil anta at han lytter mer til din stemme enn min akkurat her:)

Lenke til kommentar

Takk for innspill så langt.

Jeg kjøper argumentet om at PCI bussen kan bli en flaskehals.

Er det slik at den innebygde nettverksadapteren bruker PCI bussen uansett?

Går vel da for en løsning à la kpolbergs beskrivelse. Har noen av dere konkrete forslag på hovedkort og kontrollerkort med støtte for flere disker?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt bestemt meg selv, men jeg driver og leiter etter hovedkort nå. Foreløpig har jeg kommt frem til 2-3 kandidater. Socket LGA775 og Socket 939.

Hovedkort:

Asus P5WD2 Premium 1426,-

https://prisguiden.no/product.php?p...529&view=images

ASRock 939SLI32-eSATA2 650,-

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

Asus A8N-SLI SE 784,-

https://prisguiden.no/product.php?product_id=38380

Asus A8N32-SLI Deluxe 1558,-

https://prisguiden.no/product.php?product_id=36153

Kontrollerkort:

HighPoint RocketRAID 2320 2601,-

https://prisguiden.no/product.php?product_id=42021

Promise SuperTrak EX8350 3228,-

https://prisguiden.no/product.php?product_id=41943

Hovedkort: Her har jeg stort sett gått for de kjente brikkesettene, Intel i955X på LGA775 sokkelen, og nForce4 på socket 939. Dette gjelder for de 2 Asus kortene. ASRock kortet er basert på ULi chipset, har forøvrig hørt mye bra om kortet, og alle støtter PCIe x4.

Kontrollerkort:

Her har jeg valgt å gå for PCIe kort, Highpoint er det som kommer billigst ut, mens Promise sitt er nok kanskje litt bedre kjent? Begge kortene har støtte for 8 hardisker, og begge støtter RAID 5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...