Gå til innhold

128 mb el 256 mb ram?


erlber

Anbefalte innlegg

Min mor skal kjøpe ny bærbar pc, og jeg har fått oppdrag å skaffe den til henne. Jeg mener at en dell inspiron 4150 er bra for henne.

 

Hun skal bruke den til tekstbehandling (skriver lærebøker), internet (ISDN/bredbånd) samt at hun må ha brenner.

 

Siden hun jobber MYE med pc mener jeg at en god skjerm er svært viktig og jeg har best erfaring med dell sine skjermer.

 

Men her er det som er tricky, for at hun skal kunne skrive hele maskinen av på skatten i en engang må prisen være under 15k. Da er det jo tid for å prioritere. Hvor viktig er det å ha 256 mb ram?

 

Er det noen andre som har noen gode forslag jeg kan anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Hun skal bruke den til tekstbehandling (skriver lærebøker), internet (ISDN/bredbånd) samt at hun må ha brenner.


Siden hun jobber MYE med pc mener jeg at en god skjerm er svært viktig og jeg har best erfaring med dell sine skjermer.


Siden hun kommer til å skrive mye, er jo tastaturet viktig -- vel så viktig som skjermen, vil jeg påstå. Du behøver ikke vill oppløsning for tekstbehandling. IBM er kjent for å ha de beste tastaturene.

 

Mitt forslag er en av de rimeligste ThinkPad R31 med ekstra 128 MB minne (256 totalt, bør ha såpass) og ekstern brenner. IBM har en meget fin intern DVD/CD-RW combodrive, men da ryker nok budsjettet ditt.

Lenke til kommentar

luremus, har du hørt på makan, det er ihvertfall en som ikke har peil!!!

 

Har du ikke hørt at folk skriver av biler og andre ting som er langt mer dyrere enn en stakars laptop?

 

Hva er det du skriker for, det er folk som snyter langt mer her i Norge enn det å skrive av en 15k kroner på skatten, som er lovlig ogsp

 

Frankey

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 00:35, skrev *muad'dib*:

Skrive av på skatten... Makan til LUREMUS!!


Vet ikke om den passet inn akkurat her men...lol

 

Jeg ville si at hvis hun skal bruke 2000/XP så er ihvertfall 128 for lite minne. Jeg kjøpte en toshiba i vår og den kom med 128 som standard og jeg kjøpte en 256 ved siden av.. altså 392. Det duger akkurat. Bygde nemlig en ny stasjonær i sommer også og hadde til å begynne med 256 mb i den og da syns jeg disken gikk samme hva jeg skulle gjøre. Til kontorbruk er 392 ok, og til avansert bruk/spill 512 eller mer.

Lenke til kommentar

for å kommentere skattedelen: hun er selvstendig næringsdrivende. PC'n blir regnet som arbeidsverktøy, derfor kan hun trekke utgifter til den av bruttoinntekten, altså før skatt. Mao dette er ikke å "snyte" på skatten.

 

Jeg må si at jeg klarer meg glimrende med 256 RAM, og det holder til spilling osv.

Lenke til kommentar

Jeg har en bærbar Compaq Presario med 700mhz celeron prosessor og 128 mb ram, der 8 av disse brukes av skjermkortet. Bruker norsk utgave av XP pro på den og det funker bra til tekstbehandling. Der er selvsagt ikke noen racer, men det funker iallefall tilfredstillende. XP bruker ikke så mye ram hvis det har lite å ta av.

 

Edit: Men selvsagt er mere ram å anbefale.

 

[ endret av Orjanp den 2002-10-02 11:05 ]

Lenke til kommentar

Spør du folk her på forumet hvor mye ram du trenger, får du alltid svar som "Du trenger MINST 512Mb ram" :smile:

 

Jeg kjører XP pro med 256mb og det går helt glimrende. NT kjernen er faktisk veldig bra til å tilpasse seg hvis du har litt lite minne. 128mb vil også holde en god stund til tekstbehandling ol.

 

Kjøp 128mb nå, og test om det er bra nok. Du kan kjøpe mer senere, men jeg tror faktisk du blir fornøyd.

Lenke til kommentar

tror ikke du taper på å sette i 256MB ram.

 

128 er i snæveste laget for xp, skal du brenne på en brenner uten burn prof, ville du nok ende opp med endel feil-cder. Selv i word vil du merke at maskinen swapper mye og du kan få lagg i tastaur kontrollen... dvs. du skjrver og teksten kommer litt etterpå...

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg kjøpte en toshiba i vår og den kom med 128 som standard og jeg kjøpte en 256 ved siden av.. altså 392.


 

Nå har det seg slik at 128 + 256 blir 384 :razz:

 

Uansett:

Jeg har en Compaq evo n800c med 768mb ram, og synes det er alt for lite (vel... kanskje ikke alt for lite, men jeg kunne tenkt meg mer) :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 00:09, skrev erlber:

Tastaturet er rimelig uvesentlig, hun kommer aldri til å vende seg til å bruke et bærbar-tastatur (unntatt i nødstilfeller), hun kommer til å kjøpe seg et eksternt.


Skal hun aldri ha med maskinen på reise? I så tilfelle, hva er poenget med en laptop?

Lenke til kommentar

Skjønner. Men skal man bruke eksternt tastatur og mus, er det nok en fordel med ekstern skjerm i tillegg -- ellers vil jeg anta at man kommer til å sitte ubehagelig langt fra laptop-skjermen, særlig hvis den har høy oppløsning. Så da betyr kanskje ikke skjermkvaliteten så mye, heller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...