_Adler_ Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Hallo. Jeg leter etter en allsidig og nøyaktig momentnøkkel, så da trenger jeg anbefalinger. Den skal hovedsaklig brukes til mopedmekking (I og rundt motoren), men også mc og bil etterhvert. Har vært og sett noen plasser. Bilextra hadde en til 375 kr, selgeren der sa at den kan stilles inn fra 2.8-20 kg, og den virket helt fin og grei. Det eneste er at jeg helst vil at den kan stilles inn mindre enn 2.8 kg, f.eks. 1 kg elns. En kamerat av meg mente at han synes det var rart den ikke målte mindre, så jeg tror muligens selger har gitt litt feil info. Hva tror dere? Var også hos Bilspectra Molde. Der hadde de 3 typer. 2 typer til 1800 kr per stykk, veldig dyrt, men følger med kalibreringspapirer som garanterer nøyaktig resultat. Den ene typen var veldig liten og fin, ikke så lang og tung. Den andre var lengre og litt tyngre, men taklet mer moment. Husker desverre ikke hvor mye. De hadde også en billig en til 250 kr, husker heller ikke moment på den. Noen som har tips til hvilken jeg skal velge, andre butikker/kjeder? Anbefalinger? Takk! Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Har en fra biltema i kjelleren. Fikk med det man kan kalle for kalibreringspapirer. Nøkkelen er stilt til 120Nm og prøvd tre separate ganger, alle målingene viste i området +-0,9Nm. Den virker iallefall, dro til svinghjulet på bilen og det har ikke løsna (enda) Endret 20. april 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 En sånn: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80945 eller en sånn: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=79456 ? Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Den siste typen der. Klikker over et hakk når det har blitt riktig moment, og trekker ikke til mer før man slipper opp (slipper presset/momentet). Hvor bra/dårlig den er i forhold til andre typer og merker har jeg ingen formening om Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Ja, da er momentnøkkel kjøpt! Valget falt på en momentnøkkel av merket: Brüder Mannesmann Werkzeuge, og det lover jo bra. Er produsert i Tyskland, virker det som. Kjøpte den hos Bilspectra i Molde og kostet kun 260 kr. Er ganske lik den de har hos Bilxtra (den dyreste hos Biltema osv.), samme typen, men denne jeg kjøpte har mer kvalitetsfølelse, synes nå jeg. Det fulgte også med en overgang fra 1/2 tom til 1/4 tom, det er positivt! Den er godkjent TÜV og har fått GS merket som står for Geprüfte Sicherheit (Utprøvd/godkjent sikkerhet står det for). Her kommer noen bilder jeg har tatt: Momentskalaen: TÜV merket står for kvalitet : Flere: Bildene ble litt uskarpe og sånn, men slike blanke overflater er det utrolig vanskelig å ta bra bilder av! Ja, hva synes dere? Jeg synes det var et kjempekjøp til den prisen! Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Min er også TUV og GS merket Sikkert vel og bra det der, uten at jeg klarer å skille momentnøkler fra hverandre! Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 (endret) Ja, bra det Har ikke fått testa den enda, da. Praktisk bruk. Blir ikke så lenge til jeg får bruk for den, overhale en mopedmotor (AM6). Men har et spørsmål. Er det mulig å bruke den som latmannsarm, eller bør man helst unngå det? Altså sette trykket på 4 kg elns, noe man vet man ikke kommer oppi likevel, og så skru opp skruer som sitter forferdelig godt fast. Det er vel ikke skadelig, elns? Må bare være sikker Spørsmål: Trykket stod på 6 kg når jeg kjøpte den, er dette vanlig? Helt uåpnet, plasten var på. Kan det være at det er vanlig, for å unngå at fjæra blir slakk før den tas i bruk? Trykket skal jo egentlig stå på null når den ikke er i bruk..... Endret 22. april 2006 av _Adler_ Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Sto noe i bruksanvisninga til min at man ikke skulle bruke den som latmannsarm. Hvorfor sto det ingenting om. Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Det står det ingenting om i min bruksanvisning Men skjønner liksom ikke hvorfor det skal være skadelig, så lenge man ikke glemmer å stille alt tilbake på "0" når man er ferdig.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå