Gå til innhold

FTP-/fil-server


Anbefalte innlegg

Vurderer å bygge en ekstramaskin. Denne skal, etter planen, stå på 24/7. Den skal stå i samme rom som jeg ellers sover, og må derfor være veldig stille. (Og ikke foreslå vannkjøling, det vil jeg ikke ha enda).

 

Maskinen ikke ha tastatur/skjerm/mus (skal skaffe KVM-switch).

 

I maskinen skal det også stå en 4-6 harddisker.

 

Jeg ønsker forslag på hva jeg skal anskaffe meg (og den skal være _veldig_ stille!). Og kanskje viktigst: den skal ikke koste mangfoldige tusen kroner!

 

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har allerede diskene (5 stk, alle 7200rpm).

 

Det jeg tenker blir mest problematisk er å finne et kabinett (helst så lite som mulig) som kan holde så mange disker (og ikke gjør at diskene blir gloheite).

 

Har dessuten noen Matrox-kort liggende som jeg tenkte å bruke (G200+G450 hvis jeg ikke husker feil).

 

Tenker også å bruke denne maskinen som en gateway/firewall mot kabel-internett.

 

Forresten, har noen peiling på noen webshoper som seller KVM-switcher?

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor mye penger du har og rutte med, men du kan jo skaffe deg en extender hvis du har pæng til det. Da har du kun en liten boks på soverommet, og PC'en kan du ha opptil 200 meter unna... regner med at du ikke har fullt SÅ stor kåk da men :smile: Mellom boksen på soverommet ditt og boksen som kobles til PC'en/Serveren din bruker du bare en vanlig RJ45 kabel. Det eneste dumme er at du må til PC'en når du skal bytte CD/Diskett el.l, men på en filserver så blir vel ikke det så ofte.. Og hvis du har mange disker på 7200RPM og skal ha et lite kabinett så vil du slite med varmen - Det vil oxo bråke en del...tror jeg.

 

Sjekk ut http://www.addertech.com/products/extender...series_kvm.html

 

Løsning nr. 2 er jo å være såpass aktiv om natta at sengeknirk overdøver PC'en :grin:

Lenke til kommentar

Hvis du bare skal bruke maskinen som filserver og gateway vil jeg anbefale deg å bruke linux. Dersom du legger inn VNC - virtual network computer kan du bare gå inn på den andre maskinen din når du skal administrere gjennom en web browser. Da vil du få opp skjermbildet på serveren. VNC finnes både for linux og windows. Ellers siden du har så mange disker bør du sette disse opp i raid 5, men det har du sikkert tenkt på. Med hensyn på kabinettet så har jeg chieftec tower som kan holde 6 disker + fire 5 1/4 sloter, men dette er selvfølgelig ganske stort, Men fint og luftig.

 

mvh Kristian

Lenke til kommentar

Skaff deg VNC ja, og putt pc'en i boden :grin: monter diskene oppetter veggen eller kjøp et billig kabinett,

 

Hvis du lurer på hva slags komponenter du skal kjøpe så gå for intel med intel chipset, de er vel mest stabile?

 

For maksimal stabilitet, Linux, hvis ikke liker linux vil jeg enbefale deg å lære deg det. Hvis du nekter så skaff deg Win 2000 :smile:

 

ECC ram er bra og ha for stabilitet ^^

Lenke til kommentar

Siden ditt hovedmål er å få den stillegående er det liten tvil om at du må gå for VIA C3 CPU. En kompis av meg bruker denne uten vifte, bare med en kjøleribbe på.

 

Ved å gå for et hovedkort med det meste integrert slipper du billig fra det også, eks. nedenfor:

 

Microstar Mainboard FCPGA VIA PLE133 Micro ATX Audio VGA LAN, MS6368LAN 585,-

 

VIA CPU VIA C3 Ezra 933MHz 133 FSB 128kB L1/64kB L2 Tray, VIA 933/133/128 479,-

 

Samlet: 1064,

 

PSU vifter blir da ditt største lyd problem, sammen med harddisker.

Vil anbefale deg en Enermax, men sjekk litt hva som finnes. Ser Microplex har noen fine støydempa greier, men de koster da også... :smile:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-01 00:53, skrev noocyte:

Siden ditt hovedmål er å få den stillegående er det liten tvil om at du må gå for VIA C3 CPU. En kompis av meg bruker denne uten vifte, bare med en kjøleribbe på.


Ved å gå for et hovedkort med det meste integrert slipper du billig fra det også, eks. nedenfor:


Microstar Mainboard FCPGA VIA PLE133 Micro ATX Audio VGA LAN, MS6368LAN 585,-


VIA CPU VIA C3 Ezra 933MHz 133 FSB 128kB L1/64kB L2 Tray, VIA 933/133/128 479,-


Samlet: 1064,


PSU vifter blir da ditt største lyd problem, sammen med harddisker.

Vil anbefale deg en Enermax, men sjekk litt hva som finnes. Ser Microplex har noen fine støydempa greier, men de koster da også... :smile:


Lykke til!





 

Har selv samme CPU og hovedkort. Ligger på 35 grader på CPU, og har kun en GlobalCool-ribbe.

Ypperlig hjemmeserver det her, kjører selv Win2000 (pga. KaZaa og DC) og maskina fungerer også som CD brenner-server. Eneste jeg har å utsette på systemet er at hovedkortet mangler AGP, og CPUen er noe svak i forhold til dagens CPU'er. Men til hjemmeserver, og som i dette tilfelle skal kjøre uten skjerm, ville den nok passet temmelig bra.

 

PS! Hvis det er planer om å spille av DivX, så bør systemet oppgraderes til Pentium 3. Noen filmer (backup av mine DVD'er seff), kjøres fint, mens andre lagger så det holder. Men hvis eg kjører filmene fra serveren via nettverket, på en annen PC, går det glatt. :smile:

Lenke til kommentar

Du kan fint bruke windows,i tilfelle du ikke kan linux,det finnes mange programmer som du får full kontroll over maskinen med,jeg kjører selv med det pr idag,har en 850 mhz som jeg kun har lan og strømtilkoblet på.det fungerer fint og da kan du ha den i et rom du ikke sover på...

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en Duron 12-1300 mhz og klokke den ned til for 1000 eller 8-900 mhz,da vil den utvikle LITE varme og du kan kanskje kjøre uten vifte...ihvertfall stille...

Vil anbefale Remote Controll som program til å styre maskinen...det fungere fint.

Lenke til kommentar

Jeg takker for gode alternativer, og vil gjerne si følgende:

 

Har selv en Duron 1,1GHz som jeg bruker på min spille-PC, men tenker på å kjøpe ny CPU snart. Dermed vurderer jeg å bruke denne og klokke den ned slik at den produserer mindre varme. (takk for tipset Prog_Kick)

God idé også å plassere maskina i boden (takk Xvani), skjønt det kan kanskje være litt "rå" luft der. Kan det ha noe å si på hvordan maskinen kjøles?

 

Har liggende endel komponenter (LAN, VGA, SDRAM, kabler, o.l.) og dermed tror jeg det eneste jeg bør skaffe meg er et kabinett med god plass og et hovedkort til å bruke med Duron'en. Angående kabinettet:

Hvor går det an å finne rammer som gjør det mulig å plassere harddisker i 5 1/2"-brønner? (tenker ikke på "skuffer")

Lenke til kommentar

Celeron over 1 ghz (til 1,4) er produsert med 0.13 micron prosess og blir dermed svært lite varme. Disse prosessorene er overraskende nok raske. Da har man også 815 brikkesettet til intel som er meget stabilt, og du kan få det med et integrert skjermkort. F.eks asus tusl2-m som selges på komplett er veldig bra til dette formålet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-01 23:42, skrev Ata:

Jeg takker for gode alternativer, og vil gjerne si følgende:


Har selv en Duron 1,1GHz som jeg bruker på min spille-PC, men tenker på å kjøpe ny CPU snart. Dermed vurderer jeg å bruke denne og klokke den ned slik at den produserer mindre varme. (takk for tipset Prog_Kick)

God idé også å plassere maskina i boden (takk Xvani), skjønt det kan kanskje være litt "rå" luft der. Kan det ha noe å si på hvordan maskinen kjøles?


Har liggende endel komponenter (LAN, VGA, SDRAM, kabler, o.l.) og dermed tror jeg det eneste jeg bør skaffe meg er et kabinett med god plass og et hovedkort til å bruke med Duron'en. Angående kabinettet:

Hvor går det an å finne rammer som gjør det mulig å plassere harddisker i 5 1/2"-brønner? (tenker ikke på "skuffer")


 

Du trenger vel også ett nettverks-kort (NIC), for å få brukt det LAN`et som du har liggende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...