Gå til innhold

Har antall mapper betydning for systemytelsen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal organisere musikkmappen min slik at alle artister har egne mapper, som igjen er delt inn i en mappe pr album.. Har vel rundt 2000 sanger - altså en del artister.

Musikken ligger på en annen harddisk enn windows.

Har dette noe å si for systemytelsen min ? Vil det gå tregere?

(se signatur for spesifikasjoner)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Skal organisere musikkmappen min slik at alle artister har egne mapper, som igjen er delt inn i en mappe pr album.. Har vel rundt 2000 sanger - altså en del artister.

Musikken ligger på en annen harddisk enn windows.

Har dette noe å si for systemytelsen min ? Vil det gå tregere?

(se signatur for spesifikasjoner)

5954327[/snapback]

Bare lag så mange kataloger du orker du - du skal stå på litt for at det skal ha noe å si for ytelsen.

Ytelsesmessig er det faktisk verre å ha alle filene liggende i en katalog. Man kan f.eks si mye stygt om Windows Utforsker mtp ytelse i slike tilfeller. Er ikke sikker, men det er noe med at windows utforsker tar en titt i alle underkataloger (på 1 nivå - ikke rekursivt ned i alle nivåer). Derfor kan windows utforsker bli veldig treg av og til, selv om du ikke vandrer helt ned i en katalog med mange filer.

Jobber en del med kataloger med 50000+ filer i - da går det tregt.

Dersom en slik katalog med 50000 filer hadde vert delt opp i underkataloger ville navigeringen gått mye raskere.

Igjen - dette er kun et windows utforsker problem slik jeg ser det. Filsystemet har ingen problemer med dette.

Dersom du lager utrolig mange små filer kan det ha litt å si for MFT og slike ting for filsystemet, men da skal du som sagt stå på litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...