Buno Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Som dere sikkert ser i de andre trådene driver jeg og oppgradere men gammle celeron til amd. Men nå begynner jeg å lure litt på skjermkort og mb. Trenger man 512mb? eller klarer man fint å spone rundt i spillverden med en BRA 256mb kort (Litt prisklasse)?? og hvor stor blir forskjellen? *endret litt på emnetittel slik at folk forstår mer av det det blir spurt om. oysfaerg* Endret 20. april 2006 av oysfaerg Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Hvilke spill skal spilles? Tror 128 holder til wow Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Du burde ikke se så mye på minne mengde, men du burde styre unna 128MB kort viss du vil ha ett kort som tar det meste, men ikke kjøp noen billige 256MB kort for de suger enkelt og greit. Men leiter du etter ett skjermkort bør du se mer på hvilken GPU som brukes. Ett kort basert på nVidia sin 7 serie vil vere ett godt valg. Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Prisklassen du sikter i sånn ca....?? Endret 20. april 2006 av Be__bad Lenke til kommentar
Buno Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Prisklasse på skjermkorte blir vel i mellon 2000-3000,- da jeg legger mest penger i det. Spill er vel bf2 og litt krevende spill.. Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Du får et gforce 7900gt til 3000kr! Selv har jeg et 7800gt som klarer bf2 helt fint. link til et 7800gt kort med 512mb link til et 7900gt kort med 256mb Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 For 2700,- får du 7900GT retail. Det er nok udiskutabelt at det kortet gir mest for pengene i den prisklassen. Men bredden på minnebussen er nok mere avgjørende for ytelsen enn mengden. Det hjelper lite med 512 MB minne (eller 256 MB for den del) om det er en forkrøplet 128-bits buss. Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Skal du spille BF2 som undertegnede gjør, så hold deg langt unna Nvidia 7900 serien. Fungerer svært dårlig med dette spillet, i alle fall med den konfigurasjonen undertegnede har, og ingen av de driverne som er sluppet siste 2 månedene har løst saken. Nå skulle man tro at dette er et SLI-problem siden det er det oppsettet undertegnede har, men faktum er at selv på "Single GPU" blir jeg kastet til desktop med full restart av maskin og ny innlogging i spill minst en gang i timen Dersom BF2 er spillet du foretrekker, så gå for en ATI løsning f.eks. X1900 XT. Bedre grafikk, bedre evne til å drive spillet (på høye oppløsninger), og null krasj i BF2 basert på de erfaringer mine bekjentskaper har gjort seg. I BF2 er og blir Nvidias slogan "Not the way it's meant to be played!" Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Det hjelper lite med 512 MB minne (eller 256 MB for den del) om det er en forkrøplet 128-bits buss. 5954347[/snapback] Det er ikke bare bredden for minnebussen som er avgjørende for minnebåndbredden, men også klokkehastigheten og i aller høyeste grad hvor effektivt den tilgjenglige båndbredden blir utnyttet. GeForce 7600 kan f.eks så avgjordt fint ha utbytte av 256MB vram og i fremtiden sikkert også 512MB i noen tilfeller. Endret 20. april 2006 av MistaPi Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 I BF2 er og blir Nvidias slogan "Not the way it's meant to be played!" 5954502[/snapback] Dette syns jeg er merkelig. BF2 fungerer helt ypperlig med et 7800GTX kort etter min erfaring. Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 I BF2 er og blir Nvidias slogan "Not the way it's meant to be played!" 5954502[/snapback] Dette syns jeg er merkelig. BF2 fungerer helt ypperlig med et 7800GTX kort etter min erfaring. 5954514[/snapback] Er helt riktig det; med et 7800 GTX kort fungerer BF2 bra. Hadde selv 7800 GTX i SLI som fungerte bra, men fikk ikke noe bedre frames i BF2 enn med et single kort. Med andre ord; bortkastede penger! Men 7900 serien fungerer ikke bra i BF2, hverken som single kort, multi GPU eller som SLI, i alle fall ikke foreløpig. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Rob Halford: Hvis maskinen restartes automatisk ved spilling, skyldes det overklokkingen din. Hvis du attpåtil får opp en BSOD (forutsatt at du har slått _av_ automatisk restart ved feilmelding) hvor det står unexpected error in nv4_disp.dll eller hva det står, er årsaken enda klarere. Jeg opplevde det samme som deg, klokket ned kortet og har aldri hatt ett problem siden. Klarte å kjøre 3DMark06 på de høyeste frekv. uten problemer, men ved spilling (BF2, CS: Source osv), fikk jeg opp blåskjerm. BF2 har ingen kjente gravende feil og bugs med nVIDIA-kort, så å boikotte GF-serien bare pga. en manns negative opplevelse blir litt drøyt. (Ingen kritikk mot ATI, jeg skulle ønske jeg fikk 2 stk X1900-kort ) Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Rob Halford: Hvis maskinen restartes automatisk ved spilling, skyldes det overklokkingen din. Hvis du attpåtil får opp en BSOD (forutsatt at du har slått _av_ automatisk restart ved feilmelding) hvor det står unexpected error in nv4_disp.dll eller hva det står, er årsaken enda klarere. Jeg opplevde det samme som deg, klokket ned kortet og har aldri hatt ett problem siden. Klarte å kjøre 3DMark06 på de høyeste frekv. uten problemer, men ved spilling (BF2, CS: Source osv), fikk jeg opp blåskjerm. BF2 har ingen kjente gravende feil og bugs med nVIDIA-kort, så å boikotte GF-serien bare pga. en manns negative opplevelse blir litt drøyt. (Ingen kritikk mot ATI, jeg skulle ønske jeg fikk 2 stk X1900-kort ) 5954576[/snapback] Kortet er allerede klokket ned til 1600 (fra 1750) og har pt. ingen OC av CPU eller minne, så ikke vet jeg. Har prøvd alle drivere som er kommet siste månedene, BF2 profilen i Control panelet, nedklokking av GPU og CPU, samt en haug med kombinasjoner av disse. Men dersom du sier at 7900-serien ikke har noen graverende feil og bugs mtp. BF2 så får jeg vel tro det da... Kommer antagelig til å oppgradere til X1900 XTX snart (single kort) ettersom jeg har SLI hovedkort og det blir mye styr med å bytte hele rukla. Med mindre det da kommer noe som løser problemene ganske så fort... Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 OT: har du mye penger eller bruker du bare alt på PC og spiser havregryn hele året no offence men det å først ha 7800GTX i SLI, så 7900GTX sli og så 1900XTX og eneste grunn til ikke ha CF er at du ikke orker å bytte til CF hk? no offence, er nok slik jeg kommer til å leve den dagen jeg slutter på skole, får jobb og kan styre økonomien min selv Lenke til kommentar
Teds Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Leste gjennom denne tråden og ble enda mer usikker.. Skal oppgradere maskinen min og snart bestille deler. Har allerede bestemt HK og kabinett, men enda mangler kirsebæret; skjermkort(et/ene). Meningen er over en periode å sette systemet i SLI og dra maksimal kraft i spill som Oblivion og BF2 og fremover Crysis . Valget står da mellom to Gainward GeForce kort: Gainward GeForce 7800GT (512MB) eller Gainward GeForce 7900GT (256MB) Med de forskjellige meningene og synspunktene jeg har hørt her, tyder det på et vanskelig valg. Ettersom jeg hører både restarter og dårlig utnyttelse av SLI høres dette litt *skummelt* ut . Det jeg trenger er et overbevisende svar for det ene kortet eller det andre. Uansett, om jeg går for 7800 eller 7900 så er det MYE bedre enn det jeg har nå; ett 5900. Endret 20. april 2006 av Teds Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 7900GT er best og det er veldig overklokkingsvennleg. Lenke til kommentar
reignz Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 hva har minnestørrelsen på skjermkort å si egentlig? Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 7900GT yter best, koster minst og klokker best. Eneste er at det støyer mest, men bruker minst strøm og lager minst varme (pga. elendig standardkjøler) Lenke til kommentar
Buno Skrevet 24. april 2006 Forfatter Del Skrevet 24. april 2006 Hva med et Sapphire Radeon X1600XT 256MB Er det et bra valg? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 X1600XT er vel greit nok, men ville heller ha tatt et 7600GT som er en del raskere og ikke koster så mye mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå