arnizzz Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Heisann. Har litt problemer med at jeg får mye pakketap. Kabelstrekket mellom splitter og adsl-modemet vil jeg anta at er rundt 15 meter. Jeg testet med å plassere modemet rett ved splitter og da ble linjen mye, mye bedre. Jeg vet at det ikke er noe feil med lange kabelen mellom splitter og modem. Fordi jeg har brukt den i en del år og da har alt gått fint. Men gikk over fra Nextgentel til catch og da benyttet de et annet "trådpar"(?) inn til huset og derfor måtte jeg innstallere en splitter før den lange kabelen. Er det jeg kan gjøre for å forsterke signalet? Er ikke så sugen på trekke en ny kabel gjennom tak og vegger. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Prøve med en annen splitter? Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Prøve med en annen splitter? 5953881[/snapback] Kundeservice i catch sa at 3 meter var maks lengde fra splitter til modem. Dessuten så har innstallatøren ikke bruk plugger på kablene inn til splitteren. Og jeg har ikke 10 tommeltotter, jeg har 10 agurker for å si det sånn. Men takk for forslaget. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Er det noe spesiellt med splitteren til Catch? Vanlig ADSL har ingen praktiske krav til kabel mellom splitter og modem. Vanlige splittere slipper bare signalet til modemet rett gjennom. Når det da er et par kilometer med telefonledning fra sentral til splitter, så er det ikke lett å forstå hvorfor det skal bare være 3 meter fra splitter til modem. Splitter skal bare skille ut telefonsignal fra ADSL, så det høres merkelig ut at du plutselig trenger splitter fordi du bytter fra NGT til Catch. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Er det noe spesiellt med splitteren til Catch?Vanlig ADSL har ingen praktiske krav til kabel mellom splitter og modem. Vanlige splittere slipper bare signalet til modemet rett gjennom. Når det da er et par kilometer med telefonledning fra sentral til splitter, så er det ikke lett å forstå hvorfor det skal bare være 3 meter fra splitter til modem. Splitter skal bare skille ut telefonsignal fra ADSL, så det høres merkelig ut at du plutselig trenger splitter fordi du bytter fra NGT til Catch. 5956065[/snapback] Fordi jeg benyttet et annet trådpar med nextgentel. På det trådparet benyttet vi ikke telefon, så derfor trengte vi heller ikke en splitter. Hvorfor de gjorde det sånn vet jeg ikke, men de ville ikke benytte det samme trådparet som nextgentel hadde. Splitteren skal etter det jeg vet være helt ordinær. Kan man ikke bruke en repeater ellernoe sånn for å forsterke signalet som kommer fra splitteren? Edit: testa med en annen splitter. Ingen endring. Endret 20. april 2006 av arnizzz Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Trolig er det feil på den 15M lange kabelen mellom splitter og modem. Det skal ikke spille noen spesiell rolle hvilken lengde du har her da det er vanlige signaler (som kommer fra telesentralen). Lenke til kommentar
sycho Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Jeg har catch og splitter. Jeg bruker det jeg fikk med da. 3M kabelen til modemet fra splitter. Jeg har mer linje enn det jeg skal ha Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Trolig er det feil på den 15M lange kabelen mellom splitter og modem.Det skal ikke spille noen spesiell rolle hvilken lengde du har her da det er vanlige signaler (som kommer fra telesentralen). 5957789[/snapback] Ganske merkelig da denne kabelen fungerte ypperlig når jeg brukte Nextgentel. Men det ender vel bare opp med at jeg må trekke ny kabel uansett. Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Jeg prøvde meg på forskjellige løsninger der jeg bodde før. Hadde splitter i kjeller og modem i tredje etg. Kabelen var snart 40 meter lang. Det fungerte ok. Flyttet jeg modemet i kjelleren gikk hastigheten min opp med 300 kbit... Det skal være sagt att jeg brukte en dårlig cat 5 kabel som jeg bare fikk til å kjøre 10mbit på.. Endret 21. april 2006 av SpACEmaN Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 Jeg prøvde meg på forskjellige løsninger der jeg bodde før.Hadde splitter i kjeller og modem i tredje etg. Kabelen var snart 40 meter lang. Det fungerte ok. Flyttet jeg modemet i kjelleren gikk hastigheten min opp med 300 kbit... Det skal være sagt att jeg brukte en dårlig cat 5 kabel som jeg bare fikk til å kjøre 10mbit på.. 5960383[/snapback] Ja da ser det ut til at lengden ikke skal ha noe å si da. Min hastighet går opp ca 4mbit om jeg dropper den lange kabelen. Lenke til kommentar
reybr Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Vanlig ADSL har ingen praktiske krav til kabel mellom splitter og modem. Vanlige splittere slipper bare signalet til modemet rett gjennom. Når det da er et par kilometer med telefonledning fra sentral til splitter, så er det ikke lett å forstå hvorfor det skal bare være 3 meter fra splitter til modem. All erfaring jeg sitter med sier at en lang kabel mellom splitter og modem lager problemer, spesielt når hastigheten blir skrudd opp. Det er ikke få ADSL brukere som har fått mye bedre linje etter å ha droppet langt kabelstrekk mellom splitter og modem. Og jo høyere hastighet jo større sjanse for at dette blir et problem Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 All erfaring jeg sitter med sier at en lang kabel mellom splitter og modem lager problemer, spesielt når hastigheten blir skrudd opp. Det er ikke få ADSL brukere som har fått mye bedre linje etter å ha droppet langt kabelstrekk mellom splitter og modem. Og jo høyere hastighet jo større sjanse for at dette blir et problem 5965762[/snapback] Dette kan jeg også bekrefte, har hatt utallige saker hvor folk har hatt lange strekk mellom vegg <-> splitter og splitter <-> modem med store problemer. Dette er spesiellt aktuellt når hastighetene går opp. Om jeg skal gjette vil jeg tro det har noe med kapasitans i kablene å gjøre som garantert er høyere enn kablene du har gående et par km til huset ditt. Uansett er det tilfelle at lange kabler på disse strekkene skaper problemer. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Hm, jeg har vel en 4år gammel 15m lang cat5 kabel mellom splitter og modem, har aldri opplevd noen problemer med den.. Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Hm, jeg har vel en 4år gammel 15m lang cat5 kabel mellom splitter og modem, har aldri opplevd noen problemer med den.. 5966969[/snapback] Dette kan ha samenheng med hastighet på ADSL linjen, generelle støymarginer, linjelengde mm. Om du (som meg) har 300 meter med 0,6mm kobber mellom kontakten i veggen og sentralen kan du slippe unna med mye stygge koblinger hjemme. Har du derimot 3000 meter med varierende kabel og støymarginene på linjen ligger helt i grenseland, oppnåelig hastighet er et par hundre kbps over det linjen syncer på og ting generellt sett er litt fishy vil en 15 meter kabel være mer enn nok til å skape ustabilitet / totalt utfall. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Men er det noe som kan gjøres uten å måtte legge nye kabler? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Hvis du skal være så kritisk til kabellengder, så må du ut og grave i hagen. Legg kabelen snorrett og kapp av noen meter... Det spiller utrolig liten rolle om du har 4000 eller 4015M. Det skal være utsedvanlig små marginer før dette spiller noen rolle i praksis. Det spiller heller ikke noen rolle om kabel ligger før eller etter splitter (sorry men det er ingen magi her, bare et vanlig par ledere for telefon). Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Det er min oppfattning og! Tok en linjesjekk, har 2576m til sentralen + noen meter i huset naturligvis. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Hvis du skal være så kritisk til kabellengder, så må du ut og grave i hagen.Legg kabelen snorrett og kapp av noen meter... Det spiller utrolig liten rolle om du har 4000 eller 4015M. Det skal være utsedvanlig små marginer før dette spiller noen rolle i praksis. Det spiller heller ikke noen rolle om kabel ligger før eller etter splitter (sorry men det er ingen magi her, bare et vanlig par ledere for telefon). 5968644[/snapback] Hva er det du baserer dette på? Det er vel naturlig at en splitter vil svekke signalet eller? Nå har jo både jeg og flere andre erfart det samme her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå