nree Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 ..tradisjonsrike yrker? Ja, som topic sier, hvordan har data og teknologi forandret tradisjonsrike yrker? Som f.eks, bonde, arkitekter osv. Noen som har noen gode artikler ol. om dette temaet? Ikke skriv offtopic, hver så snill! Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Hei. Har ikke en artikkel eller lignende, men jeg har en "historie". En jeg kjenner, begynner vel å dra på åra. Han er vel rundt 50. Han hadde jobbet med biler siden han gikk ut av videregående. Der han jobbet var han en av de beste, og fikset alt det mekaniske. Altså han mekket motorer. Men, etter de begynte med microchips og alt sånn, etter mer og mer ble styrt elektronisk måtte han bare gi opp. Han klarte ikke det. Så på den måten ødelegger det litt da. Med data/elektronikk. Håper det hjalp deg litt. Lenke til kommentar
nree Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Jepp, det skal taes med! Dette er en avsluttende proskjetoppgave på ungdomsskolen, vi skulle velge proskjekt selv bare det var innenfor Norske tradisjoner.. Det var et bra eksempel Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Hei. Har ikke en artikkel eller lignende, men jeg har en "historie".En jeg kjenner, begynner vel å dra på åra. Han er vel rundt 50. Han hadde jobbet med biler siden han gikk ut av videregående. Der han jobbet var han en av de beste, og fikset alt det mekaniske. Altså han mekket motorer. Men, etter de begynte med microchips og alt sånn, etter mer og mer ble styrt elektronisk måtte han bare gi opp. Han klarte ikke det. Så på den måten ødelegger det litt da. Med data/elektronikk. Håper det hjalp deg litt. 5954446[/snapback] Det som skjer med mekanikerne nå er gjerne at de bare kan programmere og feilsøke på ett bestemt merke. Tidligere lære man hvordan en motor fungerte, og klarte å mekke på de fleste motorer, man ser oftere og oftere at mekanikere ikke kan akkurat dette lenger. (Hentet fritt ut i fra ett eller annet jeg leste en eller annen plass) Lenke til kommentar
nree Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 Noen som har flere eksempler? Lenke til kommentar
Grishnack Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Vel, bondelivet har jo blitt forandret pga. data (datastyrte ting). Ta dette med løsdrift (kyra blir foret i en automat), og det finnes jo melkeroboter. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 GPS-navigasjon på treskemaskinen også. Enklere databehandling og arkiver på kontorer o.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå