figure_02 Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Ok, veit ikke helt om jeg posta dette riktig sted, hvis ikke, vær så snill og fortelle meg hvor jeg burde poste. Saken er at jeg har en oppgave i Kunst og Håndtverk, der jeg skal lage et bilde i Photoshop hadde jeg tenkt, noe absktrakte greier. men, jeg må vise det frem på en eller annen måte og jeg tenkte å lage det som en veggplakat. Men hvordan? Jeg vil ha god kvalitet! Går det ann å spørre i en fotobutikk om de gjør sånn? Og hva skulle jeg gitt dem da? Bildet på en cd eller noe? Trenger hjelp! Lenke til kommentar
BMP Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Du lagrer fila som en PDF i størst mulig oppløsning eller som JPG men de fleste vil helst ha i PDF. Brenner den på cd eller sender på mail hvis den ikke er altfor stor, Jeg sendte en fil som var på 10 MB til allkopi i stavanger uten problemer. Jeg har gjort mange slike jobber hos Allkopi og ble superfornøyd med resultatet men det koster jo litt ettersom hvor stort du skal ha det. Det finns flere muligheter også, både papir og stoff, men stoff blir ikke god kvalitet på næet hold mens på avstand vil du ikke se så mye forskjell. Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Hmm....tenkte meg på papir, ca 1 meter hver vei (kvadratisk). Har ikke hørt om noe Allkopi her (bor i Vestfold), men er det noe nettsted som har tilbudet eller noe? Fotoknudsen? HVor lang tid tok det da? Og hvor stort var bildet ditt, hva kostet det? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Har du vurdert å lage plakaten i Illustrator istedet (om du har tilgang til det)? Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Det har jeg ikke tilgang til Har bare Photoshop... Lenke til kommentar
BMP Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Da må du rett og slett sjekke litt rundt for å finne ut hvem som gjør dette, men allkopi er i oslo, asker, bærum, sarpsborg mm. www.allkopi.no Når det gjelder Illustrator så er jo dette et program som er skapt for dette formålet sammen med Indesign til trykking. Men som sagt så har jeg gjort dette utallige ganger i PS og det fleste kopisentrer åpner faktisk filene i PS for så å skrive ut derfra. Trykkerier bruker Indesign mm. Jeg ville ringt allkopi for å sjekket om det passet til deg og satset på de eller andre slike firmaer. Her i Stavanger bruker jeg Allkopi og Kopisenteret på Binders, men de tar bare opp til A3 str. og det blir veldig god kvalitet selv om det er kopimaskin og ikke fremkalling/blekkutskrift. Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Takk for hjelpen, kan prøve å ringe dem jeg! Men hvor mye har det ca kostet for deg? Lenke til kommentar
BMP Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Jeg lagde en plakat en gang som var 70 x 100 cm og det var på stoff men med bra trykk uansett, så tror jeg at jeg fikk med skunner for å henge på vegg. Mener jeg betalte en plass mellom 400 - 800 m/skinner. Men jeg vet at Allkopi ofte har forskjellige tilbud gående hver måned så jeg ville ringt til dem. Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Ojda...det var kanskje litt dyrt EDIT: Ville det bli billigere på papir? Endret 20. april 2006 av figure_02 Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Hvorfor bruke Illustrator?? Det er et illustrasjonsprogram for vektor, ikke bildebehandlingsprogram. Både Allkopi og flere andre, tar alle Photoshops formater. Du kan sende det via en CD, hvorfor da lage en jpg eller PDF (som også bruker JPG-komprimering). Bruk PSD- eller TIFF-formatet. Prøv COPYCAT http://www.copycat.no/. De kan levere på alle typer medier. Patrick og Geir kommer fra Allkopi og kan det meste om kopiering (har selv lært dem opp) Dette var ikke ment som reklame, men som info, da jeg har sett at mange her på forumet etterspør store formater. En 10MB Photoshop-fil kan fint bli til 50x70 Endret 21. april 2006 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
BMP Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Hvis du synes det er for dyrt kan du jo sjekke med Japan Foto, ser at du kan få en plakat på 50 X 75 cm for 99,- Finner ikke så mange andre som har så store som du vil ha. Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Er greit, kikka litt på en tommestokk og fant ut at jeg ikke trenger 100x100cm alikavel... Sendte mail til både Japan Photo og CpoyCat nå, håper på svar! Endret 21. april 2006 av figure_02 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå