Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren "drikker" kjølevæske og det kommer blårøyk

KVTL

Anbefalte innlegg

Har en uhyggelig problem med min Nexia :!:

Problemet er følgende: Den nærmest "drikker" kjølevæske og spyr ut røyk fra eksosen. Dette er klare indikasjoner på at toppen (pakning) må skiftes. Men det er ikke tegn til lekkasje til oljen, oljen er helt fin uten tegn til forurensning. Det er heller ikke kommet vanndråper/ vann på oljelokket (som er nytt).

For å gjøre dette komplett så er det ikke tegn til en søtelig lukt som det er når det lekker kjølevæske. Og det er heller ingen dammer underbilen som skulle antyde noen lekkasjer. den drar også slik den skal.

Hvis jeg tar av oljelokket når bilen er i gang så kommer det opp en masse røyk/ damp som lukter bensin og olje.

Det hele begynte slik:

Når jeg skulle hjem fra Oslo så må oljelokket ha dettet av. Dette oppdaget når jeg skulle ta en motorvask hjemme (var på når jeg sklle fylle på spylervæske i oslo.)

Bestilte nytt lokk og i mellomtiden kunne jeg bare sette over plast sa de hos forhandler.

Når jeg fikk det nye lokket tilbake begynte bilen å oppføre seg merkelig. Den hakket når jeg startet den, hørtes også som det var lekk i eksos systemet.

Skiftet tennkabler, lambdasonde (den på Biltema), rotor og fordelerlokk (pluggene ble skiftet i sommer og har ikke gått 12 000 km en gang). Dette hjalp på hakkingen da den er borte, det ble altså en merkbar forskjell (selv om den har hele tiden startet lett). Nå er det bare det problemet igjen som jeg skrev om ovenfor.

Edit: Pluggene ser fine ut da jeg sjekket alle sammen.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal trykk teste den i morra ja. Det morsomme var at i dag oppførte den seg helt normalt.

Men uansett drar den like bra som vanlig, dessuten så er pluggene bra. Testet også med startgass rundt toppen (masse) for å sjekke lekk i innsuget, noe det ikke var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...