Gå til innhold

Seagate med harddisk på 750 GB

Anbefalte innlegg

Sant det. 3*400GB Sata"II" er jo ikke en allerverst PC løsning? 1TB begynner snart å bli en "vanlig" PC konfig.

Normalt sett skulle man tro at 1TB var enormt mye, men i disse HD dager krymper 1TB fort :). Gleder meg til de først 1TB diskene(milepæl nådd) er å få kjøpt, da ser vi kanskje 750GB til en god pris og 500GB som mest for pengene?

Hvor ble det av SAS? Til nå har jeg kun sett dette på de dyreste serverløsninger. Det ble jo snakket varmt om at SAS skulle komme på PC markedet og gi ytelser langt over SCSI UW320.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1499,- for en 500GB så kjøper vi hehe.

6257037[/snapback]

Noe sånt ja :) Men jeg ser for meg at 400GB kommer under 999 kr når 500GB kommer under 1499, og da blir jeg nok raskt fristet til å gå for 400GB i stedet for. ;)

6257412[/snapback]

Ser 400GB går for 1260kr. allerede, når hitachi kommer med t7k500`en litt senere i sommer vil nok 500 synke til rundt 1500kr.

Det går rykter om at hitachi også har en 750 disk som skal slippes om ikke så alt for lenge: http://www.theinquirer.net/?article=32189

Lenke til kommentar

Nå som Hitachi har slått densityrekord på laptop med sin 200 GB 2.5"-disk, kommer de vel med nye 3,5"-disker snart? Ser for meg disker med 250 GB/plate er realitet om noen få måneder. 4-plater vil dermed si 1 TB-disk. 2-platers 500 GB vil bli relativt billig...

Lenke til kommentar

Jeg så det med 400GB til 1250kr. Det raser raskt nedover om dagen :D

kilik: Det var Toshiba som hadde ny tetthetsrekord med 200GB (100GB-plater) på en 2,5"-disk. De lager ikke 3,5"-disker.

På 3,5"-fronten tror jeg Hitachi vil komme med en 750GB'er ganske snart, men neppe med 3 plater. Den høyeste tettheten hittil er det Seagate som har med 187,5GB/plate i sin 750GB'er. Jeg tror Hitachi vil velge enten samme tetthet eller faktisk bruke hele 5 plater a 150GB. Hitachi har flere ganger tidligere brukt opp til 5 plater i sine disker.

Ellers så tror jeg 200GB/plate vil bli neste nivå, og at det vil komme i januar 2007. Det vil gi svært billige 400GB-disker (ned mot 800kr), og toppmodeller fra f.eks Hitachi og Seagate med 5 plater på totalt 1TB.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En god vane :) Kjører du egen backupserver? Mente jeg husker du nevnte det. Har selv en server med 6*200 PATA som jeg vurderer å utvide med 6*400/500 SATA. Men må da ha et SATA kort siden jeg kun har 2 sata innebygd(s478).

Etter jeg har utvidet med 6*400GB SATA vil jeg senere bytte ut PATA diskene med 5*500GB PATA. Har mulighet til en ekstra Tagan480W PSU i kabinettet(stacker)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
En god vane :) Kjører du egen backupserver? Mente jeg husker du nevnte det. Har selv en server med 6*200 PATA som jeg vurderer å utvide med 6*400/500 SATA. Men må da ha et SATA kort siden jeg kun har 2 sata innebygd(s478).

Etter jeg har utvidet med 6*400GB SATA vil jeg senere bytte ut PATA diskene med 5*500GB PATA. Har mulighet til en ekstra Tagan480W PSU i kabinettet(stacker)

6427982[/snapback]

Ja, kjører egen backup-server ja, fungerer fint, kan forresten informere om at jeg har en prescott i den (riktignok bare en celly), med en strømforskyning med 18A på 12v (en enermax 300), og den driver for øyeblikket 8 disker. (har ikke fått kbolet til de to andre ennå). Så man kan dra PSUen ganske langt om den er solid. Men det skal sises at den bruker rundt 230 watt på spin-up nå, og det er egentlig mer enn PSUen har på 12V.

AtW

Lenke til kommentar

Hmm ja, har plass til ennå 2 stk 4in3 diskcages i stacerkn min så fristende med 8 SATA disker hehe. Faktisk lurt på å teste software raid for å se hvor fleksibelt det er?

Lett å adde disker til et raid-5 array? bare å reinstallere OS ved kræsj så er det oppe igjen? isåfall ideelt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hmm ja, har plass til ennå 2 stk 4in3 diskcages i stacerkn min så fristende med 8 SATA disker hehe. Faktisk lurt på å teste software raid for å se hvor fleksibelt det er?

Lett å adde disker til et raid-5 array? bare å reinstallere OS ved kræsj så er det oppe igjen? isåfall ideelt.

6431755[/snapback]

Har desverre ikke noe konkret erfaring med raid5, men har vært inne på den samme tanken, en Raid5-software-array innbiller jeg meg er fortreffelige greier.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ganske lang erfaring med software raid under både linux og Windows med både raid1 og raid5.

Både med Windows og Linux var det relativt enkelt å få satt opp.

Men et lite tips, det gjelder både for software og hardware raid: Ikke tro at det er safe likevel. En kontroller klarte å drepe 2 disker som var del av det 4 diskers raid5 hos meg, mistet ikke noe data dog, da det lå snapshot på et mirror i tillegg. Dette var under linux, kontrolleren var en ITE8215, mener jeg å huske.

Men software raid5 fungerer meget bra. Men vil anbefale 2 separate kontrollere om man skal ha et mirror. Raid5 er det litt værre å gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...