Gå til innhold

Seagate med harddisk på 750 GB

Anbefalte innlegg

Edit: Meget bra analyse og spådommer for 2006, ArcticOC :thumbup:

5958152[/snapback]

Takker ;)

Jeg er forøvrig overrasket over hvor liten fokus og hvor lite reviews det er på harddisker. Dette er like dårlig globalt også, hovedkort, skjermkort og CPU`er oversvømmes av tester... men disker engasjerer folk svært lite! Syns dette er rart da harddisken er en av de største flaskehalsene i en PC :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
johneinar: P-ATA finnes opp til 133 MHz. (Bussen er så vidt jeg vet 8 bit bred så det betyr 133 MB/s)

Jeg er ganske sikker på at S-ATA bruker to ledere til det serielle signalet. Det sendes fortsatt bare en bit av gangen, men signalet sendes i fase på den ene lederen og i motfase på den andre. Denne teknikken er langt mer robust ovenfor elektronisk støy utenfra enn bare en signalleder. Teknikken brukes også i f.eks HTT-busser og PCI-express for å oppnå svært høye klokkehastigheter.

Edit: Meget bra analyse og spådommer for 2006, ArcticOC :thumbup:

5958152[/snapback]

P-ATA er en 16bits bred buss, ergo 133MB/s'en går på 66MHz.

Angående 2 ledere i S-ATA så vet jeg at det er brukes flere fysiske ledere, men kun 1 logisk leder som det går 1 bit av gangen over. Prøvde å holde dette unna, ergo derav startet jeg med "Litt forenklet:"

Om folk skal se mer på SATA på 3GHz som gir "bare" 300MB/s så kan dere se på 10B/8B signalering som brukes både av SATA og PCIe blant annet. PCIe er også en serielbus by the way om ikke folk viste det. (ikke ment for deg Simen1, regner med du viste det)

Lenke til kommentar
Endelig får vi et skift i størrelsene på 3,5" harddisker. Som vanlig er disker med 2 plater det som gir mest for pengene, så vi kan nok vente at 300 og 320GB-diskene kommer ned i rundt 800 kr snart.

Jeg har en forhåpning om at det kommer et ras av harddisker med perpendikulær lagring fra mange produsenter og at dette presser kapasiteten per plate opp i 200 GB innen året er omme. Altså harddisker på 400GB til under 1000 kr innen året er omme og toppmodeller med 5 plater på 1TB (Trolig til rundt 5000kr ved årets slutt)

5953378[/snapback]

men du har jo tatt så feil før ;)Simen gjetter vilt...

Ironisk nok har jeg ikke tilgang min egen statistikk fordi denne ligger på en disk som windows sier "unbootabel" :cry:.. men jeg hadde en post for ca to mnd siden hvor jeg sa at det trengtes en disk på 700 GB innen to mnd for å holde kursen mot en 1tb-disk mot slutten av 2007. Selv om jeg ikke får gjort en ny beregning akkurat nå så kanskje dette ville bety en 1tb-disk noe tidligere, la meg gjette på

oktober 2007. Den som kommer nærmest vinner en.... terabyte-disk?

For å passere 1tb tror jeg det trenges et nytt skifte. For meg virker det som at det nå er lengre tid mellom hvert skifte mens økningen (i absolutte tall) er tilsvarende større. I tiden frem til oktober neste år tror jeg vi først og fremst vil se nye harddisker av ulike størrelser fra 300GB til 750 GB.

Så får vi bare se om overgangen til perpendikulær lagring fremskynder prossessen eller om den bare sørger for at veksten i lagringskapsitet holder den faste kursen.

Lenke til kommentar
For å passere 1tb tror jeg det trenges et nytt skifte. For meg virker det som at det nå er lengre tid mellom hvert skifte mens økningen (i absolutte tall) er tilsvarende større.  I tiden frem til oktober neste år tror jeg vi først og fremst vil se nye harddisker av ulike størrelser fra 300GB til 750 GB.

Så får vi bare se om overgangen til perpendikulær lagring fremskynder prossessen eller om den bare sørger for at veksten i lagringskapsitet holder den faste kursen.

5958353[/snapback]

Pærpendikulær er det skiftet som trengs, ut 2006 og i hele 2007 vil vi se massive økninger i størrelse. Etter 2007 tror jeg det vil bremse opp igjen, sånn som i 2005 som var et svært kjedelig år for oss harddisk entusiaster :(

TB-diskene kommer fort og 1,5TB vil komme i salg 2007

Pærpendikulær kan f.eks sammenlignes CPU`enes overgang fra 90nm til 65nm, gøy i hvert skifte men mye kjedelig i mellom ;)

Det vil skje mye og det vil skje veldig fort de neste 12-18mnd på harddiskfronten

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Er lei av å miste 250gb data hver gang en disk dauer. Har vært heldig med "frysetrikset" et par ganger, men  langt fra  altid så heldig.

Akk den som bare hadde råd til å sette 500gb-disker i raid...

5958569[/snapback]

Hvis du har store problemer med at disker stadig dauer, så kanskje det er på tide å sjekke om strømforsyninga di leverer stabil strøm! :yes:

Lenke til kommentar
men du har jo tatt så feil før ;)Simen gjetter vilt...

5958353[/snapback]

Ups :whistle: Jeg trodde ikke noen skulle dra frem den gamle tråden. (Men så viste jeg heller ikke sommeren 2004 at teknologien skulle møte veggen angående kapasitet per plate og at den jevne økningen skulle stoppe helt opp en lang stund. Det som skjer nå er jo et hopp på linje med prosessorer som hopper fra 90nm til 65nm slik ArticOC sier det så treffende)

morgawr, ett ord: backup ;)

Lenke til kommentar
er vanskelig og ta bacup av si 1 tb

5958839[/snapback]

Neida, litt enkelt forklart:

Marker alle mappene på D: - trykk kopier - velg E: - trykk lim inn

Se så enkelt det kan gjøres ;)

(Men jeg skjønner godt at du ser på det som en vanskelig og tidkrevende oppgave om du tar utgangspunkt i DVD som lagringsmedium)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er dyrt og tidkrevende å ta backup av 1 TB source.

Men er du litt lur setter du i det minste opp en differential backup slik at du ikke tar backup av de samme dataene hver gang, på den måten blir den raskere. Differential backup kan du få til selv med Xcopy i cmd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er morsomt hvordan ordet perpendikulær (som står i ordboken) blir brukt for noe som vi har i alle fall to gode norske ord for - normalt eller vinkelrett. Perpendicular betyr ikke noe annet enn normal/vinkelrett på engelsk.

5959517[/snapback]

Vi har lett for å ta i bruk ord og uttrykk, men ikke like flinke til å kvitte oss med de igjen. Bare se medias bruk av ordet "dampveivals" hver gang det er noe som skal knuses ;)

Lenke til kommentar
Det er dyrt og tidkrevende å ta backup av 1 TB source.

Men er du litt lur setter du i det minste opp en differential backup slik at du ikke tar backup av de samme dataene hver gang, på den måten blir den raskere. Differential backup kan du få til selv med Xcopy i cmd.

5958954[/snapback]

Dyrt er det, særlig tidkrevende er det jo ikke utenom første gang, og selv da er det jo stort sett bare å sette det på over natta. Nesten alle backup-program tar jo unasett bare å skriver om filer som er endret, så det ser jeg ikke på som et stort problem, eller tenkte du på inkrementell backup? Det er jo kult, men da tar det vel mere plass.

AtW

Lenke til kommentar

trur nok poenget til han som villa ha 3 stk 250 disker i stedet for 1x750

er at ja..ok sjangsen for at dem ska ryke er like stor..hvis man ser bort i fra barnesykdomer. er at man mister "bare" 250gig mot for 750..som kan få frem tårer hos de fleste trur jeg?

fint er det me denna disken..og skulle jeg få råd kjøper jeg ratt en slik om ett år eller noe *etter første kullet har blitt solgt unna hehe*

muligens vil vi se prisene synker på de mindre diskene også`?

skulle likt og sett denna disken me 10000rpm :dribble:

er det mulig? :hmm:

Lenke til kommentar
trur nok poenget til han som villa ha 3 stk 250 disker i stedet for 1x750

er at ja..ok sjangsen for at dem ska ryke er like stor..hvis man ser bort i fra barnesykdomer. er at man mister "bare" 250gig mot for 750..som kan få frem tårer hos de fleste trur jeg?

fint er det me denna disken..og skulle jeg få råd kjøper jeg ratt en slik om ett år eller noe *etter første kullet har blitt solgt unna hehe*

muligens vil vi se prisene synker på de mindre diskene også`?

skulle likt og sett denna disken me 10000rpm :dribble:

er det mulig? :hmm:

5960191[/snapback]

Det er jo ikke sånn at om du mister en 250 Gig-disk, så er de to andre immune mot å dø, som tidligere sagt, så blir antakelig forskjellen bare at du mister dataene litt og litt.

AtW

Lenke til kommentar

Enda en nykommer:

Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2 16MB 7200RPM

Denne 400GB disken kommer til å koste under 1400kr. innen noen uker. Komplett priser bestandig litt høyere på pre-orders, men når den er mer tilgjengelig i markedet tipper jeg PSdata kommer til å komme med en hyggeligere pris enn komplett. :)

Men som jeg har nevt tidligere, vent ca. 2mnd fra nå før du kjøper en disk, det vil komme et massivt prisdropp på 4-500GB disker!

Prisdroppet på 400GB disker ha vært stort de siste 2dagene, men det kommer enda mer om man venter f.eks 2uker til :roll: 500GB diskene vil nok også droppe litt de kommende ukene

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Enda en nykommer:

Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2 16MB 7200RPM

Denne 400GB disken kommer til å koste under 1400kr. innen noen uker. Komplett priser bestandig litt høyere på pre-orders, men når den er mer tilgjengelig i markedet tipper jeg PSdata kommer til å komme med en hyggeligere pris enn komplett. :)

Men som jeg har nevt tidligere, vent ca. 2mnd fra nå før du kjøper en disk, det vil komme et massivt prisdropp på 4-500GB disker!

Prisdroppet på 400GB disker ha vært stort de siste 2dagene, men det kommer enda mer om man venter f.eks 2uker til  :roll:

5960325[/snapback]

Om 1400 slår til, så er jo det en gunstig greie, skal snart kjøpe 4 disker til, så kanskje jeg følger rådet ditt og venter en stund. Vet du hvor mange plater denn har, fant ikke noe særlig info på samsungs sider (http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/SpinPointTSeries/HardDiskDrive_SpinPointTSeries_HD400LJ.asp?page=Specifications), vet ikke engang om det er riktig modell...

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...