Winged Monkey Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Føler det blir litt for lite trykk i de heftigste scenene når jeg ser på film via pc'en med det anlegget jeg har i dag. Funker fett for musikk, men heller middels for film. Komponentene er som følger: Soundblaster X-Fi XtremeMuisc lydkort NAD C352 Integrert forsterker B&W DM603 Fronthøyttalere Noen tips til hvilken sub som kan passe til dette anlegget og hvordan jeg bør gå frem for å koble den til? Forsterkeren har Preout/Main som jeg kan koble en aktiv sub til, men lurer på om det kanskje kan være en ide å koble subben rett til lydkortet? Vet ikke om det går en gang, men grunnen til at jeg spør er at de fleste nye filmer har jo et dedikert lydspor for bassfrekvensene slik jeg har forstått det, og jeg vil gjerne at subben skal motta dette så direkte som mulig slik at "filmskaperens intensjon" blir best mulig ivaretatt. Men man må kanskje ha en digital reciever da? Takk for tips.. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Personlig har jeg en B&W ASW600 og kan anbefale den på det sterkeste! Bedrevitende sier at lukket kasse spiller strammere, rene og gjevnere over frekvensspektret de gjenproduserer enn reflekskasser som med hensikt resonerer på bestemte (bass) frekvenser. Har også hørt at reflekskasser kan lage blåse- og ulelyder p.g.a refleksporten. Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke, siden jeg ikke har stor kjennskap til reflekskasser. Sealed enclosure systems are usually the subwoofer system of choice for audiophiles because of their excellent transient response (i.e. no boomy sound) characteristics when designed and built properly. The ported enclosure system is characterised by lower distortion and higher power handling in the system's operating range, and lower cutoff frequency than a sealed enclosure system using the same driver. Distortion rapidly increases below the cutoff frequency however as the driver becomes unloaded, and the transient response of a ported enclosure system is usually inferior to that of a sealed enclosure system using the same driver. However, the lower cutoff frequency and better power handling within the system's passband often makes ported systems the alignment of choice for many speaker builders. Kilde #1, kilde #2. Men ASW600 spiller stramt og dypt! Fungerer veldig bra til musikk og film Om ASW600 blir for stor/dyr for deg vil jeg tro B&W ASW300 fra samme familie subwoofere skal tilfredstille dine (og kanskje naboens) bassbehov. Merk at ASW300 har refleksport på undersiden. Begge modellene har bl.a highpass-filter dersom du vil koble fronthøytalerene innom subben for å rense signalet for frekvenser subwooferen vil ta seg av. På den måten sparer du fronthøytalerene en del arbeid om du spiller høyt. Begge modellene har auto on/off som reagerer på spenning på line-inn og skrur seg automatisk av/på slik at du slipper å krype bak for å gjøre dette manuelt. Sånn, da har du to alternativer hvertfall Endret 20. april 2006 av skag1 Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Hei. Hvis du i kommende framtid skal ha deg receiver ville jeg ha kjøpt SVS-sub. Denne skrytes det veldig av på avforum og den knuser de b&w som ble foreslått. Svs pb 10 heter den. Grunnen til at jeg sa "hvis du skal kjøpe receiver" er at den ikke har delefilter. Dette er innebygd i receivere. tror ikke du har det i din forsterker? Se på Avforum.no som er reint lyd/bilde forum. Der finner du mye info om sub under kategorien høytalere.. Hva er budsjett? Mvh Øyvind Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 Takker for svar begge to! Utålmodig som jeg er så bestilte jeg subben min i går ettermiddag fordi jeg ikke trodde det kom noen svar på innlegget mitt.. Artig nok så stod det mellom akkurat de to subbene som dere anbefaler; B&W ASW600 og SVS PB10. Fant ut at SVS PB10 var omtrent den eneste subben som ble anbefalt på avforum.no og at den ble lovpriset opp i skyene og litt til, så bestemte meg for å gå for den og et eksternt delefilter. (Som du sier Wildrover så har ikke nad'en innebygd delefilter.) Budsjettet ble sprengt, men får iallefall noe å plage naboene med nå! Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Grattis med kanonsub! Det hadde vært meget morsomt om du kunne dele dine erfaringer med denne når du får den. Jeg har nemlig tenkt meg samme sub og vil gjerne høre litt hva du syns.. [email protected] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå