Gå til innhold

DVI-utgang, hva hjelper det for?

smurfine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde vore kjekt om du begrunna kvifor du meiner DVI er oppskrytt.

Mi erfaring er ganske motsatt, DVI gjer bedre bilde då du slepp den dobble konverteringa digital --> analog , analog --> digital som blir gjort i skjermkortet og i skjermen. I LCDskjermene så har ofte den analog->digital-konverteren blitt nedprioritert, noko som resulterer i at bildekvaliteten på vga-signalet er mykje dårligare enn DVI-signalet.

No har eg sett nokre LCD-skjemer og har opplevd at det er heller regelen med "dårlige" vga-konvertere enn gode.

Ein av forskjellene mellom DVI og VGA er at DVI ikkje trenger den justeringa som ofte er nødvendig på VGA.

Lenke til kommentar

hehe, "DVI er oppskrytt" ja, den skal du få lov til å holde for deg selv :)

Den nærmeste sammenlikningen jeg kan komme på i bildesammenheng blir kanskje SVideo VS SCART RGB. Selvfølgelig vil digitalt / DVI være bedre hvis en skjerm støtter begge! Det er typisk i projektørsammenheng at man ikke nødvendigvis oppnår fordeler (kjører analogt på LCD projektør, forsøkte digitalt, gikk tilbake til analogt). Men på LCD skjermer? NO WAY :) Forskjellen kan fort fort bli enda større hvis du f.eks. roterer skjermen.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

DVI tilkoblingen er ikke oppskryt, men heller en litt bedre verson av VGA. Tilkoblingen finnes på de fleste skjermort, men ikke alle vet hva den er til, og hvorfor den finnes der. DVI tilkoblingen gir bedre oppdatering på ditt bilde som vises på skjermen, men det er ikke nok til at det merkes. Da DVI ble laget trodde produsentene av skjermkortet at det skulle revolusjonere oppdaterings hastigheten mellom pc > skjerm, men her tok de feil.

Så det er ikke oppskryt, men en tilkobling de trodde skulle bli bedre. Den er ikke verdt å bruke.

MVH Alexanderhagen

Lenke til kommentar

jeg merker ikke forskjel - nå bruker jeg likevel DVI kontakten i skjermkortet fordi det fulgte med en slik kabel med skjermen.

det var for en stund siden lit uaninheter her på forumet om hva som var best av DVI og VGA. Det er ikke mange som egenlig vil merke noen forskjel.

siden dvi er digitalt så skule man tro et signalen til skejrme skule vere bra på en lang kabel men det var de fleste som mente at de vile ganske for bli dårlige over en lang kabel

mens vga vile svirke ok på en gansk lang kabel.

da det må i teorien at DVI som er best . Det er synd at disse virker bare på korte kabeler.

så hva er egenlig hele hensikten med DVI. En ganske stor bomert som noen påpeker i et tidligere innlegg.

hensikten med gode signler til skjermen er jo at de skal vere gode på både lang og kort skjerm kabel. så hva er da engelig hensikten med DVI hvis den bare er god på korte avstander ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Jeg kan i allefall bekrefte at forskjellen mellom DVI- og VGA-tilkobling er synlig på min Eizo S1910 19"-skjerm kombinert med mitt POV GeForce 7800GTX 512MB-skjermkort. Man ser at bildet blir så vidt litt uskarpt/slørete ved tilkobling via VGA (analog), mens det ser helt knivskarpt ut ved bruk av DVI.

Det samme fenomenet så jeg da jeg prøvde denne skjermen sammen med et Powercolor X800XT-skjermkort tidligere, der var det også en synlig forskjell mellom DVI og VGA (det artet seg omtrent likt som ved det andre skjermkortet).

Men for all del, forskjellen er ikke dramatisk akkurat, bildet er helt OK ved analog tilkobling også. Ved første øyekast ser det egentlig forholdsvis likt ut, så sant skjermen er riktig justert ved den analoge tilkoblingen vel å merke.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Men så leste jeg noe i en av skjermguidene at hvis man har 20"/21" bør man ha DVI duallink eller noe? Hva er det? :)

6020441[/snapback]

Det finnes en artikkel om dette på Wikipedia. I bunn og grunn er vel forskjellen mellom single-link og dual-link at sistnevnte kan overføre mer data så vidt jeg har skjønt, noe som resulterer i at man kan benytte høyere oppløsninger og/eller refreshrates.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...