Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ikke full utnyttelse av nettet...

Anbefalte innlegg

Har ett lite problem. Er bosatt ved NTNU's fine studentbyer, noe som gir meg 100mbit internett (påstås det i alle fall). På de forskjellige studenbyene er den en lokal dc-hub, der det samles en god del TB. Og det er der problemet ligger, for uansett hvilken person jeg laster ned noe fra, så får jeg maks 400 kb\s. Om jeg laster ned fra 2-3 personer samtidlig, ligger farten også på 400 kb\s fra hver person. Virker som om det er en netlimiter av noe slag som står og går. :cry:

Da denne dc-hubben er lokal, burde jeg ha full speed. Om jeg laster ned diverse fra newsgroups f.eks ligger jeg på 2-3 mb\s, samme om jeg laster ned fra en venns FTP-server (10mbit) får jeg fullspeed fra han.

Jeg kjøpte meg ett nytt 100mbit PCI nettverkskort og håpet det kanskje ville løse saken, men samme visa da også. Dette er tydeligvis ett problem som kun er på min pc, for om jeg downer fra samboerns pc har hun fullspeed. Fra de samme folka jeg laster ned med kun 400kb\s.

Det skal vel også nevnes at jeg har en D-Link DI-624 router mellom pc'ene og nettet, som ga meg fullspeed ved samboerns forrige leilighet her på studentbyen. Og ja, routern er oppdatert med siste firmware...

Noen der ute som kan sitte med en løsning til meg, ville jeg verdsatt det veldig mye! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm er ikke greit å svare på, men hvilke prosesser kjører på din pc og bruker båndbredde? hvilke instillinger er forskjelling fra din pc og samboerens? (går ut ifra at samboer == dere er på samme subnet).

:hmm:

5952969[/snapback]

Det merkelige er at det er samme instillinger, for en stund siden formaterte jeg begge pc'ene samtidlig grunnet virus (ntnu sperret nettet mitt helt til jeg hadde formatert).

Da begge pc'ene var ferdiginstallert (winxp pro sp2) installerte jeg DC++ 0.674 på begge maskinene. Og akkurat det samme skjedde da også.

Så tror det har fint lite med hvilke prosesser pc'n kjører. De samme innstlingene på begge av pc'ene, og ja.. vi er på samme subnet.. :hmm:

Lenke til kommentar
Da denne dc-hubben er lokal, burde jeg ha full speed. Om jeg laster ned diverse fra newsgroups f.eks ligger jeg på 2-3 mb\s, samme om jeg laster ned fra en venns FTP-server (10mbit) får jeg fullspeed fra han.

Her står det jo at jeg får fullspeed fra alt annet, men har ikke prøvd ftp via det lokale nettet. Brannmur er på, både i router og i windows. Men det forklarer jo ikke saken, da det er identisk xp-versjon på begge pc'ene. Og som sagt er fullspeed på den andre pc'n.

Routern er det ikke da jeg får akkurat samme fart om jeg stikker TP'n direkte i pc'n som når TP'n står i routern.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...