b-real Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Vi sitter her og regner litt på hva det vil koste å leie en bil å kjøre rundt i europa ville komme til å koste. Hvis vi tok utgangspunktet at vi drar fra evenes og til gardermoen via Norwegian. Så leier vi en Renault Laguna 1.8: På flyplassen i Praha, Airport Ruzyne fra avis.com fra fredag den 14.07.2006 11:00 til søndag 30.07.2006 14:00 for så å reise fra Prajag igjennom sveits så man får se på alpene og fjellene og alt det der for så og hive oss på autobanen i Tyskland: Deretter så drar man videre fra autobanen og så til Nedeland og Amsterdam. Og derfra til Paris en snarttur og derfra til London og så til Irland der vi ender vår reise. Eller at vi tar turen og kjører fra Praha til Irland og kjører den samme ruta, fra Irland, London, Paris, Amsterdam, Tyskland, Sveits, Praha for så å returnere bilen på flyplassen der. Selvsagt, går vi lei på tilbaketuren så kan vi sikkert returnere bilene hos en av avdelingene til avis rundt om kring i europa også så der får man litt frihet på den måten også med tanke på at man kan "slutte" på turen når man vil hvis vi finner det for godt. Så skal man selvsagt ha med et lite handholdt videokamera slik at vi kan teipe hendelsen og brenne det på DVD eller lignenden etterpå at vi har gjennomført turen, og digitalkamera og annet slikt utstyr. Prisoverslaget blir vel noe som dette: ¤ Evenes - Oslo: 638 kr (4x)=3156 kr ¤ Oslo - Praha: 742 kr (4x)=6000 kr Dette blir da selvsagt tur-retur billetter. Så er det leie av bilen fra fredag den 14.07.2006 11:00 til søndag 30.07.2006 14:00. Så om vi dropper bilen i Irland eller om man kan levere bilen inn i Praha får man se på, men jeg går utifra at et så stort bilutleieselvskap som avis har slike avtaler at man kan leie en bil fra Praha til et sted i Irland og få levert bilen der. Billeien er dagbassert og vil bli periode på 16 dager og vil ha en dagspris på 987,25 kr og en under 25 års utgift som de også har som bil 1109.09 Kr. Med andre ord 1109.09kr og (4x 987,25 kr) 15796 kr bli en total sum på 16.905kr. Så legger man sammen turen totalt vil den komme til å koste (3156+6000+16905 kr) 26.061kr. Og per person vil det komme på (26.061 kr/4) 6515,25 kr og det lyder ikke ille i et hele tatt. Så hvis man regner en 10.000kr i "lommepenger" så blir ikke 16515,25 kr så veldig ille for en slik tur egentlig så veldig ille, for alle får tilbake på skatten og alle har jobb og får feriepenger også, så man får jo noe å rutte med, man gjør det Har snakket om dette i flere år, å gjøre noe sammen vi vennegjengen, dette er eneste året man har sjangsen...skal gjøre det uansett om jeg så blir alene, jeg skal gjøre noe i sommer, dette er vel dem idèen som fristet mest blandt oss. Hva syns dere? Har jeg glemt noen alvorlige utgifter i regnestykket eller er det noen andre løsninger som man ikke har sett på? Edit: Etter at jeg fant hvor mye det vil koste å leie en bil i Praha for så å kjøre den til Irland for å levere bilen der og dra fra Irland vil bli for dyrt rett go slett. Det bil bli 60.000kr for bare billeia og det har vi ikke sjangs å betale. Så man kjører heller tilbake dit man leide bilen på en litt annen rute Endret 19. april 2006 av B|Real Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Høres ut som en svært morsom ferietur, men jeg har en innvending; Hvorfor ikke bruke litt mer for en barskere bil, som f.eks en cab..? Tror det gjør turen mye morsommere.. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Høres ut som en svært morsom ferietur, men jeg har en innvending;Hvorfor ikke bruke litt mer for en barskere bil, som f.eks en cab..? Tror det gjør turen mye morsommere.. 5952826[/snapback] Det har vi ikke råd til. En cabriole vil øke billeia så kraftig at det vil ikke la seg gjøre via avis. Dog, vi har ikke hørt med andre bilutleiefirmaer om priser de kan tilby oss. Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Hadde sikkert blitt deilig med en skikkelig fin bil med mye hester på autobahn Høres ut som en artig tur, kan ikke komme på noe dere har glemt. Eller, har dere tatt med bensin og slikt i lommepengene deres, eller? Øyvind Lenke til kommentar
b-real Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Hadde sikkert blitt deilig med en skikkelig fin bil med mye hester på autobahn Høres ut som en artig tur, kan ikke komme på noe dere har glemt. Eller, har dere tatt med bensin og slikt i lommepengene deres, eller? 5952840[/snapback] Joda, jeg vet den bilen kanskje ikke er den beste, men den har 1.8L og..sparker kanskje litt det..hvem vet Bensin hadde jeg ikke tenkt på egentlig, det burde man kanskje gjøre en liten beregning på hvor langt det eventuelt kommer til å bli og hvor mye drivstoffpenger man trenger til dette. Bør nærmest lage et system til dette, en egen pot for bensinpenger så man vet at man skal kun bruke av de pengene når man fyller drivstoff osv. Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Smart! Hehe, den går sikkert greit nok, det er ikke alltid man kan kjøre på for fullt heller Lenke til kommentar
valentino Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Skal dere sove i bilen eller i telt? Legger merke til at du ikke har beskrevet overnattingsutgifter. Hotell, motell, campingplasser, ol. er muligens greie overnattingssteder. Skal dere bare kjøre eller skal dere oppleve ting? Da tenker jeg på museer og andre turistattraksjoner. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Dere har ikke vurdert å kjøpe en bil, dere finner brukbar bil til den summen. Det må nevnes at det koster en del i bompenger å kjøre gjennom Europa, om dere ikke kjenner veiene da og kan kjøre utenom.. ************ Husk, dere kan kjøpe bilen uten å trenge å betale noen importavgift etc.. Registrer i det landet dere kjøper bilen. Endret 20. april 2006 av Dre@m_Lord Lenke til kommentar
b-real Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Skal dere sove i bilen eller i telt? Legger merke til at du ikke har beskrevet overnattingsutgifter. Hotell, motell, campingplasser, ol. er muligens greie overnattingssteder. Skal dere bare kjøre eller skal dere oppleve ting? Da tenker jeg på museer og andre turistattraksjoner. 5952861[/snapback] Vi skal ta med oss telt og slike ting ja, men hotell/motell blir nok det mest aktuelle ja vil jeg tro. Og bestemmer vi oss at vi vil være noen dager på et sted så tar man inn på hotell eller leier leilighet avhengi av hvor lenge man vil være på det stedet. Vi vil oppleve ting ja, men museer er kanskje ikke helt tingen man vil oppleve, men andre sånn type store eventer vil man kanskje se på jau..Men kunstmuseer og slike ting blir vel neoppe tingen man er ute etter Lenke til kommentar
b-real Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Dere har ikke vurdert å kjøpe en bil, dere finner brukbar bil til den summen.Det må nevnes at det koster en del i bompenger å kjøre gjennom Europa, om dere ikke kjenner veiene da og kan kjøre utenom.. ************ Husk, dere kan kjøpe bilen uten å trenge å betale noen importavgift etc.. Registrer i det landet dere kjøper bilen. 5952869[/snapback] Kjøpe en bil nok ikke aktuelt for oss desverre. Bompenger blir nok i samme post som bensin-potten blir på. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Sist jeg regnet på dette kom jeg vel oppe i en sum på ca. 5k i bensin/bompengeutgifter.. Dette var fra Narvik da.. Kjørte gjennom Sverige/Danmark til Sør-Frankrike/Italia.. ***********' Naf sin vei bok over Europa er kjekk å ha, har alt av slik info.. Endret 20. april 2006 av Dre@m_Lord Lenke til kommentar
b-real Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Sist jeg regnet på dette kom jeg vel oppe i en sum på ca. 5k i bensin/bompengeutgifter.. Dette var fra Narvik da.. Kjørte gjennom Sverige/Danmark til Sør-Frankrike/Italia.. ***********' Naf sin vei bok over Europa er kjekk å ha, har alt av slik info.. 5952880[/snapback] NAF sin veibok kommer nok til å bli brukt ja 5K fra narvik til italia? o.O Virket mye, men ikke en ulevelig pris egentlig så det går vel egentlig ganske bra. Skal høre litt med personer som bor i amsterdam og i nærheten om hvordan avgift på kryssing av forskjellige bom-stasjoner osv. Edit: Skal ringe å høre med Avis om løsninger på dette som kan ordnest billigst mulig Endret 20. april 2006 av B|Real Lenke til kommentar
warpig Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Jeg ser at dere på tilbaketuren skal gjennom Sveits, dere har ikke tenkt tanken på å kjøre gjennom Østerike også? Det blir en mye mer direkte vei til Tsjekkia, og dere kan oppleve kjente steder, slik som, Wien, Salzburg og Grossglockner. For øvrig ville jeg ikke anbefalt den bilen, den rister og føles utrygg i større hastigheter, noe man sannsynelig kommer til å ligge på i Tyskland. Dere må også huske på at en del av autobahnene er laget av betong, og det kommer til å riste med den bilen. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Jeg hadde aldri i verden tatt Europa med bil B|Real. Den er faktisk til hinder for masse av utfluktene deres! Mitt råd er: Interrail. Dette er turen dere egentlig drømmer om. Å kjøre bil gjennom Europa er ensomt og lite utfordrende. Dessuten blir dere ansett som pappagutter når dere kommer til de ulike byene. Tro meg, jeg har prøvd begge. Tog er billig og dere får en opplevelse uten like Dere møter masse andre interrailere som gir kanskje vennskap for livet Dere kan feste og sove på toget Dere kommer til en by på helt andre premisser om dere kommer kjørende De fleste ungdom i Europa er faktisk ikke velstående. Møt de på deres nivå og opplev mer Bil er en belastning i storbyene Start med Hamburg som mål. Og reis fornuftig og billig. PÅ den måten kan dere reise i 4 uker og oppleve HELE Europa. Ta natttog noen ganger for å bare vokne klar og uthvilt til et nytt land. Kan sikkert skrive mer om dette er interresant. Men jeg garanterer at dette er virkelig den TUREN dere drømmer om. Jeg og en kompis dro på interrail og det var min livs reise. Venner som ikke var med prata om turen som om de var med på den Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Ingenting som er kjekkere enn å kjøre bil selv. Bestemmer ditt eget tempo. Stopper når du vil. Gjør hva du vil. Men tror det ville vært mye billigere for dere å kjørt egen bil (eller foreldrene sin vist dere ikke har selv). Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Enig med Dahle. Bil blir dyrt og kan skape masse problemer. Tog er billig og ikke så veldig mye mindre praktisk enn bil. Dessuten så er tog mye mer komfortabelt enn bil Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Høres ut som en fin tur dette, noe jeg kunne tenkt å gjort selv med noen kompiser i nær framtid... Men som Stealth sier, tror det vil bli en del billigere å kjøre egen bil/låne en bil av noen bekjente. Da er det (stort sett, om ikke bilen skulle slå seg vrang) kun bensinutgifter å tenke på. Har kjørt/sittet på med fattern på flere turer nedover i Europa selv, og det er veldig fint å ha bil synes jeg. Tog er sikkert helt okey det også, men er vel kun et spørsmål om hva man føler for selv... Vet av erfaring man ofte vil komme til å legge kjørerutene unna de aller største byene, så om de byene er noe dere vil oppleve, så er kanskje tog beste løsning... Men ellers, så vil jeg mene en bil er mest praktisk/komfortabelt, generelt sett. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Kan anbefale RAC Route Planner til planlegging av kjøreruten. Der kan du også velge å unngå veier med bompenger, rett og slett bankers. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Vi har et problem. For å leie en slik bil må man være over 23 år, og det er det ingen i vennegjengen av oss som er desverre. Og gå ned til en liten "dritbil" blir nok neppe aktuelt, man må nesten ha den type standarden som vi har valgt på bilen fra før hvis dette skal lønne seg i det hele tatt. Dog, har ikke sett eller hørt fra andre bilutleiefirmaer om tilbud som de kan ha. Skal gjøres i dagene frammover. Så...da har man alternativet med togreise da. Og komme seg på tog igjennom europa. Noen som har en oversikt over hvor mye en slik interrail-billett vil koste hvis man skal dekke delen fra, la oss si praha til amstedam->Nederland? Endret 20. april 2006 av B|Real Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 http://www.interrail.net/ Dette kommer du til å takke gudene for etter turen. Bil er idioti. lett å sjekke damer i bil... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg