raakken Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Hei Jeg måtte legge inn Debian på nytt. Jeg har tre partisjoner, /, swap og home. Da jeg skulle legge det inn på nytt, formaterte jeg bare / og swap og forventet at den gamle home skulle bli den nye, om dere skjønner. Men det som skjedde, er at jeg har en home nå, pluss at jeg har den gamle home liggende som en partisjon.... var det noen som skjønte dette? Spørsmålet er, hvordan får jeg bare en home? Hvordan legger jeg disse sammen? Det skulle jo bare være en(og det kan det jo bare være og, tror jeg) Lenke til kommentar
magikern Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 er vel bare å slette den nye mappa (ta vare på eventuelle ting du trenger fra den først) så legger du til ett felt i /ets/fstab for å mounte den "gamle home partisjonen" på /home/, hvis du ikke slettet partisjonen under installering så ligger den der, bare at den ikke brukes... Lenke til kommentar
raakken Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 (endret) er vel bare å slette den nye mappa (ta vare på eventuelle ting du trenger fra den først) så legger du til ett felt i /ets/fstab for å mounte den "gamle home partisjonen" på /home/, hvis du ikke slettet partisjonen under installering så ligger den der, bare at den ikke brukes... 5952579[/snapback] heisann joda, jeg finner den gamle homemappa, men den ligger der i tillegg til en annen home. Men skal prøve det du foreslo takker her er fstab: /dev/hda1 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1 /dev/hda5 none swap sw 0 0 /dev/hda3 /mnt/hda3 ext3 noauto,user,exec 0 0 men det er likevell to home'er, legger ved skjermbilde: Endret 19. april 2006 av raakken Lenke til kommentar
magikern Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 kan si forholdsvis sikkert at det som er mountet til /mnt/hda3 er din "egentlige" /home/ partisjon, , såfremt jeg har rett i det er det bare å endre linja: /dev/hda3 /mnt/hda3 ext3 noauto,user,exec 0 0 til /dev/hda3 /home ext3 noauto,user,exec 0 0 i /ets/fstab og trykke inn : "umount /mnt/hda3 & mount -a" i shell, så skal alt være i orden... Lenke til kommentar
raakken Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 hva skjer med den nye home da? "legger den seg til" den gamle home'et? Lenke til kommentar
raakken Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 etter jeg endret fstab og lagret det, gikk jeg inn i en terminal og skrev: debian:/home/fredrik# umount /mnt/hda3 & mount -a [1] 13752 umount: /mnt/hda3: not found [1]+ Exit 1 umount /mnt/hda3 og du ser feilmeldingen. bytte ut mnt med dev? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 skriv "df -hT" og kopier det du får ut hit... Lenke til kommentar
raakken Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 debian:/home/fredrik# df -hT Filesystem Type Size Used Avail Use% Mounted on /dev/hda1 ext3 28G 4.8G 22G 19% / tmpfs tmpfs 380M 0 380M 0% /dev/shm tmpfs tmpfs 380M 104K 380M 1% /dev /dev/hdb1 ext3 111G 100G 11G 91% /tmp/disks-conf-hdb1 /dev/hda3 ext3 156G 62G 87G 42% /tmp/disks-conf-hda3 Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Hvis du vil at en partisjon skal monteres under oppstart skal IKKE noauto stå på den linja i fstab. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 ok, taker men blir det en home av dette til slutt? Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 dersom /dev/din_home_partisjon er satt til /home i fstab vil den bli montert som home ja Lenke til kommentar
raakken Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 hmmm har gjort det, men det er ingen forandringer... Lenke til kommentar
raakken Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 fremdeles ingenting som er som det skal. Den gamle blir ikke montet og ihvrfall ikke som den ordentlige home Lenke til kommentar
comicz Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 umount /mnt/hda3 (Så sant den er montert) mount /dev/hda3 /home Dette gjør du som root i en terminal uten at din egen bruker er logget inn. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Med den kommandoen vil jeg vel få se innholdet i home, men jeg vil legge de to home'ene sammen!(se tidligere skjermbilde) Aner ikke hvor jeg skal begynne hen, og begynner å bli frustrert! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Monter /dev/hda3 til /mnt/hda3, kopier alt innhold fra /home til /mnt/hda3. Slett så alt innhold i /home og monter /dev/hda3 til /home... Lenke til kommentar
raakken Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 det hørtes rett ut, men det er to ting jeg lurer på. Hvor "blir det av" den plassen som er i home nå(den som debian lagde under installering?) og når jeg kjørte mount /dev/hda3 /mnt/hda3 kom dette: debian:/home/fredrik# mount /dev/hda3 /mnt/hda3 mount: mount point /mnt/hda3 does not exist husker ikke hvordan man gjorde dette... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 /mnt/hda3 eksisterer ikke, opprett katalogen eller monter til en annen katalog. /home er bare en katalog, ingen partisjon er montert til /home. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå