Gå til innhold

Norsk Nikon for spesiellt interesserte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker jeg leste om disse en gang. Lurer på om de kanskje har vært brukt i de automatiske fartskontrollene, tidligere var det montert kameraer basert på 35mm i disse. I dag er de fleste byttet ut med digitale.

 

ps. Det finnes en side med bilder å utfyllende informasjon om politiets FM2, men jeg husker ikke linken nå.

 

edit: Her fant jeg linken http://www.cameraquest.com/nffm2half.htm

Endret av modin
Lenke til kommentar

I fotoboksene stod det F3 med magasin for flere hundre bilder, så det var ikke fra FM-familien.

Når det gjelder politiet ute i distriktene, så kikket jeg på en utstilling på Haugesund Politikammer i dag. Der hadde de en gammel storformat (flott sak), en Nikkormat FTb (tror jeg), en Nikon EM (urk) og en Nikon F801 AF. Det siste er jeg ikke helt sikker på (hadde 801 AF?). Sett bort fra storformatet var det altså triste saker, selv om Nikkormaten er en flott klassiker også. Hadde jeg sett en slik FM, så hadde jeg bedt om å få ta en prat med den som er ansvarlig for utstyret.

Let i vei, artsfrender. Det hadde vært artig hvis noen kom over en slik lekkerbisken.

Lenke til kommentar
ja; 801 hadde AF.

Samme generasjonen som 401/401X. Teknologisk dårligere enn enn tidlig EOS; dvs 650 og 620

Kostet skjorta den gangen.

 

Initium

5989258[/snapback]

Mulig den er teknologsk underlegen mht AF, men ikke på lysmåling og søkerteknologi. De to Eos'ene du nevner avskrev jeg i sin tid som en vits fordi de kun tilbød 87% søkerdekning.

Lenke til kommentar
[...] De to Eos'ene du nevner avskrev jeg i sin tid som en vits fordi de kun tilbød 87% søkerdekning.

5991146[/snapback]

EOS 650 og 620 har 94% dekning, i følge Canon Camera Museum. F-801 har faktisk litt mindre (92%).

 

De to EOS-modellene har dessuten kraftigere forstørrelse (0,8x mot 0,75x). På akkurat dette punktet er EOS 600-serien til og med bedre enn EOS 1-serien (0,72x). Søkeren i en DSLR med APS-C-sensor blir en skikkelig nedtur i forhold.

 

Derimot er søkeren på F-801 utformet slik at man kan se hele søkerbildet og eksponeringsdata også når man bruker briller, mens man på Canons speilreflekskameraer må se gjennom en alt for liten glugge.

Endret av LazySod
Lenke til kommentar

Da er det mulig jeg fikk feil informasjon da det var nytt, så jeg får vel gi meg på det. Vil likevel ikke være enig i at de var noe teknisk overlegne. På den tiden mente noen at Nikon gikk feil vei, da de ikke skiftet fatning. I dag er det vel få som mener det.

Uansett synes jeg begge alternativene var underlegne Minolta 7000/7000i, som de var i direkte konkurranse med. Dette kameraet hadde en klart overlegen lysmåling, og på den tiden skiftet de om å være raskest på AF fra sesong til sesong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...