Gå til innhold

Min HTPC, hjelp, forslag!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Tenkte jeg skulle sette sammen en HTPC og kaste ut min modifiserte xbox, også ønske fra dama=)

 

Det jeg kan tenke meg å bruke den til er først å fremst til å se nedlastet film på av diverse formater, bilder og musikk avspilling. Men ser også for meg å kjøpe et tv kort til den. Jeg har kabel tv fra canal digital nå, bare en vanlig antenne utgang ut av veggen, ikke noe tunere eller noe. For da å ha mulighet til å ta opp osv. Og ha mulighet for å surfe litt på nettet. Ser ikke for meg noe spilling, har en fin stasjonær som jeg event kan spille på om det trengs!

 

Ok, så langt har jeg:

 

Hovedkort: Asus P4C800-E Deluxe

CPU: En pentium 4 3,0Ghz og en Pentium M 1,7

Ram: Corsair XMS3200LL DDR400 512 MB

Grafikkort: Gammelt agp geforce(satt i en dell maskin fra 2002)

HD: 80gb ide(foreløpig)

 

Det jeg mangler da er kabinett, psu, tvkort, skjermkort og lydkort.

 

Kabinett jeg har sett på er OrigenAE DIGN HV5 HTPC Sølv

 

00126107.jpg

 

Tvkort: Må vel ha et med 2 tunere?

 

Skjermkort: noen tips?

 

Lydkort, har surround anlegg, så trenger vel et som støtter det?

 

PSU: Uneed Animo 320W MicroATX

 

Flott om folk kan komme med tips! Alt taes imot med stor takk!

Endret av b-ill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinettet sier jo kjempefint ut.

 

Jeg tror jeg ville kjøpt et hovedkort til Pentium M prosessoren du allerede har, for eksempel dette hovedkortet fra MSI til ca. 1500,-.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=37515

 

Jeg tror dette hovedkortet kan benytte den rammen du allerede har, men dette bør du skjekke nærmere i spesifikasjonene.

 

Hovedkortet har integrert grafikk (tilstrekkelig for avspilling av HD-video, men ikke for 3d-spilling), samt multikanals analoge lydutganger, i tillegg til digitale utganger. SATA, PATA og nettverksgrensesnitt er selvfølgelig også integrert. Hovedkortet har dessuten PCI-e x 1 og PCI-e x 16 samt 2 x PCI kontakter for senere utvidelser. Du kan bare bruke den harddisken du allerede har, og evt. fylle på med SATA disker etter behov. Alternativt kan du lagre dataene på din stasjonære maskin og aksessere disse over nettet.

 

Velg en passivt avkjølt strømforsyning. Det er ikke nødvendig å ha en kraftig strømforsyning når oppsettet et basert på strømsparende bærbare komponenter.

 

Når det gjelder TV-kort, er det mange som har positive erfaringer med Hauppauge.

 

F.eks. med 2 tunere og fjernkontroll, 1699,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314511

 

Med 1 tuner uten fjernkontrol, 699,-

 

Hauppauge PVR kort har alle integrert MPEG2 encoder, noe som gjør at maskinen ikke virker treig når TV-opptak pågår.

 

I tillegg trenger du trådløst tastatur, mus og evt. fjernkontroll. (Hvis dette ikke er kjøpt i en pakke sammen med TV-kort.)

 

Hvis du vil ha et så godt som 100% støyfritt system, lar du være å bruke den harddisken du allerede har og heller kjøper en IDE til CF adapter og CF-kort. Dataene kan ligge på nettverket, mens Windows og programvare lokalt. Uten harddisk, eget skjemkort, passivt avkjølt strømforsyning og ellers kun komponenter beregnet på bærebare maskiner, trenger du ingen vifter i et så stort kabinett, foruten om en liten vifte på prosessorens heatsink. Sistnevnte vil kun slå seg på dersom prosessoren kjører under maks belastning over tid.

 

Adapter til kr kr 250,- gjør at CF-kortet fungerer 100% som en ordinær harddisk. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317198

4 GB CF-kort fra kr kr 1000,-

 

(Hvis du har mye penger ville jeg kjøpt to adaptere og to CF- kort og satt disse i raid 0, noe som gir 8 GB SSD under kr 2500,-. Dette har jeg ikke selv testet, men veldig lyst å kjøpe det. Jeg har på følelsen at et slikt oppsett vil få maskinen til å virke lynrask.)

Endret av reidar76
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil nok tro at denne harddiskløsningen vil bli dyr vis man skal ha noe mer enn XP og office installert. Sjekket hva mappene C:\windows, C:\programfiler og C:\documents and settings tok av plass på en relativt ny installasjon med office og noen småprogrammer installert og fant ut at det tar ca 4,5GB. Hvis man i tillegg skal ha noen spill el. så forsvinner gigabytene fort, man har jo også pagefila som tar omtrent det samme som mengden ram. Sett heller HD'en i en demperamme så høres den nesten ikke.

Lenke til kommentar
Kabinettet sier jo kjempefint ut.

 

Jeg tror jeg ville kjøpt et hovedkort til Pentium M prosessoren du allerede har, for eksempel dette hovedkortet fra MSI til ca. 1500,-.

 

 

 

 

Det finnes også en adapter , Asus CT-479 , som gjør at du kan bruke Pentium M prosessoren din på Asus hk'et ditt.

 

Hvis ikke jeg tar helt feil av socket'en på Pentium M.

 

Mvh

 

Vidde

Lenke til kommentar
Kabinettet sier jo kjempefint ut.

 

Jeg tror jeg ville kjøpt et hovedkort til Pentium M prosessoren du allerede har, for eksempel dette hovedkortet fra MSI til ca. 1500,-.

 

 

Det finnes også en adapter , Asus CT-479 , som gjør at du kan bruke Pentium M prosessoren din på Asus hk'et ditt.

 

6018916[/snapback]

 

Du tenker kanskje på denne socket adapteren?

 

Dette er en sær løsning fra Asus for å få Pentium M på 478 hovedkort. Adapteret koster hos Komplett.no kr 495,-. Det virker sikkert helt fint, men jeg synes det er en ganske så dyr løsning sett i forhold til hva man får igjen for pengene.

 

Jeg hadde nok gått for et nytt hovedkort.

Lenke til kommentar
Kabinettet sier jo kjempefint ut.

 

Jeg tror jeg ville kjøpt et hovedkort til Pentium M prosessoren du allerede har, for eksempel dette hovedkortet fra MSI til ca. 1500,-.

 

 

Det finnes også en adapter , Asus CT-479 , som gjør at du kan bruke Pentium M prosessoren din på Asus hk'et ditt.

 

6018916[/snapback]

 

Du tenker kanskje på denne socket adapteren?

 

Dette er en sær løsning fra Asus for å få Pentium M på 478 hovedkort. Adapteret koster hos Komplett.no kr 495,-. Det virker sikkert helt fint, men jeg synes det er en ganske så dyr løsning sett i forhold til hva man får igjen for pengene.

 

Jeg hadde nok gått for et nytt hovedkort.

6020185[/snapback]

 

 

De jeg har snakket med som har brukt dette har vært fornøyde ihvertfall.

 

Den koster Kr 311,- hos shg.no

 

Hvis ikke jeg har misforstått så tror jeg også trådstarter i utgangspunktet ville bruke mest mulig av det han hadde fra før. Noe ekstrem varme kan jeg ikke tenke meg at det blir ut av 3,0 GHz til den bruken.

Lenke til kommentar

Å bruke 2 CF kort i raid for å få 8gb solidstate er en dårlig idé. CF kort har et begrenset antall lese/skrive sykler. Å ha Windows på et slikt system vil knerte cfkortene på veldig kort tid. Da er det nesten like greit med Gigabyte's iRAM eller hva det nå heter. Der er det ingen lese/skrive sykler det er snakk om.

 

-C-

Lenke til kommentar
Hei

 

Tenkte jeg skulle sette sammen en HTPC og kaste ut min modifiserte xbox, også ønske fra dama=)

 

Det jeg kan tenke meg å bruke den til er først å fremst til å se nedlastet film på av diverse formater, bilder og musikk avspilling. Men ser også for meg å kjøpe et tv kort til den. Jeg har kabel tv fra canal digital nå, bare en vanlig antenne utgang ut av veggen, ikke noe tunere eller noe. For da å ha mulighet til å ta opp osv. Og ha mulighet for å surfe litt på nettet. Ser ikke for meg noe spilling, har en fin stasjonær som jeg event kan spille på om det trengs!

 

Ok, så langt har jeg:

 

Hovedkort: Asus P4C800-E Deluxe

CPU: En pentium 4 3,0Ghz og en Pentium M 1,7

Ram: Corsair XMS3200LL DDR400 512 MB

Grafikkort: Gammelt agp geforce(satt i en dell maskin fra 2002)

HD: 80gb ide(foreløpig)

 

Det jeg mangler da er kabinett, psu, tvkort, skjermkort og lydkort.

 

Kabinett jeg har sett på er OrigenAE DIGN HV5 HTPC Sølv

 

00126107.jpg

 

Tvkort: Må vel ha et med 2 tunere? 

 

Det må bli Hauppague PVR 500

 

Skjermkort: noen tips?

til HTPC kjøp et Nvidia kort med passiv kjøling og last ned Purevideodekoderen

 

Lydkort, har surround anlegg, så trenger vel et som støtter det?

 

Creative X-Fi!!!!!

 

PSU: Uneed Animo 320W MicroATX

 

Flott om folk kan komme med tips! Alt taes imot med stor takk!

5951902[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...