fortborte Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) har ganske nylig fått meg ny maskin. den gamle var (kremt) 6 år gammel med en harddisk som var så liten at jeg nesten ikke fant den. det var bare en (c:) når jeg går inn på "min datamaskin" på denne nye maskinen så står det listet: system(c:) total størrelse: 48,8 gb og nytt volum(d:) total størrelse: 184 gb hva er forskjellen på disse to, hvorfor er det to og hvilken av de brukes til hva? hittil har jeg installert programmer på (c:). er det feil det, kanskje? Endret 28. april 2006 av fortborte Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Din C: er 60 GiB stor, og inneholder windows og burde også inneholde alle programmer og spill. D: er 200 GiB stor, og har ikke fått et navn, "nytt volum" er standard navn dersom ikke annet er angitt. Her burde du legge musikk, filmer med mere. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Du kan legge hva som helst hvor som helst, det viktigste er at du planlegger det på forhånd, og er konsekvent. Finn ut hva du vil oppnå (lett å ta backup, f.eks.),hva slags data du kommer til å lagre, og planlegg ut fra det. Når du først er i gang kan du også prøve å lage en grunnleggende katalogstruktur, f.eks d:\musikk, d:\film, d:\bilder, så blir det lettere å finne fram seinere. Lenke til kommentar
crownjewel Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 fordelen med 2 harddisker er at du lett kan reinstallere windows uten å miste data du har lyst til å ta vare på, som film, musikk, bilder, dokumenter osv. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Eller det er en partisjonert 250GB harddisk. Altså kun en fysisk disk. Lenke til kommentar
fortborte Skrevet 24. april 2006 Forfatter Del Skrevet 24. april 2006 takk for alle svar! det er bare én fysisk disk jeg har. jeg kjøpte maskinen gjennom netshop.no og den kom ferdiglaget, for å si det sånn. så de har ordnet meg en partisjonert harddisk, da? hvordan forholder jeg meg til en slik harddisk kontra en, uhm, "vanlig" harddisk? "mine dokumenter"-mappen min er plassert her: c:\Documents and Settings\mamma\Mine dokumenter det dere sier er at jeg uavhengig av denne plasseringen bør legge evt filmer/bilder/musikk-filmer på "nytt volum(d:)? beklager noe teite sprøsmål. setter stor pris på all hjelp! Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Fordelen med å legge alle personlige dokumenter (herunder bilder, film, tekst, osv) på partisjon D: er at Windows ligger på C: Dersom du får problemer med Windows, kan du formatere C:`og installere Windows på nytt, uten at noen av dokumentene dine forsvinner (jeg anbefaler dog at du tar backup til CD/DVD/ekstern HD/USB-brikke regelmessig, da dette ikke hjelper deg dersom disken skulle bli defekt). Hvordan du endrer denne instillingen. 1) Stå på skrivebordet, evt åpne START menyen 2) Høyreklikk på «Mine Dokumenter» - velg Egenskaper 3) Velg Flytt. 4) Bla deg inn på D:\ og opprett f.eks. en mappe om heter Mine Dokumenter. 5) Marker ønsket mappe (f.eks. den du opprettet) og velg OK! Nå flyttes alt du har liggende på den gamle plassering til den nye, og når du nå bruker Mine Dokumenter, er det partisjon D: som brukes Lykke til Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Din C: er 60 GiB stor, og inneholder windows og burde også inneholde alle programmer og spill. D: er 200 GiB stor, og har ikke fått et navn, "nytt volum" er standard navn dersom ikke annet er angitt. Her burde du legge musikk, filmer med mere. 5951722[/snapback] Pirk: Det er omvendt, C: er 48,8 GiB (som det står i Windows) eller ca 60 GB D: er 184 GiB eller ca 200 GB Endret 25. april 2006 av KriFos Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Stemmer det, skulle bare sjekke om folk er våkne Som sagt, fordelen med en disk som er delt i to, er at du kan formetere en del uten å miste data fra den andre partisjonen. Men dersom hele disken kræsjer, ligger man dårlig ann. Lenke til kommentar
fortborte Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 Fordelen med å legge alle personlige dokumenter (herunder bilder, film, tekst, osv) på partisjon D: er at Windows ligger på C: Dersom du får problemer med Windows, kan du formatere C:`og installere Windows på nytt, uten at noen av dokumentene dine forsvinner (jeg anbefaler dog at du tar backup til CD/DVD/ekstern HD/USB-brikke regelmessig, da dette ikke hjelper deg dersom disken skulle bli defekt). Hvordan du endrer denne instillingen. 1) Stå på skrivebordet, evt åpne START menyen 2) Høyreklikk på «Mine Dokumenter» - velg Egenskaper 3) Velg Flytt. 4) Bla deg inn på D:\ og opprett f.eks. en mappe om heter Mine Dokumenter. 5) Marker ønsket mappe (f.eks. den du opprettet) og velg OK! Nå flyttes alt du har liggende på den gamle plassering til den nye, og når du nå bruker Mine Dokumenter, er det partisjon D: som brukes Lykke til 5985356[/snapback] takk for godt tips, dette skal jeg gjøre! så alle programmene jeg hittil har installert på c: kan bare ligge der altså? takk! Lenke til kommentar
Greven22 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Ja programmer kan bli liggende der, de vil sannsynligvis ikke funke hvis du skal reinstallere allikevel, dette gjelder nok også spill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå