Gå til innhold

Spørsmål angående: Befalskolen 06/07

hallyboy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går nå siste halvåret på vidergående skole (vk2), og har nå søkt meg inn på følgende linjer innenfor Millitæret:

1. Befalskole Heimvernet

2. Befalskole Hæren Grensejeger

3. Befalskole Hæren Etteretning

Problemet mitt er at jeg i det siste året på vidergående ikke har fått særlig gode karakterer. Mildt sagt står jeg i fare for å stryke i nynorsk :p . Uansett, å stå i nynorsk skal ikke bli noe problem, siden jeg har en holdning som sier at "Hvis det er noe jeg vil, så går jeg inn for det". Denne holdningen har jeg også innenfor Utdanning innenfor forsvaret, siden jeg finner det innteressant å lede andre mennesker, og har dette som et basiskønske innenfor utdanning min.

Derfor lurer jeg på, Hva er det forsvaret ser etter? Folk som er bevisst dyktige med gode resultater fra vidergående skole? eller folk med stå-på-vilje, og de som gjør en knakende god fremstilling under seleksjonsuka?

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karakterer for videregående betyr ingenting for forsvaret. Du trenger ikke engang ha godtkjent videregående for å komme inn på heimevernet sin tradisjonelle befalsutdanning.

Men er du 100% sikker på at du vil inn i forsvaret? Er godt mulig at forsvaret ikke er det du hadde tenkt på forhånd.

Ett raskt søk på "dimme" på google vil hjelpe deg hvis du skulle komme i en trykket situasjon og vil ut av forsvaret...

Hvis du gjør ett godt inntrykk første måneden (husker ikke om det var rekrutt eller aspirant perioden eller noe sånt) av befalskolen så vil du bli tatt opp som elev ved befalskole. evne til initiativ, motivere andre, lede andre, sammarbeide og noen sånne stikkord var viktige..

Men du bør forberede deg mentalt på å drite på bøtte på felt øvelser og ha en jævlig første måned, hvis ikke også ett jævlig år.. det er individuelt.

Lenke til kommentar
Karakterer for videregående betyr ingenting for forsvaret. Du trenger ikke engang ha godtkjent videregående for å komme inn på heimevernet sin tradisjonelle befalsutdanning.

Men er du 100% sikker på at du vil inn i forsvaret? Er godt mulig at forsvaret ikke er det du hadde tenkt på forhånd.

Ett raskt søk på "dimme" på google vil hjelpe deg hvis du skulle komme i en trykket situasjon og vil ut av forsvaret...

Hvis du gjør ett godt inntrykk første måneden (husker ikke om det var rekrutt eller aspirant perioden eller noe sånt) av befalskolen så vil du bli tatt opp som elev ved befalskole. evne til initiativ, motivere andre, lede andre, sammarbeide og noen sånne stikkord var viktige..

Men du bør forberede deg mentalt på å drite på bøtte på felt øvelser og ha en jævlig første måned, hvis ikke også ett jævlig år.. det er individuelt.

5953600[/snapback]

Hehe ;) takker for informasjon ;) er ganske sikker på at dette er noe jeg vil ;) men er jo greit å ha google-informasjonen din i bakhånd, om ting skulle gå dritt :p

hehe, takker ;)

Mvh Thomas

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på Aspirant og Rekrutt. Når du er befalsaspirant er det jo noe du selv ønsker (bør det være ihvertfall) og du slipper å kjede deg... Masse skrik og brøl (skuespill selvsagt) fra befalets side, de presser deg på tid og sånt, for å sjekke om du takler mestring. Det er bare å holde ut, når du lærer deg mestringa går alt så mye mye bedre ;) Du skal lære mye på bare 1 mnd, samtidig som du skal vise deg frem som en potensiel leder i forsvaret. Karakterene KAN ha betydning, hvis du søker teknisk befalsutdannelse (flyteknikk f.eks), ellers spiller det ikke så mye rolle om du skriver dårlig nynorsk når du leder en tropp på 8 mann ute i skogen på øvelse...

Som Magicus skriver, er opplevelsen veldig individuell. Jeg stortrivdes ihvertfall, selv om den første mnd var litt kjip.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg vet at for noen år siden var opptakskrava til Forsvarets Etterretnings og Sikkerhetsskole (tror jeg det het, eller noe lign) veldig strenge. Uten karaktersnitt på over 5 var det ikke engang vits å søke. Om det samme gjelder for Befalskole Hæren Etteretning vet jeg ikke da jeg ikke har fulgt med på omlegginga av denne delen av forsvaret. Men det er bare å ta en tlf til dem og høre.

For vurderingskriterier: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/opp...ringskriterier/

Enkelte linjer kan ha flere ting i tillegg. Feks. er jo de fysiske krava strengere hvis man vil inn i Forsvarets Jeger Kommando.

Etterretning stiller nok strengere krav til vandel enn feks infanteri.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Bruker-95147

Etter min erfaring, så ser forsvaret etter:

1 Lederskaps-evner

2 Fysiske forutsetninger

3 Viljestyrke

4 Lojalitet

5 "stå på humør"

6 Samarbeidsevner

Jeg tror også at hvis du er SÅ interessert, bør du søke befalsutdanning i Hæren. De har etter min erfaring den beste, og mest realistiske lederutdanning hvis man vil bli en komplett leder i forsvaret(har selv erfaring med alle våpengrener).

Gung Ho! :thumbup:

Lenke til kommentar
2. Befalskole Hæren Grensejeger

Mvh Thomas

5951598[/snapback]

Hei du

Det er veldig fint på grensen, men det er ikke så mange som får oppleve det ;)

Bare sørg for å fullføre videregående du, så er det unnagjort. I befalsskolen er det det psykiske som er viktigst. Du må ha stå på vilje til tusen og du må for all del samarbeide godt med de andre som er der!

Går ut i fra at du har en rimelig god form, men anbefaler deg likevel til å begynne å trene litt mer rettet mot tjenesten enn det du kanskje allerede gjør.

Skaff deg et par militærstøvler og bli vant med å gå med dem. M-77 som er de norske støvlene fungerer utmerket og selv om det finnes de som er mer behagelige så tørker de rimelig fort og det er noe som er veldig viktig. En annen grunn er at du bør teste støvlene slik at du vet hvilken størrelse du må ha når du kommer inn. Støvelen bør være stor nok til at du kan ha ett par tynne sokker og ett par tykke sokker på samt at du bør ha plass til en god såle.

Dersom støvelen gnager bør du lære deg å teipe føttene for å unngå gnagsår. Et annet triks er å bruke litt talkum eller babypudder dersom du svetter mye på beina og evt bruke det andre steder hvor det gnager.

Ta på deg støvlene og ta deg noen fine fjellturer. Begynn rolig og øk forsiktig etterhvert. Når du er blitt komfortabel med å gå bør du lære deg og gå med sekk. Bruk en helt enkel sekk og start med ca 10kg. Aldri løp med sekk da det er fort å få belastningsskader da. Når du blir mer vant til sekken kan du øke med et par kilo, men ikke overdriv. Stopp på rundt 20-25kg og heller fokuser på å holde en god og jevn fart i terrenget.

Dersom du ikke vet hvordan du bruker kart og kompass er det absolutt en fordel om du lærer deg det. Det er ikke vanskelig, men det er alltid greit å være trygg på disse tingene da det ikke alltid er like lett å navigere i svarte natten mens du er halvveis i koma av for lite søvn og mat ;)

Sov mens du kan, spis mens du kan, drikk så ofte som mulig. Ikke vent med å drikke til du er tørst. Da er det for sent. Drikk lite og ofte.

Angående kroppsfett og slikt er det helt klart best å ligge på et normalt nivå der du er komfortabel. Ikke reis inn med en sixpack og tro at du er konge, for det er noe av det dummeste du kan gjøre. Du får mer enn nok trening der inne og du kommer fort til å merke at formen bare blir bedre og bedre.

Det å ha litt fett er bare sunt så lenge du samtidig er bra trent! Når det er kaldt tjener du mye på å ha litt isolasjon og fettet er en ypperlig matkilde i tider da det er lite mat å få.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det med at du kan drite i skolen er bare tull.

For å komme inn på BS i fjor måtte du ha en snitt på 4,3 for å komme inn.

Søker du BS-utdanning i avdelingen under førstegangstjenesten er det derimot lettere å komme inn.

Hilsen BS-elev 05/07

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...