Gå til innhold

Div...bilder tatt med Canon 20D

S61N

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det nokon som har noko meining om desse?

5951523[/snapback]

sånn da er jeg meg selv igjen

Jada:)

+ Som en flyfreak, er jeg jo nødt til å si noe om kopterbildet:) Syntes det ser fint ut, selv om det hadde vært bedre uten push/koffertbilen:)

+Fin solnedgang, selv om det er en del lenseflare i bildet. Ellers er det fin stemning i bildet. Contrail på himmelen er bare positivt :w00t:

+Liker den gamle brygga også. Mangler kanskje noe, men kult bilde

Lenke til kommentar

Heppihoppenne (som jeg sa når jeg var liten) var ganske stilig, bortsett fra koffertpuchern så var motivet veldig rent å luftig... At tre stk står på en slik linje er jo også et +.. (hva er den hvite flekken på himmelen.?)

Første solned/opp bildet er ødelagt av flare, ellers så var motivet bra nok, stilig sand i forgrunnen... Bare jeg som synes det var litt mye fargestøy i sanden.? (iso-200)

Siste solnedgangen var jo stilig da.. Ser kunstig ut & det var mye vignettering på objektivet.? (mørke hjørner) Men et skikkelig stemningsbilde....

Resten var for "normale" til å få kommentarer...

Lurer mye på hvilken linse som ble brukt jeg..? (på de med mye vignett.)

Lenke til kommentar

den traktoren på bildet er, tauetraktor som teknikarene bruker til å sleppe helikopterene med. Pluss å stå oppå når dei utfører inspeksjon på halerotoren.

Eg har brukt Canon EF-S 17-85mm på bilde nr: 3,4,5,6 og 7.

På bilde nr: 1,2 og 3 har eg brukt Sigma 50-500mm. (Bildet av skiltet og stråene er tatt ut av vinduet på hybelen min, på ein regnværsdag).

Her er to av bildene på nytt.

Solnedgangen er av ubehandla utgave. Brukte photoshop's sin auto levels. Derfor den kunstige fargen.

Pluss eit nytt, der du tydlig ser ein tekniker bak ved halerotoren og ein oppe på ''taket''.

Du ser også tauestaget (blått) som heng på traktoren.

Er det nokon som har forslag om korleis å unngå flares på bilde?

Ja, strand bildene er tatt på Sola Stranden. Kai bildet er tatt på Sola Sjø. (I nordenden av flyplassen).

post-98310-1145483886_thumb.jpg

post-98310-1145483938_thumb.jpg

post-98310-1145484361_thumb.jpg

Endret av S61N
Lenke til kommentar

Jeg liker nr. 2 og 3, godt sett. Resten er ganske intetsigende. Jeg hadde likt å sett litt mer av stolpen i nr 2, samt at skarpheten er bare nesten på plass, men de to motivene er som sagt tøffe.

Edit: "Filmavisentilnærmingen" har også noe for seg, men jeg blir mest sittende å lure på hva i alle dager de har hengt opp flagget i.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Unngå flares: Bruke god solblender. Unngå støv på glasset. Unngå bruk av filter. Bruke minste ISO innstilling.

Forebyggende: Studere brukertester på internett, og invester optikken deretter.

Bildekritikk: Bra bilder uten å være fotokunst, noen fotografiske eksperimenter med dybdeskarphet, og det er bra. Du bør bruke slike eksperimenter aktivt i stort sett alle bilder. hva ønsker du å formidle: Eksempel helikopter på oppstillingsplattform. Trenger vi å se et parkert fly i bakgrunnen skarpt. Eller flyet på innflyging? Nei, det blir for mange forstyrrende elementer i bildet. Ved å bruke stor blenderåpning, altså laveste brukbare f-tall kunne bildet blitt begrenset til 1 skarpt helikopter og et mer uskarpt, og resten et "blur" optimalt sett. Nå bør du kanskje fjerne hele bakgrunnen.

Optikk har ofte best kvalitet på et trinn nedblending, eller ned til f8.

Ved stort behov for isolering av motiv kan en bruke full blenderåpning. Ved behov for stor dybdeskarphet i bildet må en selvfølgelig prioritere anderledes. Dette gjelder spesiellt ved makrofotografering. Proffoptikk har ofte stor blenderåpning, altså også høyt lysinntak i linsene, noe som gir mulighet for fotografering med lav ISO, og i dårlig lys med høy ISO, og prioritering av bokeh (liten dybdeskarphet).

Vil si at eksemplene med helikopter var eksemplarisk klare og bra. Tenk gjerne flere vinkler og vær nøye med bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...