Gå til innhold

La oss ta bilpolitiken en gang for alle


Anbefalte innlegg

Det var godt å høre. Det må da være lov å leve. Noen liker å kjøre bil, noen liker å sitte på pcen. Noen liker faktisk begge deler ;)

Virker som magicus ikke tåler at folk er forskjellige.

5956607[/snapback]

Herre min skaper, det handler ikke om hva du synes er gøy eller digg eller hva du synes er er å leve. Det handler om at bilkjøring er forurensende, både lokalt og globalt. I den konteksten er hva du liker rimlig uinteresant.

5957877[/snapback]

Og i det lyset er det helt meningsløst å ha avgifter basert på vekt, HK og motorstørrelse. Unntatt for å sope inn penger, uavhengig av miljøeffekt.

5957895[/snapback]

Heilt enig i det. Men nå skal vel dette forandres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette beviser vel hvor mye en trenger å bedre kollektivtilbudet.

5957630[/snapback]

Er absolutt for å bedre kollektivtilbudet, men føler at det innenfor Oslo er bra nok til at flere kunne benyttet det (ved større behov, vil nok flere ruter settes inn). Allikevel velger mange bilen, med den følge at de bruker lenger tid på jobb, forurenser mer, må bruke penger på bom og parkering, må lete en evighet etter parkeringsplass, skaper potensielt flere farlige situasjoner, er med på å danne trafikkaos og køer for seg selv og andre, er til ulempe for astmatikere og de som bor ved veien... osv... Det er DISSE bilistene jeg vil til livs.

 

Det kan nevnes at jeg bodde ganske langt unna skolestedet, og av den grunn dårlig kollektivforbindelse. Merk at bussturen tok nesten halvannen time.

5957832[/snapback]

 

Billigere og bedre biler, bedre parkeringshus etc er også tiltak som vil redusere forrurensningen.

 

Hvordan det er i Oslo kan jeg ikke uttale meg om, men her i Trondheim er kollektivtilbudet til tider godt, og til tider horribelt. Spesielt i rushtiden på vei ut av byen er bussene alltid stappfulle. Her går det busser hvert 20. min.

 

Jeg skulle likt å se f.eks. dorsjer blitt billigere. Det var et forslag jeg likte veldig godt.

Lenke til kommentar
Jeg skulle likt å se f.eks. dorsjer blitt billigere. Det var et forslag jeg likte veldig godt.

5958100[/snapback]

Det vil jo ikke bedre ting så veldig. En drosje skaper like mye trafikk og forurensing som en bil. Eneste som bedrer seg, er jo parkeringssituasjonen.

Billigere og bedre biler, bedre parkeringshus etc er også tiltak som vil redusere forrurensningen.
Nye biler forurenser mindre enn eldre biler, men trafikken bedres ikke. Og så lenge antall biler øker, vil forurensingen også øke samme hvor mye bedre bilene blir på utslipp. Parkeringshus bedrer kun parkeringssituasjonen og det ekstra som bilene slipper ut når de leter etter parkeringsplass. Hovedtrykket på forurensingen er når man kjører til og fra jobb... i kø... mens bussene farer forbi i kollektivfeltet. Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Jeg skulle likt å se f.eks. dorsjer blitt billigere. Det var et forslag jeg likte veldig godt.

5958100[/snapback]

Det vil jo ikke bedre ting så veldig. En drosje skaper like mye trafikk og forurensing som en bil. Eneste som bedrer seg, er jo parkeringssituasjonen.

 

Drosje vil fungere som en mye mer fleksibel "buss". Det vil skape mindre forrurensing, da en drosje vil kunne kjøre flere personer til forskjellige plasser og vi får mindre trafikk hvis det er fler som velger drosje. Parkering og trafikk vil bedre seg. Drosjene er jo så å si ute å kjører hele tiden uansett, hvorfor ikke la alle utnytte seg av tilbudet?

 

Billigere og bedre biler, bedre parkeringshus etc er også tiltak som vil redusere forrurensningen.
Nye biler forurenser mindre enn eldre biler, men trafikken bedres ikke. Og så lenge antall biler øker, vil forurensingen også øke samme hvor mye bedre bilene blir på utslipp. Parkeringshus bedrer kun parkeringssituasjonen og det ekstra som bilene slipper ut når de leter etter parkeringsplass. Hovedtrykket på forurensingen er når man kjører til og fra jobb... i kø... mens bussene farer forbi i kollektivfeltet.

5958161[/snapback]

 

Det samme gjør drosjer og el-biler også.

 

Nå sa jeg heller ikke at trafikken ville bli bedre. Jeg skrev forrurensningen. Virket som om dette var et viktig poeng både for deg og andre.

Lenke til kommentar

Ja, forurensning er et viktig punkt, men tror du virkelig flere og flere vil gå sammen om drosje? Kan man da ikke heller dele bil? Er ikke så mange som gidder det i dag.

 

Større bruk medfører større antall drosjer også, så argumentet om at de uansett er ute og kjører hele tiden holder ikke, ettersom økt etterspørsel fører til flere drosjer og altså flere biler.

 

Og jo flere drosjer som kjører i kollektivfeltet, jo mer trykk vil det bli på dette feltet også...

Lenke til kommentar
Ja, forurensning er et viktig punkt, men tror du virkelig flere og flere vil gå sammen om drosje? Kan man da ikke heller dele bil? Er ikke så mange som gidder det i dag.

 

Funket fint her i Trondheim, da det ble lov å kjøre i kollektivfeltene etter et tidspunkt (husker ikke helt hvordan dette hang sammen) hvis det var flere enn 2 i bilen.

 

Større bruk medfører større antall drosjer også, så argumentet om at de uansett er ute og kjører hele tiden holder ikke, ettersom økt etterspørsel fører til flere drosjer og altså flere biler.

 

Jeg mener det er alt for svart/hvitt å se på det slik. Det handler om at en utnytte de drosjene som er i drift først og fremst. På samme måte som at det er ønskelig å utnytte bussene som går daglig.

 

Og jo flere drosjer som kjører i kollektivfeltet, jo mer trykk vil det bli på dette feltet også...

5958364[/snapback]

 

Men mindre som kjører i det andre feltet..

Lenke til kommentar
At ikke 30 stk tar bussen klokken 23 er ikke statens problem.

 

Og nå er det heller ikke i disse tidene at problemet med antall biler på veien er et problem, det er i rushtiden at det er mange biler på veien og forurenser. Og det er altså i disse periodene det er vitkig at kollektivtilbudet er sterkt.

 

Catch my drift?

5956146[/snapback]

Mnge kunne klart seg uten bil i rushtiden. Men de må allikevel ha bil for å komme seg på hytta i helgene, frakte unger og seg selv hit og dit på dag og kveldstid. Dermed er det slik at hvis folk skal droppe bilen, så må det finnes et kollektivtilbud også på kvelden og natta, og det må gå slik at folk ikke trenger traske lange avstander, eller stå ute og hutre og fryse i halvtime eller time for å komme seg hjem. Men å drive å kjøre rundt med nesten tomme, eller helt tomme busser, er sløsing, ulønnsomt og det forurenser. Dermed foreslår jeg et alternativ.

 

Men jeg tror som sagt det verken vil bli sponsing av drosjeturer, eller komme flere busser om nettene. Dermed vil folk være avhengig av å fortsatt ha bil og opprettholde nogen lunde fleksibilitet. Og avgiftsøking vil bare ramme de fattigste som blir tvunget til å oppgi fleksibiliteten. mens de som har råd, de vil fortsette å prioritere bil og fleksibilitet. Tid er en av vårt samfunns største mangelvare.

Lenke til kommentar
Jeg skulle likt å se f.eks. dorsjer blitt billigere. Det var et forslag jeg likte veldig godt.

5958100[/snapback]

Det vil jo ikke bedre ting så veldig. En drosje skaper like mye trafikk og forurensing som en bil. Eneste som bedrer seg, er jo parkeringssituasjonen.

5958161[/snapback]

Poenget er at hvis man får økt fleksibilitet uten å måtte ha bil, så kan flere kvitte seg med bilen. Og når man kvitter seg med bilen, så bruker man kollektivtrafikk oftere.

 

Største grunnen til at folk har bil er for å kunne være fleksible og spare tid.

 

Mitt forslag er at på dagtid kan man da øke antall avganger med regulær kollektivtrafikk. På kveldstid kan man kompensere med billige drojser, slik at folk slipper å stå og vente lenge på kollektivtrafikk, og slik at vi slipper å ha busser som kjører rundt nesten uten passasjerer. Jeg har slev opplevd flere ganger å være eneste passasjer om bord i en buss. Og da er det ikke marked for flere avganger. Allikevel er fleksibiliteten og effektiviteten så dårlig med kollektivtrafikk at jeg også hadde kjørt bil om jeg hadde råd.

 

Mitt poeng er at man har et catch 22 her. Flere avganger må til for at fleksibiliteten skal være god nok. Men det er for få brukere til at flere avganger er noe vits. Alternativ: subsidiert drosje på aktuelle tidspunkt.

Lenke til kommentar

Litt off topic, men igjen litt relevant

I Berlin og andre storbyer i Tyskland foregår det nå prosjekter med dynamiske bussruter ved å velge holdeplassen du skal til ifra der du står og venter. Ut ifra det så skal bussjoføren som har rute dit svippe innom lommen asap for å plukke opp passasjeren.

Genialt system i storbyer, men har ikke forstått helt hvordan bussene skal da kjøre rundt. De kan jo ikke kjøre på kryss og tvers. Men her er det sikkert en ordning der og.

Lenke til kommentar
Mitt forslag er at på dagtid kan man da øke antall avganger med regulær kollektivtrafikk. På kveldstid kan man kompensere med billige drojser, slik at folk slipper å stå og vente lenge på kollektivtrafikk, og slik at vi slipper å ha busser som kjører rundt nesten uten passasjerer.

5958806[/snapback]

Jeg tror jeg er enig. Et annet forslag, som nok vil overlappe drosjetilbudet noe, men også dekke et annet behovsfelt, er å ha bilparker hvor man abbonerer på en biltjeneste og via den kan plukke med seg en bil om man skal på hytta eller besøke bestemor og bestefar i Tjøme eller noe annet som ikke kan dekkes effektivt av buss eller drosje.

 

Det finnes allerede slike tjenester som ifølge brukerne fungerer ganske bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...