Gå til innhold

La oss ta bilpolitiken en gang for alle


Anbefalte innlegg

Det evig store spørsmålet; Trenger vi bil eier å betale så mye avgifter som vi gjør?

 

Etter å ha betalt så mye avgifter som jeg har gjort på 1 år sitter jeg igjen med en følelse at jeg er lurt. Er det bare meg eller?

 

Jeg har betalt:

-Årsavgift (tidligere kjent som veigavgift)

-Bompenger (som nå politikere vil ha det dobbel antall av, se diskusjon på tv2 strax)

-Dyr bensin (som egentlig ikke var så dyr iforhold til lønn til resten av europa)

-Massiv omregistrerings avgift for et stykke pappir arbeid gjort på drøye 20 minutter

 

Sikkert flere avgifter her som jeg har glemt.

 

Bare bilturen til jobb føles som en stor rallytur fordi vi har så dårlige veier....

 

Typiske eksempler:

 

-Sprekk i veien

-Hull i veien (har brent meg her, felger tåler vist ikke alt)

-Skeiv vei

-Farlig og slitte veier

 

Så hvor mye kan man finne seg i?

Finnes det andre måter å løse disse problemene på en hva staten har lagt opp til i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med at vi har europas (eller var det verdens) billigste bensin blir vel noe feil. Mye av den "høye" lønna vi har går jo med til nettopp veiavgift, bompenger, mat, kloakk, you name it.. og alt det der er ikke akkurat billig i norge. Når bensinen nå vistnok skal opp til >15kr. og bomstasjonene dobbles så kommer jeg til å bli kjørende på min gamle 125ccm som spyr ut olje og gasser så det renner av den. Forurenser som F"#! men bruker mye mindre på mila enn bilen min, og går gratis gjennom bomstasjoner. :)

Lenke til kommentar

I Sverige kan man få en Volvo V70 med 300 hk og 4wd til rundt 500.000 kr, i Norge må man opp i en million for å få en slik bil.

 

Veiene i Norge er en annenrangs parodi på en gjennomsnittlig europeisk vei, og av den grunn blir fartsgrensene fryktelig lave. Det er bomringer over alt, og mens norske politikkere gnir seg i hendene, mens de lopper bilist for bilist for penger, blir ingen av pengene fra bomringene brukt på veier. Vi bør ha veier som kan klare minst 130 km/t. Er på ingen måte for å heve fartsgrensene på dagens veier.

 

Vi befinner oss desverre i et av verdens mest avgiftskåte land...

Lenke til kommentar

Et annet problem i dag er de stor avgiftene på særlig nye biler, noe som fører til at bilparken skiftes ut saktere enn den ellers ville ha gjort, med de "problemer" det fører med seg.

 

Jeg er selv ikke så veldig glad i teoretiske løsninger som skal redde verden, men har stor tro på at markedet og fullt gjennomførte privatiseringer vil medføre en like god om ikke bedre løsning enn i dag.

Lenke til kommentar
Et annet problem i dag er de stor avgiftene på særlig nye biler, noe som fører til at bilparken skiftes ut saktere enn den ellers ville ha gjort, med de "problemer" det fører med seg.

 

Jeg er selv ikke så veldig glad i teoretiske løsninger som skal redde verden, men har stor tro på at markedet og fullt gjennomførte privatiseringer vil medføre en like god om ikke bedre løsning enn i dag.

5951400[/snapback]

 

Faktisk er den rumenske bilparken nyere enn den norske. For en årslønn i Norge får man en standard A4-bil, med 5 seter, og motorer på mellom 1,6, og 1,8 liter. For en årslønn i USA får man en Corvette.

Lenke til kommentar

Mange dødsulykker hadde vært ungått om veiene våre hadde vært etter europeisk standard. Men sosialistene vil heller ha tusen milliarder på bok, enn å bruke noen kroner for å redde liv. (Arbeiderpartiet har hatt regjeringsmakten i mange mange år). De vil heller øke avgiftene slik at den vanlige mann i gaten hverken har råd til å eie eller bruke bil. Så kan sosialistene sitte og godte seg med oljefondet sitt. Og denne regjeringen gikk til valg på solidaritet...

Lenke til kommentar
Et annet problem i dag er de stor avgiftene på særlig nye biler, noe som fører til at bilparken skiftes ut saktere enn den ellers ville ha gjort, med de "problemer" det fører med seg.

 

Jeg er selv ikke så veldig glad i teoretiske løsninger som skal redde verden, men har stor tro på at markedet og fullt gjennomførte privatiseringer vil medføre en like god om ikke bedre løsning enn i dag.

5951400[/snapback]

 

Faktisk er den rumenske bilparken nyere enn den norske. For en årslønn i Norge får man en standard A4-bil, med 5 seter, og motorer på mellom 1,6, og 1,8 liter. For en årslønn i USA får man en Corvette.

5951426[/snapback]

 

Bra! skattelegg bil og bilkjøring. Det sparer miljøet samtidig som staten får penger fra de ressurssterke(nemlig de som har råd til bil) Jo dyrerer og bedre bil du har råd til jo mer skal staten ha.

Eg syns det er bra. Har ikke bil sjøl da og kommer sikkert ikke til å få det heller siden det er så dyrt. Men dere med peng som liker å kjøpe dyre og raske biler skal betale dyrt til staten for det.

På denne måten kan vi ivareta velferdsstaten samtidig som skattepresset på de med lav inntekt kan bli mindre. :thumbup:

Lenke til kommentar

De som blir straffa er de med dårlig råd som blir nødt til å leie leilighet langt ute på bygda (for dyrt i byen) hvor det knapt går busser/tog/trikk. De må så kjøpe en 1982 Ford Escort som bruker 2 liter på mila og like mye olje, for så å kjøre gjennom 15 bomstasjoner hver dag på vei til en jobb hvor de tjener en luselønn som skal mette to voksne og evt. en liten unge.

 

De med penger i ræva kjøper seg bensingjerrige biler som tåler en sprekk i vegen og som de ikke blir drept momentant i om de kjører utfor i over 30km/t.

 

Edit: Avgifter på spreke sportsbiler/SUV-er etc. er en annen ting da dette er ting jeg ser på som luksus.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Jeg håper jeg lukter ironi?

5951572[/snapback]

nei... :ermm:

5951640[/snapback]

 

Latterlige ord du kommer med deg som heldigvis veldig få er enige med deg om.

 

 

La oss snakke litt om den nybil avgiften...

 

Her blir bilden dyrere ettersom hvor mye krefter som finnes under panseret.

Hva med heller å legge avgiften på hvor mye bilen forrurenser? Desto mindre eksos den spyr ut, desto billigere blir det?

Lenke til kommentar

Burde heller straffe seg å kjøre gamle biler spørr du meg. Her snakker magicus om å spare miljøet. Hvilken bil vil være mest miljøvennlig? En -85 Opel Record eller en -06 Audi A4? Hvilken bil vil være tryggest å kjøre, både for sjåføren og personene rundt han i trafikken?

 

Vidre snakker magicus om at siden han ikke har bil, fordi det er så dyrt. Ja, det er dyrt, magicus. Men spør deg selv; Hva er det som koster? Å kjøpe selve bilen eller holde den i drift, betale avgifter og avgiftbelagt bensin? Vidre tror jeg du overvurderer "dere med peng". En gjennomsnittsfamilie trenger som regel 2 biler, da det er vanlig at begge foreldre er i jobb og det er få som er heldig nok til å bo med gå/sykkelavstand til jobben. Å avgiftsbelegge bil enda mer vil kun ramme ola nordmann, ikke de på "toppen".

Lenke til kommentar
Burde heller straffe seg å kjøre gamle biler spørr du meg. Her snakker magicus om å spare miljøet. Hvilken bil vil være mest miljøvennlig? En -85 Opel Record eller en -06 Audi A4? Hvilken bil vil være tryggest å kjøre, både for sjåføren og personene rundt han i trafikken?

 

Vidre snakker magicus om at siden han ikke har bil, fordi det er så dyrt. Ja, det er dyrt, magicus. Men spør deg selv; Hva er det som koster? Å kjøpe selve bilen eller holde den i drift, betale avgifter og avgiftbelagt bensin? Vidre tror jeg du overvurderer "dere med peng". En gjennomsnittsfamilie trenger som regel 2 biler, da det er vanlig at begge foreldre er i jobb og det er få som er heldig nok til å bo med gå/sykkelavstand til jobben. Å avgiftsbelegge bil enda mer vil kun ramme ola nordmann, ikke de på "toppen".

5951755[/snapback]

 

Miljøet er selvfølgelig viktig og biler som ikke ivaretar hensynet til miljøet blir vel avskiltet på eu-kontroll? ikke vet eg..

å si at den gjennomsnitlige familie trenger 2 biler er bare tøv. Buss er det beste alternativet til bil og jo flere som dropper bilen, jo billigere blir bussen, jo oftere går den og jo flere steder går den. enkel tilbud og etterspørsel filosofi!

Dessuten er ikke en bil bare en bil i dag. Det er ett status symbol og rikingene (eller wannabe rikingene) pøser ut penger bare for å få en fin saab eller bmw mercedes etc. Syns de som kjøper slike biler for status fortjener det ekstra godt å bli skattelagt. En wolkswagen eller en enkel japansk bil holder lenge til alles behov.

Lenke til kommentar
Miljøet er selvfølgelig viktig og biler som ikke ivaretar hensynet til miljøet blir vel avskiltet på eu-kontroll? ikke vet eg..

 

EU-kontroll er vel strengt tatt kun om bilen er kjørbar.

 

å si at den gjennomsnitlige familie trenger 2 biler er bare tøv. Buss er det beste alternativet til bil og jo flere som dropper bilen, jo billigere blir bussen, jo oftere går den og jo flere steder går den. enkel tilbud og etterspørsel filosofi!

 

Er vel på tide å fikse kollektivtilbudet da? De klager i Oslo, i Trondheim og garantert veldig mange andre også. Er forresten ikke alle familier som bor i nærheten av et såpass fungerende kollektivtransport som gjør det til et reelt alternativ. Her hvor jeg er det ikke uvanlig at mange pendler ukesvis, bor i byen i uka og drar hjem i helgene til kone og barn.

 

Dessuten er ikke en bil bare en bil i dag. Det er ett status symbol og rikingene (eller wannabe rikingene) pøser ut penger bare for å få en fin saab eller bmw mercedes etc. Syns de som kjøper slike biler for status fortjener det ekstra godt å bli skattelagt. En wolkswagen eller en enkel japansk bil holder lenge til alles behov.

5951829[/snapback]

 

Hva kan du si hva andre personers behov er? Hvordan kan du sette en standar for hva en barnefamilie krever av en bil? Eller hva enemoren krever? Eller hva studenten krever? Dette er rent tøv. Folk har forskjellige krav til hva en bil skal kunne gjøre for de. Noen familier har mange barn, andre har få. Noen drar ofte langt når de skal besøke familien sin og trenger mye plass til bagasje, andre krever lite bagasjerom.

 

Bil er for all del ikke et statussymbol idag! Bil er en nødvendighet for veldig mange. For noen er det status å kjøpe en finere bil, men for ola nordmann er det rett og slett nødvendig for å fungere i et samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...