Gå til innhold

Hvor mye vann/høyde skal til for å drive 1000W?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, det var jo et skikkelig billig aggregat. Finner fint lite interessant når jeg googler "norgesaggregatet", hadde vært hendig å se om noen har erfaring med dette.

 

 

edit: Ser nå at det kun gjelder som "nattåpenttilbud" på én spesifikk butikk i Trondheim. Dessverre.

Endret av el_cash
Lenke til kommentar

Bensin aggregat kan ikke sammenlignes med mer miljøvennlige alternativer når det gjelder pris og det skal brukes en del.

 

Når det gjelder diesel blir det litt bedre.

Følgende aggregat koster 6000kr: http://www.deal.no/produkt.cfm?id=70718

Det bruker 1 liter diesel i timen. Ved å bruke det 12 timer i døgnet, 30 dager i året og man får diesel til 7kr/L blir dette 2500kr/året.

Totalt på 10år blir dette 30 000 + batterier o.l. som slett ikke er så værst. (Riktignok må det bæres 360liter med diesel til aggregatet i året i tillegg til en del gass som skal brukes...)

 

Men kanskje ett alternativ: Hva om man demonterer ett slikt aggregat i 2-3000-kroners klassen og setter på en vannmølle (og muligens ett gear)? Som f.eks dette: http://www.deal.no/produkt.cfm?id=70717

 

Med en effektivitet på 50% trengs det 4000"Watt med vann"

Omregnet blir dette ca 21kg vann pr sekund 20meter ned.

(21*20*9.81)/1 = 4120W

 

Økonomisk blir regnestykket da slik:

Bensinaggregat 3000kr, litt mekking sveising osv 1000kr, rør 50m*50kr/m=2500kr i tillegg batterier, omformere +++

-------------------------------------------------

Tilsammen under 10 000kr, og dette vil nok vare lenge. Litt mer vedlikehold enn med diesel, men man slipper å helle diesel, og man slipper støy.

Lenke til kommentar

Kan jo sette opp en vindmølle også, som backup. Det er jo ikke miljøfiendlig? Det er vel ikke så vanskelig å bygge heller, i forhold til vannkraftverket. Det blir vel samme prinsippet?

Koster kansje litt, hvis du skal ha en ordentlig propell, men det burde jo funke.

Lenke til kommentar
Kan jo sette opp en vindmølle også, som backup. Det er jo ikke miljøfiendlig? Det er vel ikke så vanskelig å bygge heller, i forhold til vannkraftverket. Det blir vel samme prinsippet?

Koster kansje litt, hvis du skal ha en ordentlig propell, men det burde jo funke.

6060311[/snapback]

Vindmølle funker bra, en mølle til 5-8000kr gir ofte 300-500W men pga beliggenheten til hytten passer det ikke så bra da det blåser lite der.

http://alternativenergi.no/

Lenke til kommentar

Jeg har fått ganske mange tips her. Tror jeg kommer til å prøve noe av dette i sommer, bare for å se.

Har en gård/sommersted som det passer fint å teste sånne ting. Ganske store vannfall (evt. grave til et) og masse vind.

Hadde vært gøy å prøve, og enda gøyere om det faktisk hadde spart en del penger. :)

Takk for linken Kong Basse

Lenke til kommentar

Biodiesel er muligens mer miljøvenlig i et større perspektiv, men det lager fortsatt en del støy. Og det trengs også i det tilfellet mange hundre liter....

 

Tror jeg går for vann som jeg tenkte på i utgangspunktet.

Men tror jeg får litt probb med turtallet på dynamoen, er nok litt forskjell der og på vannmøllen jeg har tenkt ut...

Lenke til kommentar

Vel; det bør ikke være umulig å lage et lite vannkraftverk selv. Turbindelen blir nok den vanskeligste å lage til, men det bør vel kunne gjøres.

 

Rørledninger for å få fall på vannet og slikt er vel stort sett en gjør-det-selv løsning. For den saks skyld kan sikkert nedløpsrør brukes, men jeg ville kanskje satt på et grovfilter og en avlastningsventil, for å beskytte turbinen.

 

Turbinen vet jeg ikke om finnes, om den må lages til av noe vifte/propeller, eller hva som kan gjøres der. Men det burde la seg gjøre. Evt trenger det ikke å være en turbin, det burde gå utmerket å bruke en pumpe i revers (enten girpumpe eller en "vane pump".

 

Generatoren kan lages selv av en viftereim og en normal likestrøsmgenerator på 14 eller 28v. Vil anbefale en børsteløs generator, da disse krever mindre vedlikehold. Hvis driften skal være kontinuerlig kreves det ikke noe batteri, men det vil vel ikke være så dumt med tanke på å starte generatoren hvis den skulle miste feltspenningen av en eller annen grunn. Vet ikke om det har noe for å seg å inkludere en litt kraftig kondensator for å glatte signalet.

 

Enten kan likespenningen brukes direkte, eller så kan en billig inverter gjøre susen. En solid-state inverter krever minst vedlikehold men takler noe begrensede strømmengder, så en rotary inverter kan være noe å vurdere.

 

Men dette er absolutt et gjennomførbart prosjekt!

Lenke til kommentar

bfisk: Hvor mye strøm tror du en "normal" generator kan produsere? .Jeg antar du mener en vanlig bil generator... Du har vel ikke noen tips om hvilke generator som kan gi nok strøm?

 

Ved å bruke vanlig 2 toms nedløps rør eller event 4 toms rør mesteparten av stykket og en eller annen insnervring til 40mm eller noe slikt burde også gjøre at man ikke mister energi pga friksjon i røret, siden vannet da beveger seg ganke sent mesteparten av stykket.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

En tanke kan være å koble vanntilførselen til huset hjemme til en liten generator som driver f.eks lyskursene i huset.

 

Siden det ikke er mengdemåler på vannet så er det bare å kjøre det gjennom generatoren og rett i avløpet.

 

Men på den annen side, hvis for mange prøver dette så vil det fort bli dårlig med vann :tease:

Endret av raptorse
Lenke til kommentar
En tanke kan være å koble vanntilførselen til huset hjemme til en liten generator som driver f.eks lyskursene i huset.

 

Siden det ikke er mengdemåler på vannet så er det bare å kjøre det gjennom generatoren og rett i avløpet.

 

Men på den annen side, hvis for mange prøver dette så vil det fort bli dårlig med vann  :tease:

6970146[/snapback]

 

 

Leste om noen som faktisk prøvde dette en gang. Tror energiutbyttet var 0,8 Amph. Tror det er ca. 8-9 watt (tommelfingerregel) Mange har jo pumpe for å få vanntrykk (liten vits i dette da!), og mange har vannmagasiner for å deponere vannet (som isåfall måtte ligge enda høyere oppe for å få et godt nok vanntrykk). Så hvis man ser bort fra sløsing med drikkevann tror jeg energiutbyttet av dette er forsvinnende lite.

 

Driver også å planlegger hytte. Tror jeg kommer til å satse på en kombinasjon av solceller og vannkraft fra en bekk. Bekken har desverre veldig variabel vannstand.

Driver å ser på muligheten å lage noe selv, eller i verste fall kjøpe en 12 V mikro vannkraftsturbin. Et tysk firma lager en modell som ser interesannt ut: www.phocos.de Velg "Products" og deretter "Power generation"

Men ville ha vært mest kult å lage dette selv.

Lenke til kommentar

Her har jeg 1 1/4 toms rør inn på huset med 10 kg trykk før reduksjonsventilen så jeg tror det skulle blitt bra fart på sakene da dette tilsvarer et fall på ca 100 meter :thumbup:

 

Noe som kan være aktuelt for folk som bor i blokk og har varmtvann i husleien er å koble på en radiator til varmvannet og så rett i sluken :dribble:

 

Hvis det var jeg som skulle ha strøm på en hytte så ville jeg enten kun kjøpt et dieselaggregat med fjernstart eller solcellepanel med mange batteri og koble til 230V vekselretter for bruk på 230V utstyr, lys ville jeg kjørt på 12V :thumbup:

 

 

 

(0,8A x 230V = 184W)

Endret av raptorse
Lenke til kommentar
Her har jeg 1 1/4 toms rør inn på huset med 10 kg trykk før reduksjonsventilen så jeg tror det skulle blitt bra fart på sakene da dette tilsvarer et fall på ca 100 meter :thumbup:

 

Noe som kan være aktuelt for folk som bor i blokk og har varmtvann i husleien er å koble på en radiator til varmvannet og så rett i sluken  :dribble:

 

Hvis det var jeg som skulle ha strøm på en hytte så ville jeg enten kun kjøpt et dieselaggregat med fjernstart eller solcellepanel med mange batteri og koble til 230V vekselretter for bruk på 230V utstyr, lys ville jeg kjørt på 12V :thumbup:

 

 

 

(0,8A x 230V = 184W)

6972297[/snapback]

 

wow, jeg faktisk ikke klar over at trykket var så høyt. Her hvor jeg bor virker det som om det er mye lavere, men kanskje jeg har en feiljustert reduksjonsventil..

100 m fall med 10 kg trykk, da begyner det jo å monne! Men hvorfor er det ingen som gjør det da?

 

(Det med 0,8 amp: Jeg tenkte på 12 V !)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Tja, teoretisk skulle det gå ann å regne det ut med mgh, dvs massen til vannet ganget med gravitasjonskonstanten ganget med fallhøyden - dette vil gi deg energien som ligger i å slippe m kg vann h meter ned. Så dersom du slipper 50 kg vann (50 liter) vann ned ett fall på 10 meter hvert sekund, så har du et (maksimalt teoretisk) energiutbytte på (50*10*9.81)/1 = 4905 W.

 

Har hørt at kommersielle vannkraftverk er oppe i 90% effektivitet eller noe. Om dette gjelder kraftverket som en helhet eller bare selve generatoren, vet jeg ikke.

hvis du bruker en godt konstruert vannpumpe av sentrifugaltypen så har jeg kommet frem til at ca 55% total virkningsgrad inkl. asynkron generator er realistisk. Hvis noen har spørsmål om dette demaet, som jeg synes er veldig interesant, så kan du ringe 900 61191

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...