MrAHB Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 100A er jævlig mye strøm... Har et sett med 100A (eller var det 50A?) 12V kabler i båten for å drive en vinsj, det er to kabler hver vei, hver av dem på tykkelse med en grei tommel... 6007196[/snapback] Sef er 100A (1200W v/ 12V) utrolig mye strøm, derfor er det en fordel at batterier og 230V omformer står like i nærheten av dynamo. Noen som har peil hvor man får tak i dynamo e.l.? Hvor mye strøm kan en typisk lastebil-dynamo levere? Kanskje det hadde vært en fordel med flere enda mindre kraftverk (f.eks 3 stk på 500W), men da måtte man hatt ett styresystem som styrte når hva skulle slå inn, finnes noe slikt som passer i denne sammenheng? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Hvorfor tre kraftverk? Er det ikke da bedre å lage lenger fallhøyde, slik at du får høyere trykk => høyere effekt i en stor turbin? Hvorfor skal du ha 230V? Du kan få det meste utstyr til 12 eller 24V (biler og de fleste båter 12V, lastebiler 24V) - mye går på begge spenninger, og slik slipper du å konvertere fram og tilbake. Dersom du bruker vannkraftverk trenger du vel heller egentlig ikke batterier - bruk dette dersom du bruker vind eller sol til å genere. Selvfølgelig, generer du 230V direkte, bruker du 230V hele veien. Men 230V vekselstrøm er litt vanskelig å lagre... Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Du slipper jo mye av de svære strømmene hvis du omformer til 230V da Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Hvorfor tre kraftverk? Er det ikke da bedre å lage lenger fallhøyde, slik at du får høyere trykk => høyere effekt i en stor turbin? Tenkte selvsagt å bruke hele fallet uansett, men tenkte på kanskje det var bedre med 3 tynne rør på f.eks 40mm, fremfor ett stort på 75mm. Flere har anbefalt a bruke diesel agregat (eller bensin), og dette er jo ikke særelig miljøvenlig (hvilket jeg synes er viktig). For det førest bråker det mye, så er det litt eksos, og til sist kommer global forurensing. Det er jo viktig at alle muligheter blir vurdert, så hvordan kan diesel konkurrere økonomisk sett? Regner med man får ett bra agregat for mellom 5 og 10 lapper, så invisteringen er mye mindre, men hva med driften? Hvor mange watt får man ut av en liter diesel? Endret 29. april 2006 av Kong Basse Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Det var ikke så lett å finne på nettet, men med litt rask hoderegning fant jeg ut at Generator Joe's 2.7kW aggregat (http://www.generatorjoe.net/SpecSheet.asp?ID=1506) bruker ca 1 liter pr kWh ved full effekt... Jeg er ikke helt oppdatert på grønndieselprisen, men en 6-7-8 kr pr liter kanskje? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Hvorfor tre kraftverk? Er det ikke da bedre å lage lenger fallhøyde, slik at du får høyere trykk => høyere effekt i en stor turbin? Tenkte selvsagt å bruke hele fallet uansett, men tenkte på kanskje det var bedre med 3 tynne rør på f.eks 40mm, fremfor ett stort på 75mm. Flere har anbefalt a bruke diesel agregat (eller bensin), og dette er jo ikke særelig miljøvenlig (hvilket jeg synes er viktig). For det førest bråker det mye, så er det litt eksos, og til sist kommer global forurensing. Det er jo viktig at alle muligheter blir vurdert, så hvordan kan diesel konkurrere økonomisk sett? Regner med man får ett bra agregat for mellom 5 og 10 lapper, så invisteringen er mye mindre, men hva med driften? Hvor mange watt får man ut av en liter diesel? 6010292[/snapback] Seriøst - jeg er også opptatt av miljø og slikt, men om du bruker et diselagregat noen få døgn tilsammen på hytta for å se på tv om kvelden, så detter ikke himmelen ned av den grunn. Ang. bråk - iom at du ikke har strøm, anntar jeg at du ikke er så veldig trangbodd mtp. naboer. Kansje rett og slett ha noen meter ledning og bære agregatet 20 meter bort? Ettersom lyd avtar omtrent som 1/r², så skulle avstand være en veldig effektig lydisoloasjon. Forøvrig: Vannkraft er heller ikke dirkete uskadelig for miljøet. Tror faktisk et diselagregat noen timer om dagen de dagene du er der vil være langt mindre miljøskadelig enn et permanent vannkraftverk, og langt mindre vedlikehold. Bare tenk på all bensinen/diselen du bruker for å komme deg opp dit! Eneste problemet er at da må du slepe noen kanner disel inn dit når du skal på hytta => mer å bære på. Men parafinlamper og sosial kos uten el er da ikke så ille det heller? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 kyrsjo: Du har rett i at miljøaspete kanskje blir litt feil, men støy på hytten blir jo ikke helt det samme. Når det gjelder "ett par kanner diesel" tok jeg ett regnestykke som jeg ikke helt likte... Det var snakk om 1 liter pr KW Om jeg bruker 20KW i døgnet og er der i 30 dager blir det 600liter.... og dette koster noe slikt som 42000kr på en tiårs periode. (ved 7kr/L dor diesel). Så i tillegg til at det blir mye helling blir det ikke direkte billig heller. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Ok da. Kanskje jeg tok litt feil. Si du har pc med 600W forsyning, TV på ca 100W, og et par sparepærer på 10 W hver. Du har rundt en 7-800W. Syns fortsatt det var i minste laget. Edit: Glemte skjerm til pc-en. 50W til gitt 5993918[/snapback] En PC som bruker 600W Jeg tror du er vill. En høyt spesifisert PC (Da snakker vi RÅ skjermkort i SLI, overklokket intel dobbeltkjerne, 4-5 disker etc) bruker bortimot 300W inni PCen ved full last og rundt 350W eksternt. At PSU'en kan takle inntil maksimalt 600W betyr ikke at den bruker det hele tiden. En mer normal stasjonær spille-PC vil jeg påstå bruker i gjennomsnitt rundt 200-250W inkludert skjerm. 1000W holder altså ganske lenge. Det største problemet er at man kan få problemer med å tilfredsstille en vannkoker (1500-2000W), støvsuger (1000-1800W), mikrobølgeovn (~1000W), komfyr (1000-2000W per plate og 2000W for komfyrdelen), varmtvannstank (~2000W) og sånne ting. Sparepærer bruker rundt 11W så det blir ikke noe problem å ha mye belysning i flere rom samtidig. Hvis man skal være riktig gjerrig på strømmen så kan man bruke LED-baserte 12V spotlights. De finnes men er foreløbig veldig dyre, ca 100 kr/stk. Slike spot passer inn i eksisterende sokler til spots og bruker så lite som 1-2W. Med andre ord har man mulighet for 50-100 spots på en eneste 105W-trafo uten å overbelaste noe. Den lave varmeutviklingen gjør det også mulig å integrere de i isolerte tak uten brannfare. Endret 1. mai 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Ok da. Kanskje jeg tok litt feil. Si du har pc med 600W forsyning, TV på ca 100W, og et par sparepærer på 10 W hver. Du har rundt en 7-800W. Syns fortsatt det var i minste laget. Edit: Glemte skjerm til pc-en. 50W til gitt 5993918[/snapback] En PC som bruker 600W Jeg tror du er vill. En høyt spesifisert PC (Da snakker vi RÅ skjermkort i SLI, overklokket intel dobbeltkjerne, 4-5 disker etc) bruker bortimot 300W inni PCen ved full last og rundt 350W eksternt. At PSU'en kan takle inntil maksimalt 600W betyr ikke at den bruker det hele tiden. En mer normal stasjonær spille-PC vil jeg påstå bruker i gjennomsnitt rundt 200-250W inkludert skjerm. 1000W holder altså ganske lenge. Det største problemet er at man kan få problemer med å tilfredsstille en vannkoker (1500-2000W), støvsuger (1000-1800W), mikrobølgeovn (~1000W), komfyr (1000-2000W per plate og 2000W for komfyrdelen), varmtvannstank (~2000W) og sånne ting. Sparepærer bruker rundt 11W så det blir ikke noe problem å ha mye belysning i flere rom samtidig. Hvis man skal være riktig gjerrig på strømmen så kan man bruke LED-baserte 12V spotlights. De finnes men er foreløbig veldig dyre, ca 100 kr/stk. Slike spot passer inn i eksisterende sokler til spots og bruker så lite som 1-2W. Med andre ord har man mulighet for 50-100 spots på en eneste 105W-trafo uten å overbelaste noe. Den lave varmeutviklingen gjør det også mulig å integrere de i isolerte tak uten brannfare. 6021196[/snapback] Kan jeg få en link til de spotpærene? Har et skap hjemme med spot'er inni, og alt for dårlig kjøling => spot'ene *smeltet*. Ikke bra i det hele tatt... Hvis man derimot kunne brukt LED-pærer i stedet for übervarme halogen, så hadde jo det vært genialt. Har tenkt på det selv, men aldri sett det. Forøvrig tror jeg nok en PC bruker en del strøm, kommer en god del varmluft ut av siden på min (har utblåsning der, diger bråkevifte bak som blåser inn over hovedkortet...), og brukte 600 mhz'ern som fyring på rommet mitt i vinter... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Kan jeg få en link til de spotpærene?6022683[/snapback] http://www.prolux.no/products.asp?id1=1655&id2=4803 Specs: 1,6W, 12V, 21 LED, pris: 128 kr. Specs: 4,0W, 230V, 21 LED, pris: 195 kr. Begge har en forventet levetid på 50.000 timer. Jeg kunne ikke finne lysstyrken men tipper den er respektabel. Jeg fant linken i denne tråden for en stund tilbake: LED-lamper, hvor blir de av? (OT: Jeg lo godt av den kommentaren din om kremhelikopteret i en annen tråd :!: ) Endret 1. mai 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 1000W holder altså ganske lenge. Det største problemet er at man kan få problemer med å tilfredsstille en vannkoker (1500-2000W), støvsuger (1000-1800W), mikrobølgeovn (~1000W), komfyr (1000-2000W per plate og 2000W for komfyrdelen), varmtvannstank (~2000W) og sånne ting. Jeg har også funnet ut at 1000W burde være greit, og bortsett fra støvsuger (som ikke brukes så mange min om gangen) så går resten av det du nevnte fint på gass. Det som er utfordingen er hvis man om kvelden skal bruke pc, se på tv (event med satelitt eller litt ok lydanlegg) så blir det noen watt. Det som er igjen av mine oprinnelige spørsmål er hva vil prisen være på noe slikt, og hvor kan man få tak i utstyr. Vil det være mulig å lage noe fixt selv? -F.eks med en lastebildynamo koblet til en hjemmelaget vannmølle av alu eller tre? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Jeg har ikke noe svar, men det har kanskje dette firmaet. (epost, telefonnr etc. på siden) Direktoratet for naturforvaltning har noe info om slike kraftverk her. Der står det trolig om regler, konsesjonsvilkår etc. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Blir nok ikke noe konsesjonssøknad på ett kraftverk med 40mm rør. Men siden vi er inne på temaet: Setter du opp en dampturbin drevet av ved og søppel er du miljøvennlig og det er bare å spy ut røyk. Setter du opp ett stort dieselaggregat er det bare å sette i gang, uansett bråk. Har du tenkt å svinge litt av vannet fra bekken din bort i 20meter, så skal du søke konsesjon, for da er du miljøfientlig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Jeg har ikke lest gjennom linken jeg la ut. Jeg tenkte bare at det sto litt regler om hvor man kan bygge (f.eks ikke i nasjonalpark) og at alt under xx kW er konsesjonsfritt, hvordan det er med levering av overskuddskraft til offentlig elnett, muligheter for å søke om støtte osv. Noe sånt. Endret 1. mai 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Kan jeg få en link til de spotpærene?6022683[/snapback] http://www.prolux.no/products.asp?id1=1655&id2=4803 Specs: 1,6W, 12V, 21 LED, pris: 128 kr. Specs: 4,0W, 230V, 21 LED, pris: 195 kr. Begge har en forventet levetid på 50.000 timer. Jeg kunne ikke finne lysstyrken men tipper den er respektabel. Jeg fant linken i denne tråden for en stund tilbake: LED-lamper, hvor blir de av? (OT: Jeg lo godt av den kommentaren din om kremhelikopteret i en annen tråd :!: ) 6023087[/snapback] Takker! Ang. kremhelikopter: Gruppetimer. En eller annen diskusjonsoppgave hvor svaret er ganske opplagt "nei det går ikke, bryter fysisk lover herifra til månen". Så hva gjør man? Man vrir oppgaveteksten til det ytterligste, henter inn forutsettninger som ingen normal person utenfor Blakstad ville tenkt på å gjennomføre, og sier at "men dersom vi hadde gjort sånn og sånn og sånn og sånn, DA hadde det gått.". Godt inspirert etter oppgaver som spør om tullete ting som "hvordan kan man bruke "tidevann" (forskjell i center of mass og center of gravity lager en torque) til å stille inn en værsatelitt slik at kameraet peker mot jorden". Hvor stor skulle den satelitten vært dersom cm og cg skulle vært nevneverdig forskjellige steder? Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Forsøk Solarwall som leverer kraftanlegg til hytter De bør kunne gi et greit svar. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Prisen på solarwall var jo "noe" kraftig: Solarwall 0.9 leveres med en solcelle på 12 W Mål 150x64x3cm Pris 4900,- Inkl mva. og frakt 1000W krever da 83 slike = 407.000 kroner, 80 kvadratmeter og sol for å fungere. TV-titting og belysning på kveldstid blir dermed umulig. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Solarwall er til oppvarming, ikke elektrisitet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Ups, Jeg misset poenget med den, men det blir fortsatt lite PC-bruk, belysning og TV-titting av den Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 Til varme funker vedfyring best etter min smak. Men takker for tipset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå