Gå til innhold

Hvor mye vann/høyde skal til for å drive 1000W?

Anbefalte innlegg

Hei

På hytter rundt om i landet blir det mer og mer populært med selvforsyning av energi, men for meg holder det ikke med ett solcelle panel på 70W (ikke to på tilsammen 150W heller for den saks skyld), dette holder absolutt ikke til TV, datamaskin og annet knask som jeg gjerne vil ha. Så da var spørsmålet:

1. Hvor mange meter med fall, og hvor mye vann må til for å få ett vannkrftverk med litt futt i, slik at det dekker det typisk dekker en hytte med litt ekstra mye futt i, eller en enkel enkel enebolig? Jeg kan tenke meg at man kommer ett godt stykke med rundt 1000W kontinuerlig kraft.

2. Hvor kan man få tak i utstyr, og hvilke pris snakker vi om?

For sammenligninges skyld kan jeg nevne att ett brukenes solcelleanlegg på 150W koster 20 000, og i tillegg må man ut med en del for vekselsstrøms omformer osv, så alt under 50 000 høres interesant ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, teoretisk skulle det gå ann å regne det ut med mgh, dvs massen til vannet ganget med gravitasjonskonstanten ganget med fallhøyden - dette vil gi deg energien som ligger i å slippe m kg vann h meter ned. Så dersom du slipper 50 kg vann (50 liter) vann ned ett fall på 10 meter hvert sekund, så har du et (maksimalt teoretisk) energiutbytte på (50*10*9.81)/1 = 4905 W.

Har hørt at kommersielle vannkraftverk er oppe i 90% effektivitet eller noe. Om dette gjelder kraftverket som en helhet eller bare selve generatoren, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Med 10 meter fall, og utgangspunkt i ca 1000W så burde det gå an å fixer noe...

Ett tre toms rør får man plass til: 0,075m*0,075m*3,14*1m=0,018m3 (altså 18kg med vann pr meter rør). Går vannet da 2meter pr sek er vi og 10meter fall skulle man, og med en effektivitet på 50%skulle vi etter kyrsjo's regnestukke ende på rundt 1700W, hvilket skulle holde i lange baner...

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

1000 watt holder bsolutt ikke til en hytte med litt ekstra knask. Det går hvis du har en av tingene på om gangen, eler hvis ud har 200 watts forsyning til pc-en og en butteliten tv da :roll: Må jo i tillegg ha skjerm til pc-en, hvis du ikke har bærbar pc som du bare skal lade mens du bruker'n.

Lenke til kommentar
Er ikke sikkert det er snakk om PC da. Men en ikke veldig stor TV og et par lamper med sparepære burde gå, om du er litt forsiktig.

Ellers så er jo bensin/disel-drevne generatorer relativt billig og enkelt...

5992625[/snapback]

Jeg forsto det ivertfall dette som om han ville koble pc-en til generatoren sin.

Hei

På hytter rundt om i landet blir det mer og mer populært med selvforsyning av energi, men for meg holder det ikke med ett solcelle panel på 70W (ikke to på tilsammen 150W heller for den saks skyld), dette holder absolutt ikke til TV, datamaskin og annet knask som jeg gjerne vil ha. Så da var spørsmålet:

5950976[/snapback]

Endret av Øssa
Lenke til kommentar

Ok da. Kanskje jeg tok litt feil. Si du har pc med 600W forsyning, TV på ca 100W, og et par sparepærer på 10 W hver. Du har rundt en 7-800W. Syns fortsatt det var i minste laget.

Edit: Glemte skjerm til pc-en. 50W til gitt ;)

Endret av Øssa
Lenke til kommentar

Seriøst - skaff deg en bensingenerator og en laptop. Langt enklere.

På en annen side så går det jo an å bruke 12/24V likestrøm istedet for 230V vekselstrøm, og kjøpe utstyr etter dette. Slik kan man f.eks. ha en kraftproduksjon på 500W om dagen vha. sol, små vindgeneratorer (finnes tonnevis av 12V generatorutstyr til bruk på båter) etc., og så kunne se en film på TV om kvelden. Eller lade opp laptoppen.

Lenke til kommentar
1000 watt holder bsolutt ikke til en hytte med litt ekstra knask. Det går hvis du har en av tingene på om gangen, eler hvis ud har 200 watts forsyning til pc-en og en butteliten tv da  :roll:  Må jo i tillegg ha skjerm til pc-en, hvis du ikke har bærbar pc som du bare skal lade mens du bruker'n.

5989301[/snapback]

Jeg tenkte absolutt å gå turen innom likestrøm, og 1000W er faktisk litt, men om 4 timer om kvelden så burde man sef kunne ta ut 2000W kontinuerlig med noen batterier.

om man har 4 stk "vanlige" 100A batterier burde disse kunne gi 1000W i 4 timer (12V*100A*4stk=4800VA (VA er bortimot lik Watt )) i tillegg til den kontinuerlige driften.

Lenke til kommentar
1000 watt holder bsolutt ikke til en hytte med litt ekstra knask. Det går hvis du har en av tingene på om gangen, eler hvis ud har 200 watts forsyning til pc-en og en butteliten tv da  :roll:  Må jo i tillegg ha skjerm til pc-en, hvis du ikke har bærbar pc som du bare skal lade mens du bruker'n.

5989301[/snapback]

Jeg tenkte absolutt å gå turen innom likestrøm, og 1000W er faktisk litt, men om 4 timer om kvelden så burde man sef kunne ta ut 2000W kontinuerlig med noen batterier.

om man har 4 stk "vanlige" 100A batterier burde disse kunne gi 1000W i 4 timer (12V*100A*4stk=4800VA (VA er bortimot lik Watt )) i tillegg til den kontinuerlige driften.

6006026[/snapback]

Han skal vel ha kjøleskap, Stekovn(?), kanskje støvsuger en gang i blant. 1KW blir nok for lite vil jeg tro.

Btw. Det skal litt ekspertise til for å sette opp noe sånt da, er ikke bare å følge bruksanvisningen. F.eks: Du må huske å regne den tilsynelatende og den reaktive effekten... Det er mye sånt. Det virket ikke som om trådstarter visste så mye om dette(?)

Lenke til kommentar

Når det gjelder stekeovn og kjøleskap funker gass bra.

Det som er utfordringen her er (utenom kunnskap) størrelsen på bekken, men som vi har vært inne på kommer man langt med ett tre toms rør, og det skal ikke så stor bekk til å fylle det, men det er likevel ikke sikkert jeg klarer å fylle det...

Lenke til kommentar

5989301[/snapback]

6006026[/snapback]

100A er jævlig mye strøm... Har et sett med 100A (eller var det 50A?) 12V kabler i båten for å drive en vinsj, det er to kabler hver vei, hver av dem på tykkelse med en grei tommel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...