Gå til innhold

Hk finner ikke sata disken.. Hjelp....... [LØST]

The Ghost

Anbefalte innlegg

Har nå solgt noen av de nyere dele mine og gått over til de gamle. Kobler til til både IDE disken og S-ata disken....

Med en gang jeg starter så finner pc`n begge diskene, men finner dem ikke på min datamaskin i windows :mad: det følger heller ikke med noen s-ata drivere på cd til hovedkortet

hovedkortet mitt er: Abit AT7-MAX2

Lurer også på om denne bios oppdateringa vil hjelpe meg noe? (Det er den som heter at72eb.exe) Har en duron 1400 og kortet støtter maks duron 1200........

Endret av shadow of darknes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går utifra at du kjører os på enn annen disk en satadisken du ikke "får opp".Hva mener du med at du får den inn under oppstart?Mener du i bios?

5950899[/snapback]

Ja windows har jeg på IDE disken (80gb) alt det andre har jeg på s-ata disken (250gb)

Når jeg slår på maskinen så kommer det opp hvormye ram jeg har master og slave disker osv. Det er der det står at jeg har den......

Hei!

Er disken formatért?

Windows XP trenger drivere til SATA.

Hilsen,

efikkan.

Disken er ikke formatert...... Funka med de gamle delene mine og da hadde jeg samme OS (hvis os er oprativ system da :blush: ). Har tenkt til og oppdatere Bios og formatere til helga.....

Lenke til kommentar

Etter det jeg ser bruker HK ditt Marvell 88i8030 SATA Controller chips. Det må da være noen drivere for dette på CD'en som følger med HK? Eventuelt blir de installert sammen med andre HK-drivere uten at det nevnes spesielt.

Hvis du går inn i Device manager, hva ser du der? Har du noen gule spørsmålstegn? (Antyder at det mangler drivere for noe.) Finner du en linje/et ikon for SATA-kontrolleren der? Kan du se 250GB-disken din i listen under Disk Drives?

Hvis 250GB-disken tidligere var i bruk på en annen PC og fortsatt inneholder data, da er svaret på spørsmålet om formattering at, ja, den er formattert. Nærmere bestemt, den er formattert og det ligger data på den.

Men, det kan godt hende at du ser disken i Device Manager og at SATA-kontrolleren har driverne sine på plass, og at du fortsatt ikke "ser" disken i Windows Explorer. Da må du inn i Disk Management, som tidligere nevnt her.

Lenke til kommentar

Har installert drivere fra cd`n....

Var ikke noen egene s-ata drivere der.....

Dette er hva jeg fikk i enhetsbehandling:

Dette er de driverne jeg har instalert:

Utiliy:

Hvis 250GB-disken tidligere var i bruk på en annen PC og fortsatt inneholder data, da er svaret på spørsmålet om formattering at, ja, den er formattert. Nærmere bestemt, den er formattert og det ligger data på den.

Mener du at den er blitt formatert automatisk, men at det fremdeles er data på den?

Endret av shadow of darknes
Lenke til kommentar

Prøv START ---> Administrative verktøy ---> Datamaskinbehandling ---> Diskbehandling

Alternativt : START ----> KJØR ----> skriv compmgmt.msc /s ----> Diskbehandling

Er den listet opp der?

Har du skiftet operativsystem fra f.eks Win XP PRO ---> Win XP Home? XP home støtter som kjent ikke dynamiske disker, noe som XP Pro gjør.

Er den formatert eller ikke? Hvilket filsystem? FAT/FAT32/NTFS?

Endret av brazir
Lenke til kommentar
Er den listet opp der?

nope

Har du skiftet operativsystem fra f.eks Win XP PRO ---> Win XP Home? XP home støtter som kjent ikke dynamiske disker, noe som XP Pro gjør.

Har ikke formatert, men har planer om det

Har Windows XP PRO(fessional)

Er den formatert eller ikke?  Hvilket filsystem?  FAT/FAT32/NTFS?

Som du ser så er C: FAT32 og D: er NTFS så jeg tror nok at E: (s-ata disken) er NTFS men jeg er ikke sikker

Lenke til kommentar

Mener du at den er blitt formatert automatisk, men at det fremdeles er data på den?

5955842[/snapback]

Nei, jeg mener at den ble formattert på en annen maskin, før det ble lagt data inn på den. Det skal ikke være noe problem å flytte en slik disk med data på over til en annen PC. Du trenger altså ikke å formattere den på nytt nå.

Bildet ditt fra Device Manager viser at du mangler driver for RAID-kontrolleren, men den gjelder for IDE/ATA-disker og skulle ikke ha noen å si for SATA.

Og det virker fullstendig bort i natta at det ikke er noen driver på CD'en. Hva er det Abit tuller med her?

Står det noe om SATA-kontrolleren i hovedkortets User Manual?

Eller ligger SATA-driveren godt gjemt i en folder på CD'en? (Det ser i hvert fall ikke ut som om den er tatt med i menyen.)(Og det lå ingen SATA-driver på Abit's websider heller, det sjekka jeg i går....)

Hvis du går inn i Device Manager igjen, hva ser du under følgende:

- IDE ATA/ATAPI-kontrollere

- SCSI- og RAID-kontrollere

Kan SATA-kontrolleren ha lurt seg inn her et sted? Og kan det være at du må krysse av for "Enable SATA kontroller" eller noe sånt?

En annen mulighet som vi kanskje ikke har nevnt er BIOS-innstillinger. Du sier at du ser disken i BIOS, men kan det være en eller annen setting som må enables for at SATA-kontrolleren og disken skal være synlig/tilgjengelig i Windows?

Lenke til kommentar
Lurer også på om denne bios oppdateringa vil hjelpe meg noe? (Det er den som heter at72eb.exe) Har en duron 1400 og kortet støtter maks duron 1200........

5950815[/snapback]

Ja, den BIOS-versjon du linker til skal støtte Duron 1400.

Og så hadde jeg en uhyrlig tanke: Hva om du må installere driveren for HighPoint RAID-kontrolleren for at SATA-disken skal synes? Du har ingenting å tape ... Og du kan alltids avinstallere HighPoint-driveren igjen dersom den ikke bidrar med noe. Just a thought.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet litt mer om Marvell 88i8030 (SATA Controlleren):

Fra denne siden:

"Unlike other motherboards that support Serial ATA, the 88i8030 isn’t a dedicated Serial ATA controller; rather it’s a Serial ATA bridge. This means that the parallel ATA signals from the HighPoint controller are converted to Serial ATA. In theory this could come with a slight performance hit, although we haven’t tested with a Serial ATA hard drive to confirm this."

Selv om dette gjaldt et annet hovedkort, er det den samme SATA-greia.

Så: installer driver for RAID-kontrolleren og fortell oss hva som skjer.

Lenke til kommentar
ABIT AT7 Max2 Motherboard Review: Full Review: Page (6)

Serial ATA installation issues

The actual installation of the Serial ATA interface was as easy as installing a hard drive. There were no physical issues. However there were two issues that were more of a result of lack of information rather than a software or hardware problem. The first is that a hard drive will not be detected during the OS installation if it is on the ATA controller. At least that is what we discovered. The OS must be installed then the hard drive needs to be moved to the Serial ATA controller. This should create a real challenge for those who want their OS RAID 0 with Serial ATA and only have two drives. Most likely a third hard drive will be required to get the two Serial ATA drives operational.

The second missing and very valuable piece of information is that the hard drive jumper must be in the master/slave position otherwise the hard drive will not be detected on the Serial ATA controller. If the jumper is in pure master, slave or cable select...no drive. This would have been a very handy tidbit to know of.

http://www.short-media.com/review.php?r=203

Lenke til kommentar

I den samme artikkelen står dette:

"The HighPoint 374 chipset drives IDE 3 and 4 and also helps out with the organization of Serial ATA 1 and 2 headers in the RAID department. System BIOS will show IDE 1 and 2 (not to be confused with the Serial ATA headers) and CTL-H at boot will allow access to the HighPoint setup. Just be aware that the ribbon cable connectors on the board labeled as IDE 3 and 4 will show up on the HighPoint menu as 3 and 4. The Serial ATA headers will show up in the HighPoint menu as 1 and 2."

Med andre ord: Du installere Windows-driveren for HighPoint RAID Controller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...