alexkl Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 hei Jeg har følgende hardware jeg tenkte og bruke som filserver eller lignende: Intel pentium [email protected] 1024 ram pc 2700 fx 5700 256mb 160gigabyte western digital hdd, fordelt på 2 hdd.(80gig på hver) Jeg kjører for tiden xp pro. Dette er da bare en sånn pc som bare står og støver ned, i tilfelle den andre skulle få problemer bruker jeg denne. Er det noen programmer(helst gratis) jeg kan bruke til og kjøre server? Har hørt en del bruker Linux, men hvilken versjon av denne? Kan noen skrive opp hva jeg burde gjøre?Må jeg f.eks kjøpe et domene navn? Kan man leie ut serverplass? Takker for all hjelp jeg kan få Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Jeg går ut i fra at du har vanlig ADSL. Det finnes sikkert masse gratis gratis FTP-server-programvare til Windows XP. Bare å smelle inn en, sette opp portforwarding i routeren din (hvis du har en), skaff deg en DynDNS.org-adresse. Da kan du nå filene dine fra hele verden. Hvis du har lyst til å gjøre litt mer ut av det, så legger du inn Linux. Da har raskt en mailserver, webserver, database, navnetjener og filserver oppe og kjøre. En domenenavn og helst en statisk IP-adresse, og du har www.alexkl.no tilgjengelig for hele verden. Windows fungerer sikkert også, men det er vanlig å bruke Linux til dette. Alle de store Linux-distribusjonene fungerer. Jeg bruker Fedora til dette bruket. Det er på en maskin fra 1998 (større harddisk). Ingen vil leie serverplass fra deg (eller meg). Til det er linja alt for treig. Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Jeg går ut i fra at du har vanlig ADSL. Det finnes sikkert masse gratis gratis FTP-server-programvare til Windows XP. Bare å smelle inn en, sette opp portforwarding i routeren din (hvis du har en), skaff deg en DynDNS.org-adresse. Da kan du nå filene dine fra hele verden. Hvis du har lyst til å gjøre litt mer ut av det, så legger du inn Linux. Da har raskt en mailserver, webserver, database, navnetjener og filserver oppe og kjøre. En domenenavn og helst en statisk IP-adresse, og du har www.alexkl.no tilgjengelig for hele verden. Windows fungerer sikkert også, men det er vanlig å bruke Linux til dette. Alle de store Linux-distribusjonene fungerer. Jeg bruker Fedora til dette bruket. Det er på en maskin fra 1998 (større harddisk). Ingen vil leie serverplass fra deg (eller meg). Til det er linja alt for treig. 5951278[/snapback] Okay jeg skjønner. Tusen takk for hjelp.. Er det vanskelig og sette opp en linux webserver? Hva skal man egentlig med det? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Først må du få rett terminologi. En server er ikke en datamaskin. Hverken en sånn, en slik, en sånn, en sånn eller en sånn er i utgangspunktet en server, men alle kan kjøre en. En server er programvare på en datamaskin som tilbyr en tjeneste for klienter, men siden mange servere (software) blir kjørt på dedikerte maskiner er det mange som (på en måte desverre) kaller hele maskinen for en server. En server er altså software som tilbyr en tjeneste som kan være FTP, HTTP, IRC, telnet, SSH og mye, mye mer. At du vil ha en server for å ha en server er ingen vits, for det er behovet for disse tjenestene som skal drive om du trenger en server. Maskinen din er overkill for det meste av servere og linja di er trolig alt for dårlig til annet enn personlig bruk, men til det kan f.eks FTP og SSH være hendig, men lite vits å ha en dedikert maskin til. Men dersom målet er å knote med linux og få litt mer erfaring der sier jeg "stå på". Endret 19. april 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 En server er programvare på en datamaskin som tilbyr en tjeneste for klienter, men siden mange servere (software) blir kjørt på dedikerte maskiner er det mange som (på en måte desverre) kaller hele maskinen for en server. Nå tar du feil. Se Wikipedia. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) At jeg tar feil er vel å ta litt hardt i. En kilde til det jeg sier kan være Principles of Network and System Administration: The client-server nomenclature has been confused by history. A server is not a host, but a program or process which runs on a host. A client is any process which requires the services of a server......Unfortuantely it is common to refer to the host on which a server process runs as being a server. This causes all sorts of confusion. The name 'server' was usurped, early on, for a very specific client-server relationship. A server is often regarded as a large machine which performs some difficult and intesive task for the clients (an array of workstations). This prejudice comes from the early days when many PC-workstations were chained together in a network to a single PC which acted as file-server, and printer server, sharing a disk and printer with all of the machines... ...In fact a server-host can be anything from a Cray to a laptop. As long as there is a process which executes a certain services, the host is a server-host. Du kan derimot være uenig med meg og påstå at din definisjon er så mye brukt i dagligtale at den er mer rett, men direkte feil går jeg ikke med på at jeg har. Endret 20. april 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 At jeg tar feil er vel å ta litt hardt i.En kilde til det jeg sier kan være Principles of Network and System Administration: The client-server nomenclature has been confused by history. A server is not a host, but a program or process which runs on a host. A client is any process which requires the services of a server......Unfortuantely it is common to refer to the host on which a server process runs as being a server. This causes all sorts of confusion. The name 'server' was usurped, early on, for a very specific client-server relationship. A server is often regarded as a large machine which performs some difficult and intesive task for the clients (an array of workstations). This prejudice comes from the early days when many PC-workstations were chained together in a network to a single PC which acted as file-server, and printer server, sharing a disk and printer with all of the machines... ...In fact a server-host can be anything from a Cray to a laptop. As long as there is a process which executes a certain services, the host is a server-host. Du kan derimot være uenig med meg og påstå at din definisjon er så mye brukt i dagligtale at den er mer rett, men direkte feil går jeg ikke med på at jeg har. 5952839[/snapback] takk for utfyllende svar:) Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Er det vanskelig og sette opp en linux webserver?Hva skal man egentlig med det? 5951432[/snapback] Heisann! Det er ikke spesielt vanskelig å sette opp en webserver. Hvis du har lyst å prøve noe gøy, kan du prøve EZ Publish som er et webpubliseringssystem (Norsk!) som er veldig lett å sette opp. Når du installerer dette installerer EZ opp Mysql database i bunnen, PHP og hele grensesnittet for deg. Vel verdt å prøve! Kjører det selv, og det fungerer knirkefritt. Der kan du også velge ulike konfigurasjoner: Om du f.eks vil ha med weblogg, webshop og andre ting, kan du velge dette. Lykke til! Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Dette med å leie ut serverplass er, selv om du skulle sitte med 100mbit, noe du burde være forsiktig med om du er helt i linux-verdenen. Hvis ikke frykter jeg det kan ta liten tid før du sitter der med noen "merkelige" feil her og der Lenke til kommentar
saxin Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Dette med å leie ut serverplass er, selv om du skulle sitte med 100mbit, noe du burde være forsiktig med om du er helt i linux-verdenen. Hvis ikke frykter jeg det kan ta liten tid før du sitter der med noen "merkelige" feil her og der 6125234[/snapback] Hva i all verden mener du her? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Dette med å leie ut serverplass er, selv om du skulle sitte med 100mbit, noe du burde være forsiktig med om du er helt i linux-verdenen. Hvis ikke frykter jeg det kan ta liten tid før du sitter der med noen "merkelige" feil her og der 6125234[/snapback] Hva snakker du om nå? Er ikke helt med jeg... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Det skal nok være en "ikke" mellom 'om du' og 'er helt i linux'. Dersom du ikke er helt stødig i linux og setter en server på en så attraktiv linje kan det godt være du får uventet besøk en kveld, og ikke fra julenissen. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Har hatt min EZ-server oppe å går i lengre tid, uten at jeg har fått noen merkelige beskjeder. Men jeg har kanskje vært så heldig at jeg ikke har lagt merke til de merkelige meldingene... Kanskje fordi webloggen min allerede er nokså merkelig :-) Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Skjermkortet er ihvertfall overkill. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Skjermkortet er ihvertfall overkill. 6127603[/snapback] Har ikke akkurat et 6600GT på webserveren min Er overkill på webserver fordi den består av en Pentium 4 2.4 med 256MB ram og 40GB harddisk. Men til mitt forsvar må jeg si at jeg fikk PC'en fordi jeg gjorde en jobb for en dame (ingen gigolo-spøker nå), og det var en del av betalingen. Har egentlig ikke funnet noe godt bruksområde enda bortsett fra å kjøre ClarkConnect og webserver. Lurer på om det er 8MB grafikk-kort i webserveren, så helt overkill er det ikke Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Dette med å leie ut serverplass er, selv om du skulle sitte med 100mbit, noe du burde være forsiktig med om du er helt i linux-verdenen. Hvis ikke frykter jeg det kan ta liten tid før du sitter der med noen "merkelige" feil her og der 6125234[/snapback] Hva i all verden mener du her? 6125328[/snapback] Det jeg mente var, 1) Skal du leie ut serverplass, bør du ha en nettlinje som holder mål. 2) Skal du leie ut serverplass, bør du kunne å sette den opp på en sikker måte. Hvis ikke vil noen av "kundene" med tiden utnytte ulike sikkerhetshull. Lenke til kommentar
Blue_D Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Dette med å leie ut serverplass er, selv om du skulle sitte med 100mbit, noe du burde være forsiktig med om du er helt i linux-verdenen. Hvis ikke frykter jeg det kan ta liten tid før du sitter der med noen "merkelige" feil her og der 6125234[/snapback] Hva i all verden mener du her? 6125328[/snapback] Det jeg mente var, 1) Skal du leie ut serverplass, bør du ha en nettlinje som holder mål. 2) Skal du leie ut serverplass, bør du kunne å sette den opp på en sikker måte. Hvis ikke vil noen av "kundene" med tiden utnytte ulike sikkerhetshull. 6150715[/snapback] Er vi nødt til å ha pcen på hele tiden? For at serveren skal virke? Endret 30. mai 2006 av Sindre1001 Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Er vi nødt til å ha pcen på hele tiden? For at serveren skal virke? 6211668[/snapback] Neida. Du kan skru på serveren før klientene kobler seg til, og skru av når de har koblet seg fra. Hvis du vet når klientene kommer da. Lenke til kommentar
Blue_D Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Er vi nødt til å ha pcen på hele tiden? For at serveren skal virke? 6211668[/snapback] Neida. Du kan skru på serveren før klientene kobler seg til, og skru av når de har koblet seg fra. Hvis du vet når klientene kommer da. 6211718[/snapback] Uff! Det blir litt vanskelig.... Gidd ikke å vente til de forsvinner. Tror det er bedre å skaffe seg en lydløs pc og ha den på om natta. Hvist ikke du kødder litt... Men hvist du ikke gjør det, vil nettsiden min vise seg på nettet når jeg har skrudd a serveren? Er grååååådig noob i software... Endret 30. mai 2006 av Sindre1001 Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 Ja selvfølgelig kommer ikke noen inn på serveren din når den ikke er på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå