Gå til innhold

er på net med Slackware på skolen, ikke hjemme?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en laptop som jeg bruker både hjemme og på skolen. Dette fungerer fint. Så i dag. tenkte jeg at jeg skulle ta den med meg på skolen. Jeg ville se om nettverket på skolen fungerte med Slackware. Jeg kom på skolen og fyrte opp maskina. Satt i nettverkskortet, og kortet var selvføgelig inne med en gang. Så endra jeg litt i Wireless programmet til Slackware, og alt fungerte. Jeg var altså på nett med Slackware på skolen. Eneste som var, var at jeg måtte skru på Proxy, men det gikk greit. Men når jeg kommer hjem, og skal prøve der, så fungerer det ikke. Det er et PCMCIA kort. Det er 2 slags lamper på kortet. det ene lyser hele tia, og det andre skal liksom blinke da. Dette gjorde det. På skolen, og der fungerer det, men ikke når jeg kommer hjem. Da fungerer det ikke. Ja, jeg har endra Wireless programmet etter at jeg kom hjem.

Kommer fanken ikke på nett.

Skjønner ikke helt hva som er galt her.

Noen som har en aning om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp. Seff er det kryptering hjemme. Å ja, den er slått på i Slackware. Skull jeg mene. Så det har jeg sjekka. Har ikke tid til å se mer på det i kveld nå, men skal se litt på det i morgen. Tar med pc`en på jobb i morra tenker jeg, og ser der.

Men uannsett. Det var overaskende enkelt å få Slackware 10.2 på nett. På skolen iallefall.

Maskina får hverken pinga eller, får riktig Ip. Maskina får ikke den ip`en den skal ha. Hmmm. noe er rart her. Som sagt skal se litt på det i morra.

Lenke til kommentar

Hvis du har WPA-kryptering hjemme, så må du installere wpa-supplicant, et program som tar seg av WPA-kryptering. De vanlige trådløs-driverne støtter kun WEP. Prøv det, så kanskje det fungerer. Det høres i hvert fall ut som at det er WPA-kryptering du har på trådløs-nettet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Å den installerer jeg fra?

Det blinker og lyser som det skal på nettverkskortet, når jeg er hjemme også.

Når jeg starter Slackware detecterer Slackware nettverkskortet, også står det 'Any ISSID' eller noe sånt. Jeg tror det skal være slik, for det fungerte på Skolen når jeg hadde det slik.

Jeg har nok ikke WPA kryptering nei, men WEP krytpering. Mulig jeg skal se litt mer i konfigueringsprogrammet for Wireless network. Mulig man blir litt klokere da.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Det blinker og lyser som det skal på nettverkskortet, når jeg er hjemme også.

Når jeg starter Slackware detecterer Slackware nettverkskortet, også står det 'Any ISSID' eller noe sånt. Jeg tror det skal være slik, for det fungerte på Skolen når jeg hadde det slik.

Jeg har nok ikke WPA kryptering nei, men WEP krytpering. Mulig jeg skal se litt mer i konfigueringsprogrammet for Wireless network. Mulig man blir litt klokere da.

Så litt i konfigueringa i konfigueringsprogrammet til trådløs-kortet i Windows 2000 maskina, og der har jeg WEP krytpering.

Lenke til kommentar

Da må du passe på at du har samme autentisering (nøkkel, passord osv) på Slackware-maskinen som du har for de andre maskinene som virker. Men uansett ville jeg heller brukt WPA enn WEP, fordi WPA er sikrere, og ganske enkelt å sette opp. Jeg har selv satt opp Slackware til å takle trådløst med WPA-kryptering, og det er ikke så vanskelig. Har hatt Slackware på min laptop i lengre tid til testing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...