Gå til innhold

Har bestilt 7900 GT , CPU flaskehals ?

LionEye

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt følgende;

Asus P4GPL-X, Intel 915PL, S478

XFX GeForce 7900GT XXX

Jeg har fra før Northwood 3.06 Ghz cpu med 478 socket og 1 GB GEIL 3200 RAM,

jeg er redd CPUen min blir en flaskehals, kan noen eksperter her svare på dette ? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg vil regne med det, da jeg akkurat har byttet til en AMD 4700+ fra den prosessoren du har fordi jeg fant ut at den ble en flaskehals for mitt 6800 Ultra...

5950652[/snapback]

Hvordan fant du ut det, og hvordan opplever man evt dette ? lag/hakking ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
jeg vil regne med det, da jeg akkurat har byttet til en AMD 4700+ fra den prosessoren du har fordi jeg fant ut at den ble en flaskehals for mitt 6800 Ultra...

5950652[/snapback]

Hvordan fant du ut det, og hvordan opplever man evt dette ? lag/hakking ?

5950970[/snapback]

Ja.. det vil vi gjerne vite...

Hvordan kan en CPU bli "flaskehals"... blir FPS under 400 ved 640x480 mot 650 for en klokket FX60?

En ting er at man opplever en klar bedring i spillytelse ved å oppgradere CPU/minne, men å si at en CPU er "flaskehals" synes jeg blir litt å overdrive.. (OK.. en Celeron kan vel oppleves noe "trått"). :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

så vidt jeg har erfart så vil du alltid få bedre ytelse dersom du kjøper et bedre skjermkort, uansett størelse på cpu.

det at du får bedre ytelse fra skjermkortet dersom du jhar en kraftig cpu er jo riktig, men det går også til en hvis grad andre veien.

så jeg synes folk bør kutte litt ned på bekymringene om flaskehals problemet cpu vs skjermkort ;)

Lenke til kommentar
Northwood klokker som en gud, den kan du få opp til 4ghz med litt bra kjøling. Prøv deg frem.

5951633[/snapback]

Joa , kommer til å prøve meg frem, men Asus P4GPL-X er ikke så bra å overklokke med, slik jeg har skjønt....

Lenke til kommentar

er ikke at cpu blir noe spesiel flaskehals, men i kurvene når det teller, da kan en merke det, da vill en cpu ikke kunne utnytte hva kortet klarer og en vill muligens falle i 20-30 fps når veldig mye skjer på engang, i et par sekund for å gå opp til 100 når en står i ro.

kortet trenger ikke være veldig oc vennlig, hvis du kan få 400mhz til så skulle det være bra nok cpu, og det er ikke allverden for å få til på en cpu. evt med vanlig kjøler og 2-3 volt økninger. sjekk hvor varm cpu når den jobber.

sett ned ram fra pc3200 til pc2700. så den ikke brenner seg, eller nekter å boote.

sjekk benching

http://www23.tomshardware.com/cpu.html?mod...=118&model2=241

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Northwood klokker som en gud, den kan du få opp til 4ghz med litt bra kjøling. Prøv deg frem.

5951633[/snapback]

Joa , kommer til å prøve meg frem, men Asus P4GPL-X er ikke så bra å overklokke med, slik jeg har skjønt....

5951730[/snapback]

Stemmer dersom det er ett eksemplar av siste revisjon.. hvor Asus av en uforklarlig grunn har fjernet mulighet til å justere VCore..

:thumbdown:

Lenke til kommentar
Ja.. det vil vi gjerne vite...

Hvordan kan en CPU bli "flaskehals"... blir FPS under 400 ved 640x480 mot 650 for en klokket FX60?

Flåsete sagt klarer ikke CPU'en å mate skjermkortet raskt nok. Det er liten til ingen påvirkning på ytelsen om man oppgraderer skjermkortet eller øker oppløsningen (eller grafikk instillingene forøvrig). Dette kan skje i langt høyere oppløsninger enn 640x480. Men dette er også veldig avhengig av spillet.

Et eksempel på et CPU begrenset situasjon:

X1900XTX
Far Cry, 4x FSAA & 8x AF (FPS)  
640x480 - 800x600 - 1024x768 - 1280x1024 - 1600x1200
97.8 - 98.6 - 97.7 - 95.8 - 93.0

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

MIstaPi:

Takker for eksempelet, men jeg savner hvilken CPU dette refereres til...og evt. forskjell fra en CPU til en annen.. f.eks. mellom en 955E og FX60 (alternativt mellom en "god" og en "dårlig" CPU).

Eksempelet du viser til er jo en klar indikasjon på såkalt CPU-begrensing ("flaskehals"), men det er fremdels snakk om opp mot 100FPS.. (som jo ikke akkurat er "sakte film").

En annen ting er vel at chipset/minne også er med på å begrense/øke "througput" (i likhet med CPU) i situasjoner hvor skjermkort skal "fores" med data.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Så lenge man har mere enn 75 FPS ser jeg ikke problemet. Tror ikke det er spesielt mye å hente på å kjøpe ny CPU siden man får "bare" 140 FPS i CS mot 220 FPS med en bedre CPU.

Når det gjelder rene grafiske opperasjoner, f.eks antialising, HDR, mye geometri, avanserte shadere osv, vil jo CPU'en ha liten innvirkning.

Lenke til kommentar

Takker for mange opplysende innspill her, jeg er glad vi har hw.no sitt forum :)

Jeg kjøpte maskinen min for over 3 år siden, og ser dette som en billig oppgradering, det hele kommer på 3700 ink frakt. Kunne kanskje vært en ide å kjøpe en uklokket versjon av 7900GT , da jeg kanskje ikke vil kunne nyte xfx 7900 GT xxx fullt ut, men det er jo ikke så stor pris forskjell, max 400 kr. Jeg håper å kunne bruke systemet 2 år til :innocent:

Kommer til å prøve meg frem med oc av CPU, poster en ny post om det når alt er på plass, blitt ganske sen leverings tid på disse 7900GT korta :whistle:

Tenker på å oppgradere fra 1GB til 2GB minne, men er redd CPUen for mer å jobbe med... :hmm:

Lenke til kommentar

Det er jo bare å teste om du får spille favorittspilla dine med den oppløsningen og de innstillingene du ønsker. Det skulle være fullt mulig med det grafikkortet der. Greier du ikke det, vel så er CPU'en en flaskehals.. Er du fornøyd med grafikkytelsen, så trenger du ikke kjøpe ny CPU. Det er ikke verre enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...