Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dell Inspiron 500m bærbar bare slo seg av

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier så satt jeg på nettet med min Dell Inspiron 500m, jeg forlot maskinen i ca 2 min (var på do en tur).

Når jeg kom tilbake så var den helt død.

Det lyser i laderen, og ikonet for lading blinker kort svakt orange når laderen puttes inn.

Men det er også det eneste som skjer.

Kan det være strøminntaket som er gått ?

Er det bare å kaste maskinen eller går dette på noen form for garranti eller lignende ?

Maskinen er levert 20.09.2003

Endret av Espen K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpsloven gir deg reklamasjonsrett i 5 år om varen er ment å vare i vesentlig lengre enn 2 år, men om det vil gjelde bærbar vet jeg ikke.

Du kan jo måle om det er adapteren som er død med et multimeter. Ellers er det nok mulig å reparere, men hvor vidt det vil lønne seg er en annen sak.

Lenke til kommentar

Come on, det er DELL....lev med det...HAHA! :!:

Nieda...bare tuller :whistle:

Jeg har selv DELL pc, begynner å bli misfornøyd med denne...lagg osv. osv.

Men ikke kast....garantien varer lenge, så bare ring leverandøren å si det som det er! :thumbup:

Lenke til kommentar
Kan det være batteriet ?

det har vert elendig siden dag 1, og de siste året har den stått i laderen under bruk.

Når jeg trykker på on knappen uten laderen tilkoblet lyser det svakt orange i et øyeblikk.

5950502[/snapback]

Det er mulig at det bare er feilvare. Det skjer noen ganger det også.

Fortell dem du kjøpte den hos hva som er problemet, så fikser de den, eller i så tilfelle, gir deg en ny en. :)

Lenke til kommentar

Har også prøvd med ekstern skjerm i tilfelle bryteren til lokket var gått men ingen bedring nei :no:

Skal google litt i morgen å se om andre har hatt samme problemet.

Men vil ikke maskinen starte når den står i laderen selv om batteriet er gåent,

Eller går strømmen mellom batteriet ?

Laderen har jeg målt så den er iorden :hmm:

Det er litt merkelig at strømlampen blinker svakt orange når on knappen trykkes ned når den er tilkoblet laderen men ikke når den er frakoblet.

Får vel høre med dell om de har kjennskap til problemet og eventuelt hvilke løsninger de anbefaller.

Kommer også å nevne forbukerkjøpsloven som sier:

I følge forbrukerkjøpsloven er det 5 års reklamasjonsfrist på varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, for eksempel to og et halvt år. Forbrukertvistutvalget har i en konkret sak bestemt at 5 års reklamasjonsfrist gjelder for en Playstation 2. Utvalget sammenligner spillet med en CD-spiller eller DVD-spiller, som begge har 5 års reklamasjonsfrist.

Lenke til kommentar

Flere har vært borti døde laptoper hvor bare småtteri har startet opp. Men siden en laptop er så kompakt, så er det stort sett en del på hk (da omtrent alt er lodda fast på det) som er gåent. Det hender jo at det er bare en kabel i klem eller noe som også kan være feil, men her virker det som om hk er gåent.

Har du målt om spenningen fra strømadaptere er som det skal?

Lenke til kommentar
Flere har vært borti døde laptoper hvor bare småtteri har startet opp. Men siden en laptop er så kompakt, så er det stort sett en del på hk (da omtrent alt er lodda fast på det) som er gåent. Det hender jo at det er bare en kabel i klem eller noe som også kan være feil, men her virker det som om hk er gåent.

Har du målt om spenningen fra strømadaptere er som det skal?

5983667[/snapback]

Jeg har målt ut spenningen i pluggen som skal inn i maskinen og den er 19,5v, og det er riktig.

Men da er spenningen målt på utsiden og innsiden av pluggen, på tappen i midten så er det ikke noen spenning :hmm:

Er det riktig tro ?

Jeg satt i laderen og målte spenningen på tappene i maskinen der batteriet skal stå, men jeg fikk ikke utslag på noen av punktene :no:

Batteriet har ca 4V og det er jo litt lite når det skal ha 14.8V :mad:

Kan det være at spenningsomformeren har klikket selv om den lyser konstant grønt ?

Eller er det noe som har med strømmen på HK som har tatt kvelden ?

Lenke til kommentar
Når du måler er det viktig at multimeteret er satt på likestrøm (DC). Så setter du den ene målespissen i hullet i mitten og den andre på utsiden.

Om batteriet viser 4V er det kaputt.

5985634[/snapback]

Så det kan være et kaput batteri som gjør at den ikke starter ?

Men vil den da ikke starte opp når laderen står tilkoblet ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...