jo-kris Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Har lenge syntes det har vært morsom å ta bilder. For et par uker siden invisterte jeg i et Nikon D50, og SIGMA 18-125, og er veldig fornøyd. Her i går reise jeg og en kammerat ut for å se på et hus i full fyr (nyskjerrige som vi er). Og jeg tenkte å ta med kameraet for å ta et par bilder, og kansje selge til ei avis. Solgte et av bildene, og fikk 800 kr for det. Regner med at flere av dere har selgt bilder til aviser før, og hva mener dere om prisen jeg fikk for et bilde? Jeg syntes at 800 kr per brukte bilde ikke er så ille. Men hvis jeg vil fortsette med dette er det noe jeg burde vite? Har dere noen tips? Så kommer et par av bildene. Vil kjempe gjerne ha litt kritikk på de. Jeg er ikke noen verdensmester i dette, så kom gjerne med noen tips og råd. Flere bilder finner du på:Husbrann Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Som repotasjebilder til lokalavisa er jo dette flotte greier. Fotografisk sett ikke så veldig interessant. Du burde tatt noen detaljbilder også om mulig. Gått nærmere/brukt zoom. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Som repotasjebilder til lokalavisa er jo dette flotte greier. Fotografisk sett ikke så veldig interessant. Du burde tatt noen detaljbilder også om mulig. Gått nærmere/brukt zoom. 5950215[/snapback] Enig med ragamuffin. Fotografisk sett er det første bildet best. Lenke til kommentar
jo-kris Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Gått nærmere/brukt zoom. 5950215[/snapback] Ja, jeg prøvde å gå nærmere, men fikk et stygt blikk fra onkel politi, så jeg holdt meg litt på avstand. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Hvis du lurer på hvor mye du skal ta for bildene, kan du ta en titt på frilanssatsene: http://www.nj.no/Frilans/Frilanssatsene/ Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Mitt hovedtips vil være følgende: alle sammen gå å sjekk deres brannvarsler nå! Håper alt gikk relativt bra etter denne brannen. Frilanssatsene er vel på 1300kr pr brukte bilde, men er man ukjent og kun selger bildene til lokalavisa så kan man vel ikke forvente å få den summen? 800kr ville jeg ha vært fornøyd med. Som nevnt så er vel ikke dette suberbe bilder "fotografisk" sett, men til dokumentasjon/reportasje så burde de vel holde. På bilde1 virker det som om kampen er tapt. lite vanntrykk i slangene, en av brannfolket står med arma rett ned. Og røykedykkerne er dratt. Bilde3 ble min "favoritt", virker mest dramatisk. Tror du har en del å hente her i etterbehandling for å gjøre det mer dramatisk. Tok meg friheten å øke dramatikken litt, om jeg lyktes får andre bedømme.. Ps! hvis du misliker at jeg har redigert bildene dine så gi meg ett pip og jeg skal ta de bort umiddelbart. edit: egen mening: ble kanskje for mye redigert... Endret 19. april 2006 av stoners Lenke til kommentar
Jove Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Har fått fra 0,- til ca 1000,- for slikt. Tror ikke det er så viktig å komme så veldig tett på når det gjelder lokalaviser. Virker som at de blir fornøgde om det er litt oversikts-aktige bilder, og gjerne litt av en brannbil/politibil med blålys på som forgrunn på bildet. For meg så ser det første bildet ut som et avis-bilde, menst det andre ser mer ut som en illustrasjon for hva som kan skje om en ikke sjekker røykvarsler osv. Lenke til kommentar
Andsør Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Jeg fikk 1500,- av VGnett. Lenke til kommentar
jo-kris Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Tror du har en del å hente her i etterbehandling for å gjøre det mer dramatisk. Tok meg friheten å øke dramatikken litt, om jeg lyktes får andre bedømme.. Ps! hvis du misliker at jeg har redigert bildene dine så gi meg ett pip og jeg skal ta de bort umiddelbart. edit: egen mening: ble kanskje for mye redigert... 5950728[/snapback] Det går bra veit du. Kan du forklare hva du har gjort med bildene i photoshop? Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Justerte levels bitte litt, samt en runde i curves. Laget en svak S. Deretter, ironisk nok, brukte jeg burntool på flammene. Og avsluttet det hele med en runde unsharp mask. Lenke til kommentar
jo-kris Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 åkai, takk for tipset! Får sette med ned å prøve litt Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Bildene vekker i alle fall følelser... Synes det er ufattelig trist når slike ting skjer. Forhåpentligvis kom ingen fysisk til skade under dette dramaet? Hvis man prøver å se bort fra det tragiske, så må det sies at flammer er et interessant skue også... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Hovedbildet i disse artiklene føler jeg at fanger dramatikken meget bra: http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article247597.ece http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/08/454127.html Flere gallerier fra "bybrannen": http://www2.nrk.no/redskap/bildegalleri/25957.html http://web3.aftenbladet.no/bildegallerier/article247614.ece <-- mange meget gode bilder som forruten å være bra tatt og viser utviklingen fra en fast vinkel. Slike av den typen føler jeg at er fotomessig bra, siden de fanger dramatikken på en spesiell måte. Dagens branntips fra Ueland Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Tipper du har fått en liten forsmak på foto-journalistikk nå... Bildene dine var greie de, til reportasjebruk. Jeg var en liten stund selv innom noen aviser, hvor jeg fikk flere gode tips fra de jeg jobbet med. Blant annet så er det viktig i sånne saker og skaffe seg detaljbilder, f.eks. en spennende vinkel av en brannmann som står og spyler, en gjenstand eller noe inne i flammene, osv. Sånn som vekker følelser i folk, om du tenker på fotojournalistikk. Et bilde som skal på trykk skal i all hovedsak fortelle en historie. Den gamle klisjeen med at et bilde forteller mer enn tusen ord er helt på sin plass faktisk. Om du ønsker å fortsette med dette, så snakk med de fotografene i avisa du leverer bilder til, tipper de er mer enn interessert i å gi deg noen gode tips. Lykke til, dette er spennende fotografering. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Bildene var teknisk greie, men som andre har påpekt går du kanskje litt for tett på til at bildet kan bli bra som pressebilde. Avisene liker gjerne å få med litt rundt som feks. folk som ser på, brannbilen politibilen osv. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Det første bildet syns jeg funker best. Det er nok det jeg helst hadde sett i en artikkel. De andre er greie som dokumentasjon, men syns ikke de når opp til det første. Noe som også er interessant er å se huset etter slukkingen for å få et inntrykk av skaden, men da er det vel litt sent, siden nyheter helst skal ut med en gang. Lenke til kommentar
jo-kris Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Takk for alle svar og kommentarer. Kan fortelle dere at det heldigvis gikk bra med familien på 5 som bodde der. De fikk reddet seg ut i siste sekund... Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Det som slår meg på det første bildet, er hvor liten stråle de tre brannfolkene sender mot huset. Ser jo ut som en vanlig hageslange omtrent.... Lenke til kommentar
jo-kris Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 ja, veit. så det jeg også.Detsom skjedde var at de gikk tom for vann slik at tankbilen måtte hente mere vann. Og mens de var borte å hentet vann tok det enda mer fyr... men her var huset totalskadd uansett, så det var ikke noe å hente... Lenke til kommentar
Opus Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Solgte du et av bildene du postet her? I så fall bør du være obs på avisens 3(?) mnd. enerett til publisering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå