Gå til innhold

Tips til objektiv (110% amatør)

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett på om jeg skal kjøpe kun kamerahus til Nikon D50 og så kjøpe en objektiv/Linse ved siden av som jeg kan bruke til allround? Eller blir det tullete? F.eks. 18-200 linse. Tror lysforholdet var 3,5 eller noe. Dette er Tomron sin, koster 3400 kr på Japan photo. Er den bra?

Eller må jeg ha en vanlig linse 20-50 eller 18-70 og en telelinse + en makro? Off... mye greier da.

Er makro linser dyre el?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Objektiver med så stort zoomomfang som 18-200 innebærer en del optiske kompromisser, og slikt går ut over generell kvalitet. Det gjelder spesiellt hvis prisen er relativt lav.

I utgangspunktet er det nok best å stykke brennvidden opp i flere zoomer. Hvis du er helt fersk kan du like godt starte med en grei normalzoom, for eksempel Nikkor 18-85. Kitobjektivet er sikkert også greit til prisen, siden de gir det bort nesten gratis med kamerahuset.

Hvis du ønsker nesten-makro kan du jo satse på Sigma 17-70. Den har nesten fullverdig makro, og holder i lange baner for de fleste av oss. Det kommer litt ann på hva du skal ta bilder av. Et skikkelig makroobjektiv får du fra ca 2,5k. Det er Sigma 50mm makro, som i tillegg fungerer greit som portrettobjektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...