Gå til innhold

Norges nye soldater!

Halvgud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
når jeg skal i militæret(selv om det er noen år til enda ;) ) så har jeg lyst til sjøforsvaret. er det noen som har vært der/er der som kan fortelle meg hvordan det er der?

5981516[/snapback]

skal dit i juli, prøve å komme meg på en båt i kystvakta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
når jeg skal i militæret(selv om det er noen år til enda ;) ) så har jeg lyst til sjøforsvaret. er det noen som har vært der/er der som kan fortelle meg hvordan det er der?

5981516[/snapback]

Sjøforsvaret er konge det.

Lenke til kommentar

5981516[/snapback]

skal dit i juli, prøve å komme meg på en båt i kystvakta.

5981535[/snapback]

Lurt valg. Er selv i Kystvakten og dimmer nå i juli. Er definitivt ikke et år jeg angrer på at jeg tok. :]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg får tjenestetillegg siden jeg er midlertidig befal :mrgreen:

5981392[/snapback]

Was, hvordan er det mulig?

5982540[/snapback]

Jeg fikk et brev der det stod "Du er nå oppskrevet til midlertidig kvartermester" (sersjant). Jeg fikk enerom, kabeltv, T1 befalsdress og VK (de dagene jeg har vakt). Instruktør :wee:

Lenke til kommentar

Som Wh1te sier så blir det et lite tillegg når man blir skrevet opp som midlertidig kvartermester. Var selv blodkvart og fikk noen ekstra slanter. Men det merket jeg lite til da jeg også fikk 1600 mnd i hjemmeboertillegg. Og utenpå det dekket de husleien, dekket lånet (fryste det og dekket renten er vel hva de gjør), fikk 7800 mnd fordi jeg har to unger, dekket tv-lisensen, fikk frokost, lunsj og middag (om jeg da ikke spiste hjemme) i tillegg til de vanlige rabattene. (Gratis trening på SATS, rabatt på reiser m.m) og 250 kr. for å ta kurs som koster endel ekstra i det sivile (250 kr. for Ex Phil og Ex. Phac er ganske rimelig).

Jeg hadde aldri hatt bedre råd før jeg dro inn til førstegangstjeneste. Men støtten jeg fikk var også veldig knyttet opp mot at jeg var hovedforsørger for to barn.

Moralen er; Få deg unger og så gå inn ;)

Jeg nekter også å tro at det er mulig å finne bedre kollegaer enn det man får i Sjøforsvaret. Litt avhengig av hvor man kommer da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
wh1te: Det gaar vel ikke an aa vaere kvm/sersjant uten noen form for BS? Eller har du gaatt UB eller tilsvarende?

5998726[/snapback]

Kvartermesteraspiranter (som man blir etter 6 md UB-kurs) blir utdannet til instruktører på rekruttskoler. Jeg er instruktør i fysisk fostring og fyller en befalsstilling, og ble derfor skrevet opp uten UB/BS.

Lenke til kommentar
wh1te: Det gaar vel ikke an aa vaere kvm/sersjant uten noen form for BS? Eller har du gaatt UB eller tilsvarende?

5998726[/snapback]

Kvartermesteraspiranter (som man blir etter 6 md UB-kurs) blir utdannet til instruktører på rekruttskoler. Jeg er instruktør i fysisk fostring og fyller en befalsstilling, og ble derfor skrevet opp uten UB/BS.

6000758[/snapback]

Temmelig "urettferdig" for de som faktisk sliter seg gjennom UB-kurs.. Men men, det er jo slik systemet er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...