Gå til innhold

Norges nye soldater!

Halvgud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, kommer jeg inn i militæret med -4.25 på hvert øye? :(

5968287[/snapback]

Ja og nei, du kommer ikke inn på befalsskolen eller avdelinger som stiller særskilte krav til syn. Jeg har -4.00/-4.5 og måtte inn, havnet i Garden og det var helt topp, med unntak av maten :)

5970839[/snapback]

Serr, kom du inn med det der?

Men slik er det desverre ikke nå lenger.

Jeg var på sesjon for et par uker siden, fikk 9 på alle tester untatt synstesten, jeg har ca -2 på begge øyner. Og det var nok for at de ikke ville ha meg.

Så tror du bare kan glemme å komme inn.

Men det er vel noe nytt, kjenner flere med dårligere syn enn meg som har vert inne, men det er noen år siden nå...

Lenke til kommentar

skal prøve å komme meg ut på kystvakta eller noen av fregattene. lite fysisk aktivitet der, og får reist litt rundt.

får holde ut de seks ukene da, og så komme meg ut et sted.

er jo tross alt et helt år man skal være i forsvaret, håper det er verdt det, kunne brukt det på å komme i gang med studiene.

Lenke til kommentar
Litt over 120 kroner hver dag som menig i førstegangstjenesten.

5975375[/snapback]

sikker?

trudde det var 140

jaja, drar uansett ikke i militæret for å bli rik :)

får vel rundt 8000kr når man dimmer?

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Fra og med 1.01.2006 utgjør dimisjonsgodtgjørelsen kr 20.000,-. Den utbetales til mannskaper som dimitterer ved formell dimisjonsdato.

dimmepengene varmer litt mere.

skal kjøpe meg noe fint for dem når jeg er ferdig, kanskje ny pc :hmm:

får sikkert noe bra for 20.000 om et års tid.

Lenke til kommentar
Fra og med 1.01.2006 utgjør dimisjonsgodtgjørelsen kr 20.000,-. Den utbetales til mannskaper som dimitterer ved formell dimisjonsdato.

5975508[/snapback]

Skjønte ikke helt det der, får man 20 000 kroner for å dimme? Altså lure seg unna førstegangstjenesten, eller får man pengene når førstegangstjenesten er over? I såfall har jeg noe å se frem til.. :whistle:

Lenke til kommentar

5975508[/snapback]

Skjønte ikke helt det der, får man 20 000 kroner for å dimme? Altså lure seg unna førstegangstjenesten, eller får man pengene når førstegangstjenesten er over? I såfall har jeg noe å se frem til.. :whistle:

5975826[/snapback]

å dimme er å fullføre førstegangstjenesten ;)

men har også hørt ordet dimme om de som slutter i forsvaret tidlig.

Lenke til kommentar
Hvordan er millitæret egentlig? Det eneste jeg har lyst til å bli innen millitæret er marinejeger, jeger, men det er komplett umulig for meg, siden jeg har -2,75 på hvert øye. Hva slags andre "morsome" avdelinger har man?

Spørs hva du synes er morsomt. Vil du ut i skogen og gå så er jeger/infanteri noe for deg. Vil du bli oppsatt på strisvogn så er kavaleriet fint(bl.a. PanserBN). De fleste "spisse" avdelingene i landet har bra med penger, og bra tjeneste. Disse er også de avdelingene som sender folk utenlands.

Er det slik at de med høyere rang enn deg står å skriker deg i trynet på plassen under oppstilling? (Slik man ser på film!) I såfall er jeg ganske sikker på at jeg vil slå til fyren mitt i nesa med gæverkolben.

Er ikke slik at vi står og brøler opp i trynet på folk, men det hender at det blir brølt og kjeftet litt. Og at du har kommet til å slå til befalet ditt tviler jeg sterkt på! Møter mange som er tøffe i trynet, men ytterst få som har baller.

Er det slik at skoene skal pusses, og rommet skal ryddes til det ekstreme hver eneste dag? I såfall, fortell meg fordelene med rent rom og nypussede sko i krig :roll:

Poenget er å lære disiplin, samt fordelene med orden og vedlikehold.

Som en sa tidligere, heller jobbe 6 mnd, og reiser 3-5 mnd rundt om kring i verden, med en venn eller kjæreste. Må være fantastisk, istedenfor å ta imot idiotiske ordere fra en idiot i forsvaret! :ermm:

Fint med fordommer :D

Til dere som har dårlig syn, så tror jeg grensen for å bli stemplet tjenesteudyktig er på +- 3,00. Det er riktignok en lavere grense for å bli stemplet feltudyktig, men denne vet jeg ikke hva er. Så hvis du har f.eks. -2,00 og vil inn i militæret, så er det bare å si at du VIL inn i militæret.

O.J.:

Ja, ordet dimme(dimitere) brukes om folk som slutter i førstegangstjeneste. Både av de som fullfører og ikke.

Dimisjonsgodtgjørelsen er for de som fullfører.

Lenke til kommentar

31137:

ser ut til at du vet litt, er du i militæret selv?

Er det slik at de med høyere rang enn deg står å skriker deg i trynet på plassen under oppstilling? (Slik man ser på film!) I såfall er jeg ganske sikker på at jeg vil slå til fyren mitt i nesa med gæverkolben.

hahaha lo bra av den :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Til dere som har vært i forsvaret: De 120 kronene dere får pr. dag. Bruker dere alt eller klarer dere å spare opp litt eller?Og hva bruker dere pengene på?

5980944[/snapback]

Pengene flyr så snart lønna kommer. Fyll og generell tøysing.

Lenke til kommentar
Til dere som har vært i forsvaret: De 120 kronene dere får pr. dag. Bruker dere alt eller klarer dere å spare opp litt eller?Og hva bruker dere pengene på?

5980944[/snapback]

Det holdt sånn akkurat. Pleide å ha igjen noen hundrelapper når det var lønningsdag. Tjenestegodtgjørelsen blir utbetalt to ganger i måneden. Militæret er en utrolig bekymringsløs tilværelse. Penga går stort sett til mat og digg i kantina, lesestoff, fyll i helgene og hjemreiser. Du får dekket 7 hjemreiser, men om du ikke betaler for hjemreisebilletten, så bruker du gjerne litt ekstra når du er hjemme uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Pengene rekker akkurat til to helger med fyll, så er det ny lønning igjen. Jeg får tjenestetillegg siden jeg er midlertidig befal :mrgreen:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...