Gå til innhold

Norges nye soldater!

Halvgud

Anbefalte innlegg

Helvete, siste jeg trenger er å bli spammet av en IASS KVM på jobb :p

Og når vi snakker om jobb, på tide å komme meg ned der. Reperatørene jeg venter på her hjemme kommer jo aldri, så det var en avspasering som hjalp meg fint lite.

Du kan jo bruke arbeidstiden din på å reklamere i denne tråden om hvilken tilbud en menig kan få på idrettsfronten ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har fint lite med HOS Idrett å gjøre. Velferd/idrett er slått sammen, mens vi, som en avdeling på 6 befal, står utenfor. Vi er instruktører og trener bl.a. Minedykkerkommandoen, kurselever og matroser. Det er så mye tull blant noen avdelinger i Forsvaret, at jeg vet ikke helt hvor vi står egentlig.

Jeg kan jo nevne at soldater i Haakonsvern kan bli med oss på klatrekurs, kajakkturer, ballspillturneringer (vi spilte mot en britisk ubåt en gang, og ble filmet av BBC), kickboksing med en tidligere verdensmester (5 ganger) som instruktør, thaiboksing m.m.

Jeg kan jo også nevne at for de skyteglade så er det bare å stikke opp på skytebanen tirsdager og torsdager for AG3, MP5 og Glock-trening.

Lenke til kommentar
Ja, satt på rommet å så på 'Memoirs of a geisha' i det pappa stormet inn på rommet, "herre må du ta vare på". Og det var en godt (?) brev fra forsvaret.

Jeg skal nå inn til KNM Harald Haarfagre - Luftforsvaret, en rekruttskole i Madla.

Oppmøte 26 JULI. Det er nå jeg er en ubeviten gutt.

Hvor skal dere andre sterke norske menn?

Og, er det noen av DERE som skal dit JEG skal?  :)

5949541[/snapback]

quoter den første posten jeg da men..

Jeg skal også inn i luftforsvaret den 26. juli. Blir tøft det ja. Madla! Da vet jeg at det er flere av forumgjengen som er her også da :thumbup:

Lenke til kommentar
Værnes er egentlig greit. Gikk UB der. Maten er ikke spes bra, men ellers er det ok. Tjenesten er bra dersom man engasjerer seg litt(noe som gjelder bortimot uannsett hvor du er).

Din førstegangstjeneste blir grisekort også (kun ca 4,5- 5 måneder) og du blir ikke innkallt så ofte til rep som folk tror.

5959111[/snapback]

Men viktigst av alt, hvordan er muligheten for trening? 5 måneder er for lenge uansett, har en bil som skal betales ned og 2 jobber.

Lenke til kommentar
don't get me wrong med tanke på det jeg sa før, hadde det faktisk dritfett i garden i utgangspunktet. førstegangstjenesten var en veldig positiv opplevelse og jeg har fått mange nye venner for livet :) det var absolutt ikke et bortsløst år... men som 'sim' sier: skaff deg et underskrevet brev der det står du skal dimme en stund før skolestart! du trenger et sted å bo muligens og det er ikke alltid like lett, masse må gjøres! dette må du KREVE! ikke hør på våset de kommer med, dum som jeg var gikk jeg i den fella. ikke vær godtroende!

5959174[/snapback]

Okei. Skal prøve å ikke gå i samma fella da, selvom jeg for det meste er litt for godtroende. Skal prøve å ikke være det her ;)

Lenke til kommentar
Men viktigst av alt, hvordan er muligheten for trening? 5 måneder er for lenge uansett, har en bil som skal betales ned og 2 jobber.

5959806[/snapback]

Treningsmulighetene er ikke værst. Spørs litt hva du ønsker å trene. For meg så passet det bra. Trente mest utholdenhet det året jeg var på Værnes, med styrke ca 2 ganger i uka.

Idrettshallen inneholder en håndballbane og "styrkerom". Styrkerommet er en del av hallen, ikke et eget rom. Noe av utstyret begynner å bli gammelt, men mye av det er fortsatt bra. Manualer finnes det også masse av. Sykler, tredemøller, boksesekk osv. Hallen har egentlig det meste.

Ellers er det en stor fotballbane med 400m bane rundt, 6km trimløype i "skog" og den beste av alle; hinderbanen. Jeg digger hinderbane ihvertfall. Får trent hele kroppen, både styrke og kondisjon. Problemet for soldater er at man må ha et befal tilstede pga sikkerhetsregler, samt sanitetsutstyr osv. Du har også gratis inngang i svømmehallen(2km fra leiren) 2 dager i uka tror jeg.

Når det gjelder jobb, så kan du ikke sies opp pga at du skal avtjene førstegangstjeneste. Og hvis du har lån på bilen vet jeg ikke hvordan reglene er, men tror at du får betalingsutsettelse den tiden du er inne.

Til dere som ikke vet hvorfor dere ikke er kalt inn og vil inn: Ring VPV (815 55 580) og si at dere vil inn. Her kan dere også komme med ønsker, selv om det beste er å gjøre det på sesjon. Ta en titt på www.mil.no før dere drar på sesjon, og velg ut noen avdelinger som høres interesant ut evt. prat med kompiser/foreldre/slektninger som har vært inne.

Lenke til kommentar

5959806[/snapback]

Når det gjelder jobb, så kan du ikke sies opp pga at du skal avtjene førstegangstjeneste. Og hvis du har lån på bilen vet jeg ikke hvordan reglene er, men tror at du får betalingsutsettelse den tiden du er inne.

Jeg er ferdig som lærling og har ikke fast jobb, så da mister jeg mest sannsynlig mulighet for fast jobb. Den andre jobben beholder jeg nok delvis. Lånet på bilen driter militæret visstnok i, å det lånet er ikke i banken.

Lenke til kommentar

Jeg skal nok i militaeret naar jeg blir innkalt. Tenker det blir en spennende opplevelse.

Er foroevrig fantastisk morsomt med britiske soldater i slalaambakken hjemme. 80% av semialvorlige skader paa den oevelsen (vettapokker hva den heter) kommer fra alpinski-treningen :wee:

Lenke til kommentar

Jamen da har jeg fått inkalling! Det hele skyldes latskap, bror min (som jeg tilfeldigvis deler leilighet med) har ikke sjekket posten på ca 1-2 uker, og jeg har vært borte, og ligget syk med halsbetennelse, så man kan vel si at jeg ikke har valfartet fram og tilbake mellom postkassen.

Jeg skal til Ørlandet 31.07.06, avtjene verneplikten min ved Luftvernartilleribataljonen, 138 Luftving.

:grin:

Lenke til kommentar

Da var du heldig med profilbildet ditt da:) Jeg var også i luftvernet på Ørland, men jeg hadde rekrutten på Madla. Det var et veldig bra år. Tror du kan risikere å havne i Bodø etter rekrutten, men sats på at det blir Ørland. Mye bedre befal og bedre kaserner.

Lenke til kommentar

Jeg skal rett til Ørland sånn som jeg har forstått papirene, der står det nemlig at det er oppmøte på Ørland før kl 1400 den 31.7 2006.

Ohoi. Leste litt mer i papirene, og der står det "et fåtall av dere vil bli overført til LVABn i Bodø." Med min flaks så er vel jeg en av dem som blir overført :hmm:

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar

Ja, de fleste i luftvernet tar rekrutten enten i Bodø eller på Ørlandet. Det var bare noen av oss sjåførene som ble henta fra Madla. Dersom du skulle bli overflytta til Bodø så tror jeg faktisk du kan risikere å havne i basesett i stedet for luftvern også, men det skal jeg ikke si for sikkert. Basesett er liksom den store rivalen da.

Ellers ser jeg at du er flyinteressert. Selv om du ikke får så mye nærkontakt med flyene i tjenesten din, så er det mye spennende å se på flystasjonen. Det er veldig mye internasjpnale flyøvelser på Ørland, og da er det mange eksotiske fugler å se, og veldig mye flyaktivitet til alle døgnets tider. Er ikke veldig flyinteressert selv, men jeg husker i hvert fall F18 Hornet og C5 Galaxy. I tillegg til F16, AWACS og Hercules, da. Og 338 skvadronen har jo base for Sea King'en sin der. I Bodø holder imidlertid luftvernet til i en egen leir (Bodin) som liger et stykke unna selve flystasjonen.

Du har full tilgang til selve flystasjonen med alt av taksebaner og rullebaner. (Er selvsagt ikke lov til å oppholde seg PÅ nevnte områder, men det er ingen fysiske stengsler der). Luftvernet har sin egen hangar hvor de oppbevarer launcherne/utskytningsenhetene. Ellers er det egen sivil flyklubb der, Ørland Flyklubb, mange på flystasjonen er medlem i den. Også soldater som har flylappen er velkomne der.

Endret av Wankstah
Lenke til kommentar
Må si det er mange her som står imot militæret. Om det er pga. våpen, krig, etc, så må jeg si meg enig, men har en liten følelse av at det er "Svake nerder" som velger å ikke dra? :ermm:

5966057[/snapback]

Hvis vi sier oss enig i stereotypen "svake nerder", kan vi vel anta at de er blant de smarteste i Norge også? Nerder er tross alt de som ikke er sterke, men skiller seg ut akademisk. Hvilken rolle har de da i å leke krig og gjøre armhevninger og løpe rundt i skogen, når de heller kunne vært i arbeid? Militæret er greit nok for de som føler at de må løpe rundt og lære seg disiplin, eller komme seg unna skolen et år hvis de er virkelig lei, men at nerder ikke vil inn i militæret skjønner jeg godt.

Lenke til kommentar
Må si det er mange her som står imot militæret. Om det er pga. våpen, krig, etc, så må jeg si meg enig, men har en liten følelse av at det er "Svake nerder" som velger å ikke dra? :ermm:

5966057[/snapback]

Hvis vi sier oss enig i stereotypen "svake nerder", kan vi vel anta at de er blant de smarteste i Norge også? Nerder er tross alt de som ikke er sterke, men skiller seg ut akademisk. Hvilken rolle har de da i å leke krig og gjøre armhevninger og løpe rundt i skogen, når de heller kunne vært i arbeid? Militæret er greit nok for de som føler at de må løpe rundt og lære seg disiplin, eller komme seg unna skolen et år hvis de er virkelig lei, men at nerder ikke vil inn i militæret skjønner jeg godt.

5966078[/snapback]

Jeg kritiserer ingen, men kan vel si at jeg er en av de mindre kloke nerdene. For tiden er jeg en relativt "liten" 13-åring, men har flere år igjen og vokse på :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg kritiserer ingen, men kan vel si at jeg er en av de mindre kloke nerdene. For tiden er jeg en relativt "liten" 13-åring, men har flere år igjen og vokse på :thumbup:

5966088[/snapback]

Det har du nok, ja. :)

Militæret burde virkelig være et valg, jeg er heldig som slapp unna (pga noe så nerdete som dårlig syn) og jeg synes ikke jeg skal være nødt til å lyge og si jeg er pasifist for å slippe unna militæret.

Lenke til kommentar

5966088[/snapback]

Militæret burde virkelig være et valg, jeg er heldig som slapp unna (pga noe så nerdete som dårlig syn) og jeg synes ikke jeg skal være nødt til å lyge og si jeg er pasifist for å slippe unna militæret.

5966118[/snapback]

Er du langsynt eller nærsynt? Kan jeg også få vite hvor mye minus/pluss du har? :)

Lenke til kommentar

5966088[/snapback]

5966118[/snapback]

Er du langsynt eller nærsynt? Kan jeg også få vite hvor mye minus/pluss du har? :)

5966155[/snapback]

Nærsynt, -2,5/2,25

Lenke til kommentar

Tja, tror nok også nerder kan være interessert i å ta del i forsvaret. Å tro at førstegangstjenesten går ut på å ta armhevinger, løpe i skogen og leke krig hele tiden må nok innse at det er en sannhet med modifikasjoner.

Når man snakker om armhevinger, tror det er på tide å begynne litt, tror jeg har tatt 4 stk så langt i år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...