Gå til innhold

Norges nye soldater!

Halvgud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste i Forsvarsforum at det om noen år kan bli aktuelt å endre gradsystemet slik at vernepliktige som ikke tar befalsutdanning ikke kan bli mer enn Visekorporal (en grad som nå ikke er i bruk).

Ha ha, èn vinkel! :p

Lenke til kommentar
Jeg leste i Forsvarsforum at det om noen år kan bli aktuelt å endre gradsystemet slik at vernepliktige som ikke tar befalsutdanning ikke kan bli mer enn Visekorporal (en grad som nå ikke er i bruk).

Ha ha, èn vinkel! :p

6628069[/snapback]

Ser poenget i at vanlige vernepliktige uten befalsskurs ikke skal kunne bli befal, men ser ikke problemet med at de kan bli korporaler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg synes det er greit at vernepliktige blir befal, det trengs flere steder, så lenge det holdes under offisernivå (Fenrik og oppover). Er selv vernepliktig befal.

Lenke til kommentar

Husker ikke nøyaktig og orker ikke lete så mye i bladet, men tingen var at korporalsgraden foreslås brukt av dem som gjennomfører andre året i grunnleggende befalsutdanning. Altså blir nåværende Sersjant Korporal, og sersjantsgraden blir forbeholdt de som blir ansatt som avdelingsbefal.

Det var også foreslått at vernepliktige som er "akademisk befal", leger og sånt, senkes fra løytnant til fenrik.

Lenke til kommentar

Hmm.. Tror egentlig ikke jeg har fortstått gradsystemet helt.

Noen som kan forklare det/ evt. noen som har en link som forklarer det?

EDIT: Tror jeg skjønte litt mer nå;

"De fleste soldatene tilhører de laveste gradene menig og korporal i Hæren eller tilsvarende grader i Sjøforsvaret og Luftforsvaret. I Norge betegnes soldater med sersjants grad for befal, og øvrige soldater med fenriks eller høyere grader for offiserer."

http://no.wikipedia.org/wiki/Milit%C3%A6re_grader_i_Norge

Endret av Edmanzor
Lenke til kommentar
Syns ikke en slik begrensning er noe positivt i det hele tatt jeg.. Syns ferdigheter burde telle alt, og de ferdighetene kan likesågodt være hos en som har tatt befalsskole, som en som ikke har det..

6628140[/snapback]

Selv om du har gode egenskaper, så har du ikke kunnskapen som trengs, eller i alle fall som kreves, hvis du ikke tar befalsutdanning. Selv om du etter et år som menig fint kunne ha instruert en tropp på madla i eksersis, har du ikke kurs i ledelse, instruksjon og så videre som gir deg god nok bakgrunn i tillegg til det rå, faglige stoffet.

Lenke til kommentar

Det høres vel forsåvidt riktig ut. Kanskje litt naivt av meg å tenke som jeg gjør, men liker tanken på at man kan nå høyt uten å nødvendigvis ta befalsutdanning.. :)

Kan man forresten bestemme seg for å ta befalsutdanning underveis i tjenesten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Nå var løyntnanten inne hos meg og prøvde å overtale meg til å signere kontrakt. Faen, vet ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Nå var løyntnanten inne hos meg og prøvde å overtale meg til å signere kontrakt. Faen, vet ikke hva jeg skal gjøre.

6628299[/snapback]

Kontrakt som matros? Eller kvm.? Uansett synes jeg ikke lønna var noe å hoppe i taket av. Hvis jeg hadde fått/søkt jobb der jeg tjenestegjorde, hadde jeg startet på lønnstrinn 30. Ca 260k. Lønna hadde derimot steget betraktelig hvis/når jeg hadde begynt å å turnus.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

6628299[/snapback]

Kontrakt som matros? Eller kvm.? Uansett synes jeg ikke lønna var noe å hoppe i taket av. Hvis jeg hadde fått/søkt jobb der jeg tjenestegjorde, hadde jeg startet på lønnstrinn 30. Ca 260k. Lønna hadde derimot steget betraktelig hvis/når jeg hadde begynt å å turnus.

6628766[/snapback]

Kvm. 16k i måneden, dvs 108,- timen. Hvis jeg gjør det er det på grunn av erfaringen og gullet på skuldrene (selv om det ikke er stort).

Lenke til kommentar
Er nysjerrig på de forskjellige stedene jeg kan tjenestegjøre etter at jeg er ferdig på rekruttskolen i Stavanger.

Har hørt en del bra om minerydderbåtene vi har langs kysten vår. noen som har tjenestegjort på en sånn?

andre alternativer er kystvakta eller en fregatt. begge frister en del.

noen som har noen tips?

6623884[/snapback]

Jeg personlig ville søkt kystvakt. Da gjør du faktisk en jobb, ikke bare diverse øvelser. Dessuten så har jeg hørt at mange av de andre fartøyene ligger mye til kai, grunnet pengemangel. Kystvakt har dessuten også den beste maten. Merk at dette kun er ting jeg har blitt fortalt, og det norske forsvaret er faktisk landets største skrytepave.

6625154[/snapback]

Brodern var kokk på KV Svalbard og hadde ifølge han selv verdens beste tjeneste... Selv var jeg jegersoldat i hæren, og anbefaler det til alle som vil lære noe om seg selv!

6627261[/snapback]

Ok. Ja, kystvakta frister egentlig bare mere og mere. drar helst nordover.

er det jevn standard på båtene, eller er det noen som er bedre enn de andre? evt hvilke?

Lenke til kommentar
Kvm. 16k i måneden, dvs 108,- timen. Hvis jeg gjør det er det på grunn av erfaringen og gullet på skuldrene (selv om det ikke er stort).

6628946[/snapback]

Gullet på skuldrene er jo litt gøy, da. Selv om jeg aldri har likt de der sjøforsvarsdistingsjonene. :D

Og så har du fordelen med at du allerede er en del av miljøet der.

---

Edmanzor: Den eneste måten jeg kan tenke meg å gjøre det på, er at du begynner vanlig førstegangstjeneste, og så søker UB-kurs underveis. UB-utdanningen har opptak to ganger i året, tror jeg. Men vet ikke hvordan det går, siden du da får mye lenger førstegangstjeneste. Kanskje du må søke direkte på 2-årig befalsutdanning i steden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kan man forresten bestemme seg for å ta befalsutdanning underveis i tjenesten?

6628291[/snapback]

Jepp. Juli-kull kan søke UB når de kommer, eller UB i januar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...