Gå til innhold

Hjelp - Finner ikke USB-stick i Vector!

Anbefalte innlegg

Noen spesiell grunn til at du bruker vector? Er gjerne en grunn til at noen distroer har få brukere...

5951025[/snapback]

Grunnen tilo at jeg kjører Vector er at laptop'en jeg kjører den på er noe gammel og at det er den raskeste distroen hittil på laptop'en som kjører med ett nogenlunde brukbart grafisk grensesnitt (Xfce).

Jeg prøvde Ubuntu med Xfce i stedet for Gnome og syntes ikke at det gikk nevneverdig raskere, men med Vector merker jeg STOR forskjell.

En annen grunn er jo at jeg vil gå en bakvei inn på Slackware siden jeg er newbie med stor N.. :)

Har bestemt meg for at når jeg skal ha ny maskin er ikke Windows Vista noe alternativ. Ikke Mac heller. Alt for mye propertiær mykvare.

Jeg skal bli en habil Linux-bruker! Dermed basta!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet her er at kernelen ikke ser ut til å finne usbdingsen din. Hvilken kernel bruker du (ls /var/log/packages|grep kernel)?  Kan du også gi en output av lsmod?

5951172[/snapback]

kernel-headers-2.4.29-noarch-4v15

kernel-modules-2.4.29-i486-1

kernel-sata-2.4.29-i486-4v15

kernel26-2.6.10-i586-4v15

kernel26-headers-2.6.10-noarch-4v15

kernel26-modules-2.6.10-i586-4v15

lsmod gir masse tekst. Skal jobbe litt med det trådløse kortet og se om jeg kommer meg på nett med den andre maskinen sånn at jeg lettere kan kopiere inn tekst i stedet for å skrive det av.

Lenke til kommentar

Ja, både Vector og Zenwalk er skikkelig fine distroer. Raskere enn lynet. Kommer vel av at de bygger på Slackware...

At ioden på usb-pinnen ikke lyser kan kanskje tyde på at det usb-kontrolern ikke støttes i det hele tatt. Dvs at det ikke er noe strøm der. Har du prøvd å koble til noe annet usb-hardware? Feks en usb mus?

Vector kommer med både 2.4 og 2.6 kernel som alternativer. Hvilken bruker du?

uname -r

2.6 har bedre hardware støtte så prøv med den om du ikke gjør det alt

For å få en device /dev/sda må du ha scsi støtte enten i kernel eller som modul.

modprobe scsi_mod

modprobe sd_mod

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skulle få problemer med det der, men kanskje om udev krangler eller evnt om du bruker 2.4 kernel

Lenke til kommentar
At ioden på usb-pinnen ikke lyser kan kanskje tyde på at det usb-kontrolern ikke støttes i det hele tatt. Dvs at det ikke er noe strøm der. Har du prøvd å koble til noe annet usb-hardware? Feks en usb mus?

Har ikke prøvd det ennå.

Vector kommer med både 2.4 og 2.6 kernel som alternativer. Hvilken bruker du?
uname -r

2.6 har bedre hardware støtte så prøv med den om du ikke gjør det alt

Den sier 2.6.12.

For å få en device /dev/sda må du ha scsi støtte enten i kernel eller som modul.
modprobe scsi_mod

modprobe sd_mod

Kanskje dette er tingen. Den finner ikke scsi_mod. Hva gjør jeg da?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skulle få problemer med det der, men kanskje om udev krangler eller evnt om du bruker 2.4 kernel

5953200[/snapback]

Dette er noe gresk for meg.. :)

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Vector skal mounte alle usb lagrningsgreier helt automatisk på /mnt/usb eller /mnt/usb-storage ved hjelp av hotplug. Men det skjer jo tydligvis ikke.. Det virker ikke som det er noen andre her som bruker Vector akkurat nå.. du kan sansynligvis få bedre hjelp på forumet til Vector

Lenke til kommentar
Vector skal mounte alle usb lagrningsgreier helt automatisk på /mnt/usb eller /mnt/usb-storage ved hjelp av hotplug. Men det skjer jo tydligvis ikke.. Det virker ikke som det er noen andre her som bruker Vector akkurat nå.. du kan sansynligvis få bedre hjelp på forumet til Vector

5953640[/snapback]

Er inne der nå. Har funnet en post som sannsynligvis kan hjelpe meg. Må bare få det trådløse kortet til å funke først sånn at jeg får vector-maskinen på nett og kan laste ned direkte.

Lenke til kommentar
Hmm..

ls /dev/sd*

Får du opp en liste med sda / sdb / sdc (1,2,3,4) da?

5958691[/snapback]

Jeg har ikke prøvd det ennå, men det jeg oppdaget nå når jeg skulle installere samme distro på en annen maskin, var at kernel + scsi ikke var valgt som standard. Når jeg installerte forrige gang gjorde jeg ingenting med de pakkene som var valgt. Jeg vil derfor prøve å installere på nytt, men nå med de to pakkene som inneholder scsi-støtte. Siden det er en laptop lurte jeg også på om jeg må sjekke at ACPI er einkludert.

Skal reinstallere nå og så får vi se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...