Gå til innhold

Hjelp - Finner ikke USB-stick i Vector!

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å finne en USB minne-pinnen på laptop'en jeg kjører Vector Linux på.

Ønsker hjelp/tips om dette. Er avhengig å få den til da jeg hverken har CD/DVD-brenner på win-maskina og heller ikke noe form for oppegående nettverk på linux-maskina. Har noen trådløst kort drivere på stick'en jeg gjerne vil ha over nemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Lag en mappe som heter /mnt/usb

2. Åpne en terminal og skriv:

mount /dev/sda1 /mnt/usb

Gå nå til /mnt/usb og du ser at du har montert USB-pinnen :)

5949434[/snapback]

special device /dev/sda1 does not exist Er meldingen etter å ha gjort som nevnt over.

Lenke til kommentar

Under /mnt ligger både /usb, /usb-storage og /pen-drive.

Alle med 0 filer under seg.

Det er heller ikke noe lys i usb-pennen som det pleier å være når den har kontakt og får strøm.

Prøvde det med dmesg uten at det gjorde noen forskjell.

Lenke til kommentar
sjå på kva dmesg spytter ut, om det er nokon forandring etter at du har putta i usbdingsen

5949670[/snapback]

Nå ble det en del tekst å sammenligne, men jeg prøvde å konsentrere meg om alt som hadde med USB å gjøre og jeg kunne ikke se noe forskjell.

Lenke til kommentar
dmesg|grep usb-storage

5950169[/snapback]

Jeg skrev det som er nevnt ove ri terminalen og gikk deretter inn på fil-behandleren og klikket meg frem til /mnt/usb-storage uten å finne noe der.

Eller var det noe annet jeg skulle gjøre med koden du ga meg?

Lenke til kommentar
Den kommandoen gjør det lettere å lese dmesg, ikke mer ;)

Kom det noe output av kommandoen?

5950251[/snapback]

Med usb-storage kom det ingenting.

Med bare usb etter dmesg1grep kom det følgende:

usbcore: registered new driver usbfs

usbcore: registered new driver hub

usbcore: registered new driverhiddev

usbcore: registered new driverusbhid

drivers/usb/input/hid-core.c: v2.01:USB HID core driver

Med pen-drive kom det ingenting.

Lenke til kommentar

Det som er tydelig sett utenfra er at det ikke ved noe tidspunkt sendes noe strøm ut i USB-porten. Det ser jeg ved at dioden i USB-pennen ikke lyser.

For noen uker siden hadde jeg windows på denne maskinen og da hadde jeg ett trådløst USb-nettverkskort som fungerte fint. Dermed antar jeg at det i utgangspunktet ikke er noe galt med selve porten rent fysisk.

Jeg mener og tror at USB-stick'en er formatert i FAT32 uten at jeg skal være bråsikker på det.

Lenke til kommentar
Vel, maskinen får ikke kontakt med usbdingsen. Har du prøvd den på en annen maskin? Fungerer USB-porten?

5950704[/snapback]

Det som er tydelig sett utenfra er at det ikke ved noe tidspunkt sendes noe strøm ut i USB-porten. Det ser jeg ved at dioden i USB-pennen ikke lyser.

For noen uker siden hadde jeg windows på denne maskinen og da hadde jeg ett trådløst USb-nettverkskort som fungerte fint. Dermed antar jeg at det i utgangspunktet ikke er noe galt med selve porten rent fysisk.

I tillegg kan jeg opplyse om at jeg brukte stick'en fem minutter før jeg satte den i linux-maskinen. La inn noen filer jeg gjerne skulle hatt. Er faktisk filer til ett trådløst d-link kort som du (olear) tidligere har gitt meg hjelp på.. :)

Lenke til kommentar
Noen spesiell grunn til at du bruker vector? Er gjerne en grunn til at noen distroer har få brukere...

5951025[/snapback]

Nå må da folk få bruke den distroen de selv vil uten at du skal blande deg ;)

Beatnut:

Problemet her er at kernelen ikke ser ut til å finne usbdingsen din. Hvilken kernel bruker du (ls /var/log/packages|grep kernel)? Kan du også gi en output av lsmod?

Lenke til kommentar
Noen spesiell grunn til at du bruker vector? Er gjerne en grunn til at noen distroer har få brukere...

5951025[/snapback]

Dessuten så har jeg fått intrykk av at det er en del VL brukere rundt om i verden.

Dessuten kan jeg legge til at jeg brukte VL nesten et halvt år, og jeg synes det var en kjempeflott distro, og jeg fikk brukt USB pennen min uten noen som helst problemer.

Endret av Jorek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...