Gå til innhold

linux server


muffe

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tak i en gammel server (vet ikke sikkert men tror det er 90-133 dual CPU, 4-10 SCSI disker, 32-512 mb. minne), og planlegger å bruke den som en filserver, både internt på mitt LAN, og eksternt på internett. Windows 98-maskiner må få tilgang til filene så enkelt som mulig.

 

Så spørsmålet er: Hvilken distro skal jeg bruke, og hva slags server skal jeg sette opp?

 

_________________

Never test the depth of the water with both feet...

 

[ Denne Melding var redigert av: muffe på 2002-11-17 17:56 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gjort endel tester på det omerådet selv. Har en 200MHz Dell med 64MB RAM. Denne kjører følgende tjenester; firewall, ftp, apache webserver, dhcp samt deling av filer på intern-nettet med samba. Fungerer godt, men den jobber jo max når det blir litt trafikk på linjene.

 

Jeg brukte Slackware 8.0 en god stund, men ønsket med etterhvert mulighet for å installere ting via .rpm pakker. Gikk over til RedHat 7.2/7.3 og dette kjører den fortsatt. Enkel installasjon og avinstallasjon med rpm-pakker :smile:

 

Er i gang med å bygge en kraftigere server, 1.1 GHz og 512MB RAM, samt raid og diverse... Har funnet ut at denne skal installeres med SuSE linux. De har forskjellige utgaver avhengig av hva slags type server man vil ha. Litt annerledes enn RedHat, men fortsatt bruk av rpm-pakker...

 

Nok om det, vil anbefale deg å starte på Slackware, da får du en grundig forståelse av hva installasjon vil si. Hvor de enkelte filene legges etc... Når du blir lei av å taste inn en bøtte kommandoer får å installere et program, så bytter du til RedHat evt. sjekker om du kan få Slack til å benytte rpm-pakkene.

Du lærer ihvertfall mye uansett...

 

 

 

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Hele poenget her er at det skal være så enkelt så mulig å få tak i filene mine uansett hviklen pc jeg jobber ved. Det er også et lite poeng at jeg kan få tak i de samme filene fra internett, da gjerne over ftp e.l, men hovedpoenger er at det skal være enklest mulig å få tak i de fra mitt lokalnettverk.

Lenke til kommentar

Ah. Det uungålige spørsmålet. "Hvilken distro skal jeg velge?"

 

Mit råd er at du enten bruker trustix, jblinux, debian, redhat mandrake, skolellinux, slackware, suse, root linux eller en annen distro.

 

De har alle forskjellige egenskaper og det finnes ikke noe fasit svar på hvilken distro du bør bruke til hva. Det hele kommer ann på deg og hva du liker og hva du vil lære deg. Personlig bruker jeg Debian på servere og for øyeblikket slackware på ws, men dette er ingen konstant. Jeg bytter distro relativt ofte nettopp fordi distroene er så forskjellige og har så forskjellige egenskaper. Det hele spørs på hvem du er.

Lenke til kommentar

Smekk inn Slackware Linux 8.1

 

Sett opp Samba og bruke SWAT (Samba web admin Tool)

til og konfigurere delingene dine (mapper, printere, brukere, whattevva!) på en grafisk måte!

SWAT er også satt opp for deg i Slackware, bare åpne for det i /etc/inetd.conf

 

ProFTP er allerede satt opp når du har installert Slackware 8.1, og med små eller ingen modifikasjoner burde denne passe dine behov!

 

Latterlig enkelt!

 

:wink:

Lenke til kommentar

Bruker selv slackware 8.0 på en server her (ok, jeg klarte å ødelegge alle partisjonene så den er ikke oppe for øyeblikket). Den deler ADSL-en mellom tre maskiner i huset. Samtidig kjører jeg samba, bind, qmail og apache. Det er en gammel Pentium 75.

 

Vil bare si at Slackware var virkelig lett å sette opp. Liker spesielt rc.* filene der.

 

Som andre har nevnt, så hører jo rootlinux og trustix morsomme ut, selv om jeg ikke har prøvd dem selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:
Quote:

Den 2002-09-30 20:55, skrev ltobiasb:

jeg foreslår (norske) Trustix sin linux-server.


Det er vel i utgangspunktet en brannvegg, og man finner sikkert ting som passer bedre til dette formålet.

 

Nei, Trustix Secure Linux er ikke en brannvegg, men en linux-distro med de færreste services som trengs og de sikreste innstillinger som standard.

 

Trustix Firewall er brannveggen deres.

Lenke til kommentar

"Hvilken distro?"-spørsmålet..

Kan ikke dette formuet ha "sticky" innlegg ellernoe? Som kan stå heeeeeeeelt øverst.. hvor FAQ's osv kan legges inn?

 

Tror vel bare på første siden (kl 10isj 16.11.02) så er det vel 3-4 "Jeg har en gammel pc, hva kan jeg bruke?" og ikke minst.. "Jeg har installert linux.. hva **** gjør jeg nå?" spm.

 

-Dante

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 10:06, skrev 4-Dante:

Quote:


Den 2002-11-16 16:45, skrev Dj_Offset:

Satte opp en dual xeon p4 2.4ghz maskin med 1gig ram og

et hardware ide raid (promise fasttrack yuck!) her om dagen.

Brukte Debian som jeg alltid gjør.

Velg hva enn du måtte være konfortabel med selv!


PS: Kjernekompilering på 1min 52 sekunder :smile:


 

Naaaaajs =))

 

-Dante

Jeg ville vel sagt Naaaajs, med et snev av bortskjemte lille dritt! ¤&&(/&¤%/)% :grin: hihi *misunne*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...